امشب به خودتان رحم کنید!


امشب به خودتان رحم کنید!

یک شب که هزار شب نمی‌شود ؛ گفتن همین یک جمله برای خیلی‌ها مجوزی می‌شود برای یک شب پُرخوری اساسی.

"یلدا" برای ما ایرانی‌ها سنتی دیرین از دوران ایران باستان است، سنتی که با آداب و رسوم خاص خودش همراه است. قدیمی ها در این شب درکنار هم تا صبح بیدار می‌ماندند و فال حافظ میگرفتند و بازی میکردند و کنارش هم چند قلم خوراکی مثل گردو و انار و هندوانه صرف می‌کردند.

اما این سالها شب یلدا به میدان رقابتی برای پُرخوری تبدیل شده و انواع و اقسام خوراکی‌ها در سفره این شب ردیف می‌شود و افراد به بهانه این جمله که "یک شب هزار شب نمی‌شود" تا می‌توانند در این شب پرخوری می‌کنند. پُرخوری که به گفته یک کارشناس تغذیه می‌تواند عواقب سویی برای آنها داشته باشد و حتی می‌تواند بسیاری بیماری‌های خفته را در بدن افراد در این شب بیدار کند.

فرزاد بابایی در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از پرخوری مردم ایران در شب یلدا، گفت: در حال حاضر اسم شب یلدا را باید به شب تا خِرخِره خوردن و شب پرخوری بیش از حد تغییر بدهیم که واقعا جای تاسف است.

وی افزود: در این شب افراد انواع و اقسام میوه و آجیل و تخمه و تنقلاتی مانند پفک و چیپس و اسنک و ... را برای خوردن ردیف می‌کنند و در چند سال اخیر هم انواع و اقسام شیرینی و کیک و شکلات به این مجموعه اضافه شده که حیرت انگیز است.

بابایی تصریح کرد: یلدا یک شب باستانی است که افراد قرار است طبق سنت گذشتگان در کنار هم شب نشینی خانوادگی داشته باشند و معاشرت کنند و فال حافظ بگیرند و درکنارش مقداری تنقلات هم صرف کنند، اما این رسم دیرینه در حال حاضر فقط به شب خوردن تبدیل شده و افراد از اول شب تا نیمه های آن فقط مشغول خوردن هستند.

وی افزود: بسیاری خانواده ها در این شب ابتدا یک شام سنگین صرف کرده، بعد از آن میوه میل می‌کنند و بلافاصله چای و شیرینی و بعد هم نوبت به تنقلات و آجیل می‌رسد و ورود این حجم کالری در مدت زمان کوتاه می‌تواند بدن را با شوک مواجه کند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: خیلی افراد پرخوری این شب را با این جمله که "یک شب هزار شب نمی شود" توجیه می کنند و این درحالی است که همین یک شب پرخوری می‌تواند آغاز خیلی از بیماریها یا عادات بد غذایی افراد شود.

بابایی تصریح کرد: یکجا خوری در این شب و پرخوری در آن باعث می‌شود افراد در روزها و شب‌های دیگر هم به این رویه عادت کنند و این پرخوری یک شبه شروعی برای عادت بد غذایی آنها شود.

وی افزود: از طرفی با توجه به چربی و قند بالا در انواع آجیل و شیرینی و شکلات، امکان آشکار شدن بسیاری بیماری‌های نهان از جمله فشار خون، دیابت و حتی بیماری های کلیوی با همین یک شب پرخوری وجود دارد.

بابایی تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود اولا افراد در این شب حتما وعده شام سبک صرف کنند، حداکثر از سه واحد میوه استفاده کرده و تنها یک کاسه کوچک آجیل مصرف کنند.

وی نسبت به مصرف اسنک‌ها و انواع چیپس و پفک در این شب هشدار داد و افزود: این اقلام بدترین و مضرترین خوراکی‌ها هستند و مصرف بیش از حد آنها در این شب موجب افزایش چربی و فشار خون می‌شود.

وی یادآور شد: افراد در خصوص مصرف میوه هم نباید زیاده‌روی کنند، چرا که میوه‌ها هم دارای کالری هستند و زیاده روی در مصرف آنها می‌تواند موجب افزایش چربی خون شود، بنابراین افراد باید حداکثر سه واحد میوه متنوع در این شب مصرف کنند.

بابایی با بیان اینکه می‌توان در این شب در کنار میوه و آجیل از سبزیجات هم استفاده کرد، گفت: استفاده از خیار، هویج و کاهو در این شب توصیه می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق