قطبی: کار در پرسپولیس از منچستریونایتد هم سخت‌تر است


قطبی: کار در پرسپولیس از منچستریونایتد هم سخت‌تر است

ایران اکونومیست- «افشین قطبی» در مصاحبه با روزنامه گاردین از تجربیات جالب خود در کادر فنی تیم ملی آمریکا در زمان رویارویی با تیم ملی ایران در جام جهانی 98 فرانسه و همچنین حضور روی نیمکت باشگاه پرسپولیس، پرده برداشت.

قطبی: کار در پرسپولیس از منچستریونایتد هم سخت‌تر است

اینکه آیا «افشین قطبی» موفق‌ترین سرمربی آمریکایی فعال این روزها است، موضوعی قابل بحث است اما زمانی که پای تجربیات فوتبالی گوناگون به میان آید، بی‌شک مرد ۵۵ ساله یک سر و گردن بالاتر از همه است. تنها یک چیز گم شده است: یک شغل در آمریکا، البته یک شغل سطح بالا.

۲۱ سال از زمانی که وی به عنوان دستیار «استیو سیپمسون» با تیم ملی آمریکا به جام جهانی ۱۹۹۸ رفت، می‌گذرد؛ جایی که آمریکا یعنی خانه وی از ۱۳ سالگی با نتیجه ۲ بر یک به ایران یعنی زادگاهش، باخت.

تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران، ملاقات این ۲ کشور را در شرایط فعلی تنها با انگیزه سیاسی میسر کرده است.

قطبی بدون اینکه وارد جزئیات شود، به این جمله بسنده کرد: سیاست همیشه بخشی از فوتبال بوده است. ما سعی می‌کنیم که آن را دور نگه داریم اما سیاست نقش بزرگی را ایفا می‌کند.

تجربه قطبی از این حیث به واسطه حضورش در کشورهای آمریکا، کره جنوبی، ایران، ژاپن، تایلند و حالا چین بوده است.

قطبی در این باره گفت: فکر می‌کنم آن بازی برای مردم ایران در مقایسه با مردم آمریکا مهم‌تر بود. ما پیش از بازی در مورد این موضوع حرف زدیم اما تا زمانی که بازیکنان آمریکا با چشم خودشان ندیدند، اهمیت این بازی را برای بازیکنان، هواداران و دولت ایران درک نکردند.

این روزنامه انگلیسی مدعی شده که دولت تهران هرگز از فوتبال دور نبوده و بی شک می‌دانسته که قطبی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشته، با «سونیل گولاتی» رییس وقت فدراسیون فوتبال آمریکا در خصوص احتمال یک بازی دوستانه که یخ روابط ۲ کشور را بشکند، صحبت کرده است.

این اتفاق اما رخ نداد و حالا بهترین شانس برای وقوع آن جام جهانی ۲۰۲۶ است که آمریکا میزبانی بخش اعظم بازی‌ها را برعهده دارد.

قطبی در این باره گفت: اتفاق مثبتی خواهد بود. ایران مورد استقبال مردم آمریکا قرار می‌گیرد. آمریکایی‌ها مهربان هستند به ویژه زمانی که می‌بینند مردمی در محدودیت تحریم هستند.

بودن روی نیمکت تیم ملی آمریکا در آن تورنمنت، برای قطبی به معنای حسن ختامی بر ماجراجویی گسترده وی خواهد بود.

وی در این رابطه اظهار داشت: زمانی که آمریکا بعد از ۳۰ سال به کانادا باخت، به ویژه با توجه به دورنمای تیم ملی آمریکا با در نظر گرفتن موفقیت ام‌ال‌اسدردسرساز شد. فدراسیون افرادی را انتخاب می‌کند که شادی هیچ تجربه‌ای در سطح ملی نداشته باشند. هدایت یک تیم ملی در مقایسه با یک تیم باشگاهی، به معنای تجربه‌ای آموزنده و متفاوت است.

قطبی در سال ۲۰۰۷ بعد از ۳۰ برای به دست گرفتن سکان هدایت پرسپولیس به تهران بازگشت. او می‌دانست که این تیم یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های آسیا است اما انتظار این حجم از هواداران قرمز را نداشت.

وی در این باره گفت: قهرمان شدن موضوع دیگری بود. معجزه بود اما چه داخل و چه خارج باشگاه فشارهایی روی پرسپولیس است. شما یک جلسه خصوصی برگزار می‌کنید و چند ساعت بعد در تمام رسانه‌ها پخش می‌شود. شاید مدیریت پرسپولیس از منچستریونایتد هم دشوارتر باشد.

ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل