رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در خواست همه پرسی از انگلیس را داد


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/) ؛ رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام انگلیس از دولت جدید این کشور...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام انگلیس از دولت جدید این کشور خواست به دموکراسی احترام بگذارد و حق برگزاری همه پرسی بر سر جدایی اسکاتلند از انگلیس را به رسمیت بشناسد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن: ایان بلکفورد در مجلس جدید انگلیس با انتقاد شدید از مخالفت دولت مرکزی انگلیس با برگزاری همه پرسی بر سر استقلال اسکاتلند و جدایی این منطقه از انگلیس گفت:: حزب حاکم محافظه کار با از دست دادن جایگاه قبلی خود نزد مردم اسکاتلند و نیزکرسی هایش در اسکاتلند پاسخ خود را دریافت کرد و رای هشتاد درصدی مردم اسکاتلند به نامزد‌های حزب ملی اسکاتلند این واقعیت را به اثبات رسانده است.
وی با اشاره به اینکه نتیجه انتخابات اخیر انگلیس اسکاتلندی‌ها را به برگزاری همه پرسی جدایی مصمم‌تر کرده است افزود: دولت باید پاسخ دهد چرا حق انتخاب را برای مردم اسکاتلند به رسمیت نمی‌شناسد و مغایر با اصول دموکراسی عمل می‌کند؟
رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند با اشاره به رای حد اکثری مردم به ماندن در اتحادیه اروپا در همه پرسی تیر ماه سال ۱۳۹۵ گفت:: اکنون دولت تلاش می‌کند اسکاتلند را برخلاف نظر اکثر مردم این منطقه از اتحادیه اروپا خارج سازد که این با روح دموکراسی مغایر است.
بلکفورد همچنین در نخستین نشست مجلس جدید انگلیس بوریس جانسون نخست وزیر را به بی توجهی به خواست مردم اسکاتلند متهم کرد و درباره عواقب این کار به او هشدار داد.
پیش از نخستین نشست مجلس عوام جدید نیز نیکولا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند در راه استقلال این کشور گام جدیدی برداشت و اعلام کرد: طرح برگزاری همه پرسی بر سر استقلال و جدایی این منطقه از انگلیس را برای دولت مرکزی اماده کرده است.
رهبر حزب ملی و سر وزیر دولت محلی اسکاتلند بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات اخیر و پیروزی چشمگیر حزبش در آن گفت:: نتیجه این انتخابات یک پیام داشت و آن این بود که اسکاتلند دولت بوریس جانسون را نمی‌خواهد و ما اسکاتلندی‌ها در همه پرسی اعلام کردیم که نمی‌خواهیم از اتحادیه اروپا خارج شویم موضوعی که نخست وزیر جانسون بر ان تاکید می‌کند.
وی افزود: ما می‌خواهیم اینده اسکاتلند به دست مردم اسکاتلند رقم خورد و بر این اساس در نظر داریم همه پرسی بر سر جدایی این منطقه از انگلیس را نیمه دوم سال اینده میلادی برگزار کند.
حزب ملی اسکاتلند در انتخابات زود هنگام ۲۱ اذر امسال توانست ۴۸ کرسی از ۵۹ کرسی را از ان خود کند و به پیروزی چشمگیری در این منطقه دست یابد.
بوریس جانسون علت مخالفت خود با برگزاری همه پرسی بر سر جدایی اسکاتلند از انگلیس را نتیجه همه پرسی قبل دانست و افزود: باید یک نسل از زمان این همه پرسی بگذرد تا بتوان دوباره برسر این موضوع همه پرسی برگزار کرد.
اما حزب ملی اسکاتلند به دو علت یکی مخالفت بیشتر مردم این منطقه با برگزیت و جدا شدن از اتحادیه اروپا و نیز افزایش اقبال در انتخابات اخیر به حزب ملی اسکاتلند که با شعار مخالفت با برگزیت و استقلال این منطقه ارای چشمگیری را در مقایسه با انتخابات گذشته کسب کرد معتقد است برگزاری همه پرسی در یک نسل مربوط به زمان عادی است نه شرایط کنونی.
نخستین همه پرسی بر سر استقلال اسکاتلند و جدایی این منطقه از انگلیس شهریور سال ۱۳۹۳ (۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴) برگزار شد که ۴۴.۷۰ درصد به جدایی از انگلیس و ۵۵.۳۰ درصد (دو میلیون و ۱۹۲۶ نفر) به حفظ یکپارچگی با انگلیس رای دادند.
در آن همه پرسی چهار میلیون و ۲۸۳ هزار و ۳۹۲ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۸۴.۵۹ درصدشان در این همه پرسی شرکت کردند.
اما اکنون حزب ملی اسکاتلند معتقداست شرایط کاملا تغییر کرده است و بیشتر مردم اسکاتلند در همه پرسی بر سر برگزیت و جدایی از اتحادیه اروپا ماندن در اتحادیه اروپا را برگزیدند.
بر اساس امار رسمی منتشر شده ۶۲ درصد مردم اسکاتلند (معادل یک میلیون و ۶۶۱ هزار و ۱۹۱ نفر) در همه پرسی تیر ماه سال ۱۳۹۵ بر سر برگزیت به ماندن در اتحادیه اروپا رای داد ند و با جدایی از اتحادیه اروپا مخالفت کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت