تهدید همیشگی تالاب‌های خوزستان با فاضلاب و پساب‌های نفتی


تهران (پانا)- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه به دلیل فعالیت‌های نفتی و صنعتی، بسیاری از پساب‌های نفتی به سمت هورالعظیم هدایت می‌شوند، گفت: گرچه در سال‌های اخیر اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تلاش‌های زیادی انجام داده تا این اثرگذاری منفی را به حداقل برساند اما این تهدیدات همیشه در تالاب‌های ما وجود دارند.

تهدید همیشگی تالاب‌های خوزستان با فاضلاب و پساب‌های نفتی

تهران (پانا)- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه به دلیل فعالیت‌های نفتی و صنعتی، بسیاری از پساب‌های نفتی به سمت هورالعظیم هدایت می‌شوند، گفت: گرچه در سال‌های اخیر اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تلاش‌های زیادی انجام داده تا این اثرگذاری منفی را به حداقل برساند اما این تهدیدات همیشه در تالاب‌های ما وجود دارند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد اشرفی در همایش مدیران استان‌های تالابی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست که در اهواز برگزار شد، با اشاره به وجود پنج تالاب بزرگ کشوری در خوزستان اظهار کرد: تالاب شادگان با مساحت ۵۰۰ هزار هکتار از سال ۱۳۵۴ عضو کمیسیون رامسر شده است؛ این تالاب ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد و از سه قسمت آب شیرین، شور و لب‌شور تشکیل شده است.

او افزود: تالاب هورالعظیم ۳۶۰ هزار هکتار مساحت دارد که یک سوم آن در بخش ایرانی قرار گرفته است. تالاب میانگران و بامدژ نیز مساحت ۴ هزار هکتار از محیط تالابی خوزستان را دربرگرفته‌اند. خوریات خلیج فارس نیز به تالاب‌های خوزستان اضافه می‌شوند. وجود این تالاب‌ها فرصت‌های زیادی برای خوزستان ایجاد کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ویژگی خاص تالاب‌های خوزستان از نظر ذخایر گیاهی و جانوری تصریح کرد: ۵۲ درصد تنوع زیستی تالاب‌ها در تالاب‌های خوزستان وجود دارد. همچنین ۱۶۴ گونه جانوری در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است.

اشرفی ادامه داد: ۱۰ گونه‌ در معرض خطر انقراض در فصل زمستان در هورالعظیم و تالاب شادگان به سر می‌برند و نقطه نهایی همه پرندگان مهاجر زمستانی، تالاب‌های هورالعظیم و شادگان و خوریات خوزستان است.

او گفت : تالاب‌های خوزستان نقش بی‌بدیلی در هدایت جریان‌های آبی دارند؛ با توجه به ویژگی‌های جریان‌های رودخانه‌ای، خوزستان همواره توسط تالاب‌های هورالعظیم و شادگان از خطر سیل نجات پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در سیل امسال، هورالعظیم حدود ۴ میلیارد مترمکعب آب را در خود جای داد و اگر این تالاب نبود، مشکلات خاصی از نظر سیل برای خوزستان ایجاد می‌شد. تالاب شادگان نیز ۳ میلیارد مترمکعب آب در خود جای داد و قسمت‌های قابل توجهی از خوزستان را از بحران سیل نجات داد.

او گفت: به دلیل اینکه جوامع محلی در کنار تالاب‌های خوزستان زندگی می‌کنند، این تالاب‌ها نقش قابل توجهی در اقتصاد و اشتغال دارند. زندگی مردم خوزستان با تالاب‌ها عجین شده و بخش قابل توجهی از مردم، معیشت خود را از طریق پرورش دام و صیادی در تالاب‌های خوزستان می‌گذرانند.

اشرفی عنوان کرد: در کنار همه نقاط قوت تالاب‌ها، معایب و تهدیداتی هم تالاب‌ها را دنبال می‌کنند. آلودگی تالاب‌ها از جمله با فاضلاب شهری، یکی از این تهدیدها است. در تالاب میانگران ایذه فاضلاب شهری به طور مستقیم وارد تالاب می‌شود. همچنین به دلیل فعالیت‌های نفتی و صنعتی، بسیاری از پساب‌های نفتی به سمت هورالعظیم هدایت می‌شوند. گرچه در سال‌های اخیر اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تلاش‌های زیادی انجام داده تا این اثرگذاری منفی را به حداقل برساند اما این تهدیدات همیشه در تالاب‌های ما وجود دارند.

او گفت: تکه تکه شدن تالاب‌ها نیز از دیگر تهدیدها است؛ در هورالعظیم به لحاظ توسعه فعالیت‌های نفت، این تالاب به مخازن متعددی تقسیم شده که این وضعیت در تبادل آبی اثرگذاری منفی ایجاد کرده است. گرچه پیگیری کرده‌ایم تا از طریق ایجاد دریچه و جاده‌های دسترسی، توازن را در تبادل آب ایجاد کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: وجود شوکر و صیدغیر مجاز در خوزستان به طور آزاردهنده‌ای افزایش یافته است. در سال‌های اخیر صید با شوکر برقی در تالاب‌های استان افزایش یافته و از طرفی نیز امکانات محدود سازمان باعث شده این روند ادامه یابد.

او بهینه‌سازی، نظارت و پایش اقدامات راهبردی در عملکرد تالاب را از اهداف برگزاری همایش مدیران استان‌های تالابی و دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس