چرا ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد؟ +عکس و فیلم


چرا ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد؟ +عکس و فیلم

جمهوری اسلامی نه تنها حاضر نیست «دولت اسرائیل» را به رسمیت بشناسد، بلکه از شعارهایی مانند «محو رژیم صهیونیستی از نقشه جهان» یا «مرگ بر اسرائیل» هم کوتاه نمی‌آید؛ اما چه مقدار از این مواضع منطقی هستند؟

سرویس جهان مشرق - رهبر انقلاب روز جمعه، ۲۴ آبان ۹۸، در دیدار با مسئولان نظام و مهمان‌های کنفرانس وحدت اسلامی‌ بار دیگر موضع جمهوری اسلامی در قبال رژیم حاکم بر فلسطین اشغالی را تبیین و روی اصولی و منطقی بودن این موضع تأکید کردند. مقام معظم رهبری در این‌باره فرمودند:

محو دولت اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست؛ ما با آن‌ها هیچ کاری نداریم؛ [محو دولت اسرائیل به معنای] محو آن حکومت است، محو آن رژیم تحمیلی است. «محو اسرائیل» یعنی مردم فلسطین که صاحبان واقعی آن سرزمینند (چه مسلمان‌شان، ‌چه مسیحی‌شان، چه یهودی‌شان)، خود صاحبان اصلی، دولت خودشان را انتخاب بکنند؛ بیگانه‌ها و اراذل و اوباشی مثل نتانیاهو و مانند این‌ها را که واقعاً اراذلند، از بین خودشان ازاله کنند، بیرون کنند؛ کشور را خودشان اداره کنند؛ محو اسرائیل یعنی این، و این اتفاق خواهد افتاد... ما طرفدار مردم فلسطین هستیم، ما طرفدار استقلال فلسطین هستیم، ما طرفدار نجات فلسطین هستیم، [اما] ما یهودستیز نیستیم؛ در کشور خود ما عده‌ای یهودی وجود دارند که با کمال امنیت دارند زندگی می‌کنند [۱] .

«محو اسرائیل» یعنی خود مردم فلسطین دولتشان را انتخاب کنند [دانلود]

ورزش از سیاست جدا نیست!

بحث درباره ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی از همان روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی، زمانی که ایران تمامی روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کرد، تا کنون وجود داشته است، اما طی ماه‌های اخیر برخی اتفاقات به خصوص در حوزه ورزش، مانند ماجرای «سعید ملایی [۲] » و تعلیق فدراسیون جودوی ایران [۳] در پی آن، یا مثلاً تصمیم «محمد رشونژاد» برای شرکت در مسابقات جودوی گرندپری تل‌آویو [۴] در قالب تیم پناهندگان، موجب شده تا موضوع به رسمیت شناختن یا نشناختن رژیم صهیونیستی توسط ایران بار دیگر زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

ناگفته پیداست که همزمانی این اتفاقات آن هم در زمینه ورزش که یکی از شعارهایش «جدایی از سیاست» است، بوی توطئه‌ای دیگر برای فشار به جمهوری اسلامی و وادار کردن تهران به پذیرش موجودیت اسرائیل را می‌دهد. همین که ورزش ابزاری برای تحمیل «پذیرش اسرائیل» به ایران شده است، نشان می‌دهد که اتفاقاً بر خلاف منطق ادعایی پشت این فشارها، ورزش از سیاست جدا نیست. با این وجود، دلیل این تحولات هرچه که باشد، باز هم در ذهن بسیاری از مردم این شبهه را ایجاد خواهد کرد که واقعاً چرا جمهوری اسلامی حاضر نمی‌شود «دولت اسرائیل» را به رسمیت بشناسد. در گزارش پیش رو با اشاره به یکی از مباحثه‌های جالب در حاشیه کنفرانس ایرانی «افق نو» در بیروت پایتخت لبنان که طی اولین روزهای ماه مهر امسال (۹۸) برگزار شد، موضع جمهوری اسلامی درباره مسئله اسرائیل بار دیگر بیان و منطق پشت آن شفاف‌سازی می‌شود.

چرا ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد؟ +عکس و فیلم

سعید ملایی در اولین رقابت‌هایش پس از جدایی از تیم ملی ایران، با ضربه فنی حذف شد و حتی مدال هم کسب نکرد (جزئیات بیش‌تر) (+)

افق نو؛ دوستان ایران هم استدلال جمهوری اسلامی را نمی‌دانند

کنفرانس افق نو که امسال برای اولین بار در خارج از ایران برگزار شد، به این خاطر اهمیت دارد که نه تنها از منتقدان غرب و اندیشمندان همسو با مواضع جمهوری اسلامی دعوت می‌کند، بلکه میزبان متفکران دیگری هم هست که چه‌بسا در برخی از موضوعات نظریه‌هایی دقیقاً خلاف ایران را داشته باشند. یکی از موضوعاتی که طبیعتاً در لبنان در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی دائماً در گفت‌وگوهای مهمانان کنفرانس تکرار می‌شد، مواضع جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل بود. توصیف مختصر یکی از این مباحثه‌ها را در این‌جا بخوانید:

یک شب دور میز شام در هتل الساحه، محل استقرار مهمان‌های کنفرانس، بحث بسیار جذابی درباره تاریخ مناقشه اسرائیل و فلسطین و راه‌حل‌های این مناقشه شکل گرفت. در حالی که شان استون [۵] هم حضور داشت، آدام دورمی [۶] با استناد به این آیه قرآن که «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ * لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ» (آیات ۲۱ و ۲۲ از سوره مبارکه الغاشیه) به معنای «پس تذکر ده که تو تنها تذکردهنده هستی * بر آنان تسلطی نداری» از رژیم صهیونیستی دفاع کرد و گفت که ایران و مردم فلسطین حق ندارند دین اسلام را به صهیونیست‌ها و یهودی‌ها اجبار کنند، بلکه باید با آن‌ها مسامحه کنند. در ادامه حسن علی العماد [۷] که کنار میز دیگری بود، به دعوت طرف‌های بحث به گفت‌وگو اضافه شد و اتفاقاً با اشاره به دقیقاً همان دو آیه از سوره الغاشیه، دیدگاه دورمی را تأیید کرد، اما یادآور شد که موضع جمهوری اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی به خاطر یهودی بودن صهیونیست‌ها نیست، بلکه به خاطر ظلمی است که به فلسطینی‌ها می‌کنند. (دورمی که شگفتی در چشم‌هایش مشهود بود به استون رو کرد و گفت: از کتابی به این ضخامت [اشاره به قرآن کریم] این آدم هم دقیقاً همان جمله‌ای را انتخاب کرد که من هم اشاره کردم.) العماد سپس توضیح داد که راه‌حل جمهوری اسلامی برای مسئله فلسطین بسیار واضح و همان چیزی است که رهبر ایران پیشنهاد داد: برگزاری یک رفراندوم با حضور تمامی فلسطینی‌ها از همه جای دنیا برای انتخاب یک حکومت. آن‌گاه این حکومت چه مسلمان باشد و چه یهودی، به شرط آن‌که به مردم ظلم نکند، جمهوری اسلامی آن را به رسمیت خواهد شناخت [جزئیات بیش‌تر].

چرا ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد؟ +عکس و فیلم

شان استون (چپ) در کنار دوست صمیمی‌اش آدام دورمی، در بازدید از باغ‌موزه مقاومت «ملیتا» در جنوب لبنان در حاشیه کنفرانس افق نو (+)

جدای از مناظره فوق، موضوع حق موجودیت رژیم صهیونیستی بارها و بارها میان دورمی و استون از یک طرف و بسیاری از مهمانان دیگر افق نو از طرف دیگر مطرح شد. به عنوان نمونه، استون که او هم اعتقاد دارد ایران باید موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی مشرق به لبنان استدلال می‌کرد که در تاریخ بشر، بارها عده‌ای به مردم یک منطقه حمله کرده‌اند و توانسته‌اند بر آن‌ها مسلط شوند و حکومت تشکیل بدهند؛ مانند آن‌چه که در آمریکا اتفاق افتاد. بنابراین ایران هم باید بپذیرد که صهیونیست‌ها توانسته‌اند در جنگ با مردم فلسطین پیروز شوند و رژیم صهیونیستی مشروعیت دارد؛ همان‌گونه که تهران امروز آمریکا را به عنوان یک دولت به رسمیت شناخته است. استون در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق و برخی دیگر از مهمانان افق نو همچنین اعتقاد داشت که اصلی‌ترین و ریشه‌ای‌ترین دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دشمنی ادامه‌دار میان این دو کشور نیز موضوع اسرائیل است و اگر تهران از موضع خود کوتاه بیاید و موجودیت «دولت اسرائیل» را به رسمیت بشناسد، تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران برداشته خواهند شد. با این وجود، تمامی بحث‌ها با استون و دورمی که گاهی تا بیش از یک ساعت هم ادامه می‌یافت بلافاصله پس از ارائه استدلال «همه‌پرسی» به پایان می‌رسید، چراکه پاسخ قاطعی وجود ندارد که بتواند این منطق را زیر سؤال ببرد.

چرا ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد؟ +عکس و فیلم

حسن علی العماد، دبیر کل جنبش مستقبل العداله یمن، در بازدید از زندان-موزه «الخیام» در جنوب لبنان در حاشیه کنفرانس افق نو (+)

پوشش مشرق از کنفرانس افق نوی امسال شامل معرفی و مصاحبه با برخی از مهمان‌ها و تشریح برخی حواشی کنفرانس را می‌توانید از لینک‌های انتهای گزارش بخوانید.

البته استدلال‌ها یا شبهه‌هایی که علیه موضع ایران در قبال اسرائیل مطرح می‌شود، منحصر به طرز تفکر استون و دورمی نیست، اما اشاره به حاشیه‌های کنفرانس افق نو از این جهت ضرورت داشت که یک نکته باید مدنظر قرار بگیرد: موضع جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل متأسفانه حتی در میان دوستان بین‌المللی ایران هم به خوبی تبیین نشده است [۸] . این در حالی است که در صورت شفاف‌سازی درباره منطق متقن پشت تصمیم ایران برای مقاومت در برابر به رسمیت شناختن اسرائیل، هیچ‌کس نخواهد توانست تهران را به «بی‌منطقی» متهم کند. به هر حال، آن‌چه واضح است این است که به رسمیت نشناختن «دولت اسرائیل» توسط جمهوری اسلامی دارای منطقی محکم است که باید هم در داخل کشور برای افکار عمومی و هم در خارج از کشور در قالب سیاست خارجی ترویج شود. سیاست خارجی قوی و فعالانه ایجاب می‌کند که دولت‌های ایران نه تنها با توطئه‌هایی مانند توطئه فدراسیون جهانی جودو در موضع انفعالی و تدافعی قرار نگیرند، بلکه رأساً اقدام به گسترش نظریه منطقی جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی نمایند و این کار را تا «محو اسرائیل» تداوم ببخشند.

چرا ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد؟ +عکس و فیلم

یکی از وظایف دستگاه سیاست خارجی کشور تأکید و تصریح شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا»ست (+)

محو اسرائیل؛ موضع جمهوری اسلامی دقیقاً چیست؟

موضوع «همه‌پرسی» پیشنهادی جمهوری اسلامی که در بیانات اخیر رهبری آمده و منجر به محو اسرائیل از نقشه سیاسی جهان خواهد شد، مربوط به امسال و پارسال یا حتی ده سال پیش نیست [۹] . رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های سال ۱۳۷۹ خود این راه‌حل را این‌گونه مطرح کرده‌اند:

من به کسانی که مسئله خاورمیانه را یک مسئله بحرانیِ دنیا می‌دانند و می‌گویند بایستی سعی کنیم بحران خاورمیانه مهار شود، می‌گویم: تنها راه مهار کردن یا از بین بردن بحران خاورمیانه این است که ریشه بحران خشک شود. ریشه بحران چیست؟ رژیم تحمیلی صهیونیستی در منطقه. تا وقتی که ریشه بحران هست، بحران هم هست. راه‌حل این است که آوارگان فلسطینی از لبنان و هر نقطه دیگری که هستند، به فلسطین برگردند. این چند میلیون فلسطینی‌ای که در بیرون فلسطین زندگی می‌کنند، به فلسطین برگردند. مردم اصلی فلسطین (چه مسلمان، چه مسیحی، چه یهودی) رفراندوم کنند و تصمیم بگیرند که چه رژیمی بر کشورشان حاکم باشد. اکثریت قاطع مسلمانند؛ تعدادی هم یهودی و مسیحی‌اند که این‌ها ساکنان اصلی سرزمین فلسطینند و پدرانشان در این‌جا زندگی کرده‌اند. نظامی را که مطلوب این جمعیت است، سرِ کار بیاورند؛ بعد آن نظام تصمیم بگیرد با کسانی که در طول این چهل سال، چهل‌وپنج سال و پنجاه سال به فلسطین آمده‌اند، چه کار کند. نگهشان دارد، برشان گرداند، در نقطه خاصی اسکان داده شوند؛ این دیگر با آن نظام حاکم بر فلسطین است؛ این راه‌حلِ‌ بحران است. تا وقتی این راه‌حل اجرا نشود، هیچ راه‌حل دیگری کارایی نخواهد داشت؛ آمریکایی‌ها هم با همه قدرت‌نمایی‌شان کاری نمی‌توانند بکنند [۱۰] .

رهبر معظم انقلاب همچنین سال ۱۳۸۴ به نوعی کشورهای داعیه‌دار دموکراسی و مردم‌سالاری را به تلاش برای به چالش کشیدن استدلال جمهوری اسلامی درباره اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین دعوت کردند:

حرف ما در باب مسئله فلسطین یک حرف منطقی و مقبول است. ده‌ها سال پیش، جمال عبدالناصر (که محبوب‌ترین چهره عرب محسوب می‌شد) در شعارهای خود می‌گفت ما یهودی‌های غاصب فلسطین را به دریا می‌ریزیم. سال‌ها بعد از آن، صدام حسین (که منفورترین چهره عرب محسوب می‌شد و می‌شود) اعلام می‌کرد که ما نصف سرزمین فلسطین را آتش می‌زنیم. ما هیچ‌کدام از این دو حرف را قبول نداریم. با اصول اسلامیِ ما، نه به دریا ریختن یهودی‌ها، نه آتش زدن سرزمین فلسطین، معقول و منطقی نیست. حرف ما این است که ملت فلسطین باید به حق خود برسد. این کشور متعلق به مردم فلسطین است؛ فلسطین متعلق به فلسطینی‌هاست و سرنوشت فلسطین را هم باید فلسطینی‌ها معین کنند. این یک میدان آزمایشی برای صدق ادعای مدعیان دموکراسی و حقوق بشر است. آن کسانی که ادعا می‌کنند که طرفدار مردم‌سالاری ملت‌ها و کشورها هستند، فلسطین برای آن‌ها میدان آزمایش است. ملت فلسطین، مردمانی که فلسطین متعلق به آن‌هاست (از مسلمان، یا مسیحی، یا یهودی) و سرزمین تاریخی آن‌هاست و تاریخ و جغرافیا به این گواهی می‌دهد، بایستی رأی و نظر بدهند؛ آن‌ها در یک نظرخواهی مقابل چشم مردم جهان، در یک رفراندوم، تکلیف دولت فلسطین را معین کنند؛ و آن دولت، دولت مشروعی خواهد بود. در آن دولت، جنایتکارانی که در فلسطین جنایت کردند، باید مجازات شوند؛ امثال این شارون و بقیه جنایتکارهای فلسطینی. درباره آن کسانی هم که به این سرزمین از نقاط مختلف دنیا مهاجرت کردند، آن دولت تصمیم‌گیری خواهد کرد که چه باید بکند. این، حرفی است منطقی [۱۱] .

مسئله فلسطین میدان آزمایش مدعیان مردم‌سالاری و حقوق بشر است [دانلود]

بازتاب سخنان اخیر رهبری در فضای بین‌المللی

خبرگزاری انگلیسی رویترز همان روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه، سخنان رهبر انقلاب درباره موضع جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل را بازتاب داد. این خبرگزاری در خبری با عنوان «[آیت‌الله] خامنه‌ای: ایران خواهان نابودی یهودیان نیست، خواستار یک اسرائیل غیرفرقه‌ای است [۱۲] » البته به جای کلمه فلسطین از کلمه «اسرائیل» استفاده می‌کند و می‌نویسد: «آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، می‌گوید تهران خواهان نابودی مردم یهودی نیست، بلکه اعتقاد دارد اعضای همه مذاهب باید درباره آینده اسرائیل تصمیم‌گیری کنند.» این خبرگزاری سپس توضیح می‌دهد: «ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری و از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی حمایت کرده است. اسرائیل مدت‌هاست که ایران را به تلاش برای نابودی‌اش متهم می‌کند و تهران را دشمن اصلی خود در خاورمیانه می‌داند.» رویترز موضع رهبر انقلاب را هم به این ترتیب منعکس می‌کند: «نابودی دولت اسرائیل به معنای نابودی ملت یهود نیست، بلکه به معنای آن است که مردم فلسطین (چه مسلمان، چه مسیحی و چه یهودی) باید دولت خودشان را انتخاب بکنند.»

گزارش رویترز درباره معنای مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا از دیدگاه رهبر ایران [دانلود]

موضع رهبر ایران پیش از این هم در رسانه‌های بین‌المللی و حتی برخی رسانه‌های معاند مانند «رادیو فردا» بازتاب داشته است [۱۳] . اگرچه این رسانه‌ها با اهداف خودشان اقدام به انعکاس بیانات رهبر انقلاب اسلامی می‌کنند (مثلاً رادیو فردا به دنبال محکوم کردن حمایت‌های ایران از حماس است)، اما همین که رسانه‌های بین‌المللی مواضع ایران را به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگرها در حل مناقشه رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها گزارش می‌کنند، نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از همین رسانه‌ها موضع منطقی جمهوری اسلامی را برای افکار عمومی جهان تشریح کرد؛ البته مشروط به این‌که دستگاه سیاست خارجی کشور، اولاً خودش به خوبی منطق نظام جمهوری اسلامی درباره مسئله فلسطین را بداند و بپذیرد، و دوماً ابایی از طرح و دفاع جانانه از این راه‌حل کارساز و پاسخ به سؤالات و شبهات احتمالی در جامعه جهانی درباره موضع ایران نداشته باشد.

به عبارت دیگر، راه‌حل مسئله فلسطین، نه راه‌حل دوکشوری است، نه روند به‌اصطلاح صلح، و نه راه‌حل‌های دیگری که حامیان غربی رژیم صهیونیستی و متحدان مرتجع آن‌ها در منطقه پیشنهاد می‌دهند، بلکه راه‌حلی است که جمهوری اسلامی ارائه داده و باید توسط دولت ایران در مجامعی مانند سازمان ملل عرضه شود. تنها این راه‌حل است که مبتنی بر اصول پذیرفته‌شده بین‌المللی است و همه طرف‌ها می‌توانند یا باید درباره آن به توافق برسند.

سرویس جهان مشرق پیش از این گزارش‌هایی را درباره کنفرانس افق نو در لبنان و مصاحبه‌هایی را با مهمان‌های این کنفرانس منتشر کرده است. این مطالب را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› شهروند لبنانی: «مقاومت در خون ماست»/ بازدید مهمانان کنفرانس افق نو از مناطق جنوبی لبنان

›› فیلسوف روس: کنفرانس «افق نو» عین انتظار فرج است/ اگر یک گام به سمت مهدی بروید، مهدی هم یک گام به سوی شما می‌آید

›› مهمان یمنی افق نو: شناخت امام خامنه‌ای نعمت بزرگی است/ نمی‌گذاریم عربستان یک اسرائیل عربی شود

›› استاد سابق دانشگاه کانادا: لابی اسرائیل از کنفرانس افق نو نفرت دارد/ دنیا باید ایران را به عنوان یک قدرت بپذیرد

›› مهمان برزیلی افق نو: آمریکا به ایران حمله کند پایگاه‌هایش در خاورمیانه خاکستر می‌شوند

›› مهمان لهستانی افق نو: با خواندن یک آیه قرآن ایمان آوردم/ اعتقادی به وجود خدا نداشتم اما الآن شیعه هستم

›› پرنسس ایتالیایی مهمان افق نو: افتخار دیدار با موسی صدر را داشته‌ام/ همه ما قدردان جبهه مقاومت هستیم

مشرق همچنین گزارش‌های دیگری را نیز از حواشی جالب کنفرانس افق نو منتشر کرده است که این گزارش‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› تماشای سرزمین‌های اشغالی از داخل باغ ایران/ این‌جا جلوه‌گاه عظمت جمهوری اسلامی است

›› از مهدویت در بیان فیلسوف روس تا شیعه شدن فعال لهستانی با یک آیه

›› جای خالی مهمان‌های آمریکایی در کنفرانس/ نادر طالب‌زاده مردی برای تمام فصول

[۱] بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی‌ لینک

[۲] قهرمان جودوی ایران درخواست پناهندگی کرد لینک

[۳] فدراسیون جودوی ایران تعلیق شد لینک

[۴] جودوکار ایرانی با تیم پناهندگان به اسرائیل می‌رود لینک

[۵] شان کریستوفر استون که بعد از مسلمان و شیعه شدن نام خود را به «شان علی استون» تغییر داد، بازیگر، کارگردان، مستندساز، تهیه‌کننده، فیلم‌بردار، فیلم‌نامه‌نویس و مجری تلویزیونی و فرزند «الیور استون» کارگردان مشهور آمریکایی است.

[۶] آدام دورمی، کارگردان، تهیه‌کننده، بازیگر، نویسنده و مدل آمریکایی و دوست صمیمی شان استون، یکی دیگر از مهمانان افق نوی امسال بود.

[۷] حسن علی العماد دبیرکل جنبش «مستقبل العداله» یمن و یکی از مهمانان کنفرانس امسال افق نو بود. معرفی‌نامه و مصاحبه مشرق با العماد در جریان کنفرانس افق نو را از این‌جا بخوانید.

[۸] موضع رهبر انقلاب درباره اسرائیل که ۱۴ بار بیان شد، اما هنوز برای برخی جدید است! لینک

[۹] فیش‌های راه‌حل مسئله فلسطین لینک

[۱۰] بیانات در جمع بسیجیان حاضر در اردوی فرهنگی رزمیِ یاران امام علی(ع) لینک

[۱۱] بیانات در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید فطر لینک

[۱۲] Khamenei: Iran not calling for elimination of Jews, wants non-sectarian Israel Link

[۱۳] آیت‌الله خامنه‌ای: راهکار از بین رفتن اسرائیل برگزاری رفراندوم است لینک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود