هزینه شب یلدا چقدر آب می‌خورد؟


هزینه شب یلدا چقدر آب می‌خورد؟

شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال، یکی از سنت های دیرینه ایرانی ها است که خانواده ها با جمع شدن در کنار هم و پهن کردن سفره شب چله و خوردن خوراکی‌ها و تنقلات متنوع با پاییز خداحافظی می‌کنند.

آفتاب‌‌نیوز :

به طور معمول با شمارش معکوس رسیدن به شب یلدا و دورهمی خانواده ها، بازار رونق خاصی به خود می‌گیرد، اما طی چند سال گذشته شرایط خاص اقتصادی کشور، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت بنزین و ... موجب صعود قیمت ها در بازار شده و خوراکی های این شب نیز از گزند گرانی ها دور نمانده و افزایش چشمگیری داشته اند، از سوی دیگر مشاهدات حاکی از آن دارد که کیسه های خرید خوراکی های شب یلدا متفاوت و کوچکتر از گذشته شده است.

مطابق رسم گذشته هندوانه، انار، خرمالو، نارگیل، آناناس، آجیل و سبزی‌پلو با ماهی و ... مهمترین خوراکی‌های شب چله است و با وجودی که نهادهای مربوطه از نظارت بر بازار می گویند، اما به گفته مردم که شاهدان اصلی بازار هستند گویا نظارتی وجود ندارد و هر چه به این شب نزدیکتر می شویم قیمت ها سلیقه ای افزایش می یابد.

آجیل یکی از تنقلات پرطرفدار شب یلداست که به گفته فروشندگان اگرچه همانند سال گذشته نرخ دلار و صادرات بر این بازار بی اثر مانده و حتی قیمت آجیل و پسته و ... حدود ۳۰ درصد کمتر نسبت سال گذشته کاهش یافته، اما خرید مردم کمتر و حتی متفاوت از گذشته شده و به سمت تنقلات ارزان قیمت همچون برنجک، شکوفه و ... رفته است.

البته طی دو روز گذشته رونق به آجیل فروشی ها بازگشته و به خصوص خانواده هایی که نوعروس دارند، ناچار به خرید آجیل هستند، اگرچه میزان آن کمتر شده است و مردم بیشتر روی به خرید تخمه، برنجک، شکوفه، شادونه و گندمک آورده‌اند، البته قیمت آجیل در مغازه های اصفهان متفاوت است و فروشندگان می‌گویند نرخ‌گذاری براساس کیفیت و درجه محصول است.

درحالی‌که تنها چند ساعت تا شب یلدا باقی مانده در بازار اصفهان هر کیلو پسته فندوقی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان، پسته احمدآقایی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، پسته اکبری بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ تومان، فندوق بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان، مغز بادام ایرانی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، بادام هندی بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، نخودچی و کشمش بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، انجیرخشک بین ۶۵ تا ۱۴۰ هزار تومان، برگ زردآلو بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، برگ هلو بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان، تخمه گل آفتاب 13 هزار تومان و مغز گردو از ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر کیلو برنجک ۱۸ هزار تومان، گندمک ۱۰ هزار تومان و شکوفه ۲۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا نیز بسته به کیفیت آن بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزارتومان است.

چشمک میوه های گران شب یلدا

از سوی دیگر در بازار میوه، اگرچه مسئولان اتحادیه میادین میوه و تره بار می گویند قیمت ها براساس کارشناسی تعیین شده و نظارت دقیق انجام می شود، اما در مغازه های سطح شهر قیمت ها متفاوت و رو به بالا است. آنچه مشخص است طی روزهای گذشته افزایش تقاضای هندوانه و انار، این دو میوه پرطرفدار شب چله را گران تر از قبل کرده است و در سطح مغازه‌ها هر کیلو هندوانه حتی بیش از ۴۲۰۰ تومان و انار نیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و حتی بالاتر فروخته می‌شود.

همچنین در بازار اصفهان هر کیلو موز ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان، نارنگی ۶۵۰۰ تومان، پرتقال تامسون جنوب ۸۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۵۰۰۰ تومان، سیب‌درختی ۶۷۰۰ تومان و حتی در برخی مغازه‌ها بالاتر، خیار بین ۷۵۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان، کیوی ۱۱ هزار تومان، خرمالو ۱۰ هزار تومان، هر دانه آناناس ۴۳ هزار تومان، خرما خارک ۴۵ هزار تومان و نارگیل دانه‌ای ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

تلخی شیرینی های گران

در سمت شیرین بازار نیز باوجود قیمت‌های بالای، خریدوفروش در قنادی‌ها همچنان رونق دارد و خانواده‌های نوعروسان علاوه بر شیرینی، کیک‌های انار و هندوانه را سفارش می‌دهند. اگرچه نسبت به پارسال قیمت ها بالا رفته اما شیرینی‌جات هنوز طرفداران خود را برای شب یلدا دارد.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ایسنا، هر کیلو کیک انار یا هندوانه اگر سفارشی باشد ۵۸ هزار تومان و به صورت معمولی کیلویی ۵۴ هزار تومان است.

اصفهانی ها همچنین برای شب یلدا طرفدار نون خامه ای و رولت هستند که هر کیلو نون خامه ای ۳۰ هزار تومان، شیرینی رولت ۳۰ هزار تومان، شیرینی نارگیلی ۳۵ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۲۴ هزار تومان، پشمک بسته ای ۴۰۰۰ تومان و شکلات کیت‌کت ۳۸ هزار تومان است.

شب یلدا، با شام یا بدون شام؟

اما با توجه به نوسانات قیمت در سال جاری باید دید یک خانواده چهار نفری برای شب‌نشینی یلدا چقدر هزینه می‌کند؟ در صورت خرید معمولی، این خانواده با تهیه ۲ کیلوگرم انار و جداگانه یک کیلو پرتقال، نارنگی، خیار، سیب و یک هندوانه متوسط چهار کیلویی و یک پاکت یک تا یک و نیم کیلوگرمی آجیل، برنجک، گندمک، شکوفه و یک کیلوگرم شیرینی می‌تواند سفره یلدایی خود را پهن کند.

براین اساس تنها قیمت میوه حدود ۱۰۰ هزار تومان، اگر انتخاب این خانواده تنها آجیل یلدا باشد به احتساب خرید تخمه، شکوفه، برنجک و گندمک باید ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند، همچنین قیمت یک کیلو شیرینی تَر ۳۰ هزار تومان و پشمک ۴۰۰۰ است که سرجمع آن برای سفره شب چله این خانواده چهار نفری ۳۳۵ هزار تومان تمام می‌شود، البته اگر این خانواده تهیه و پخت شام همچون ماهی یا مرغ را در برنامه شب یلدای خود قرار دهند هزینه این شب بالاتر خواهد رفت. در حال حاضر در بازار قیمت هر کیلو ماهی قزل آلا ۳۵ هزار تومان، هر کیلو مرغ در فروشگاه های دولتی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو برنج دولتی ۲۵ هزار تومان است و در صورت خرید چهار ماهی قزل آلا و یا یک مرغ دو کیلویی، در مجموع هزینه یک شب یلدا برای خانواده چهارنفری با احتساب شام ۵۲۲ هزار تومان آب می خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس