روایت «یک مطالبه‌ دانشجویی» از ابهامات پروژه «هتل بام کرمان»/مسؤولان پاسخ دهند


بررسی ابهامات پروژه «هتل بام کرمان» کاری از سنخ یک مطالبه تخصصی و یک کار دانشجویی و داوطلبانه و مردمی است که روایتگری می‌کند، 6 ماه کار مطالعاتی و تخصصی را روی این پروژه و به چیستی، چرایی و چگونگی آن می‌پردازد.

کد خبر: 88815 ۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۰۸:۰۷:۵۵

بررسی ابهامات پروژه «هتل بام کرمان» کاری از سنخ یک مطالبه تخصصی و یک کار دانشجویی و داوطلبانه و مردمی است که روایتگری می‌کند، 6 ماه کار مطالعاتی و تخصصی را روی این پروژه و به چیستی، چرایی و چگونگی آن می‌پردازد.

به گزارش کرمان خبر به نقل از خبرگزاری فارس ، قرارگاه احمدی‌روشن بسیج دانشجویی به‌عنوان یکی از بازوهای ساختار بسیج دانشجویی در سراسر کشور وظیفه خود را اینگونه تعریف کرده که به بحث مطالبه‌گری تخصصی در حوزه خرد و کلان و ملی و منطقه‌ای بپردازد و از این منظر به مسائل مختلف طی سال‌های گذشته تاکنون پرداخته و موفقیت‌ها و دستاوردهای خاص خودش را هم داشته است.

محمدعلی عسکری دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان در نشستی با عنوان «بررسی ابهامات پروژه هتل بام کرمان» اظهار کرد: امروز کاری از سنخ یک مطالبه تخصصی ارائه می‌شود که در حوزه‌های مختلف تیم‌های کارشناسی چه از دانشجویان، متخصصان، کارشناسان دانشگاهی و خارج از فضای دانشگاه در این ارتباط نطر دادند و اصلاح کردند.

وی بیان داشت: بدنه اصلی کار یک کار دانشجویی و داوطلبانه و مردمی است و معتقدیم به این آرمان که در یک دولت و جامعه اسلامی این ویژگی مطالبه‌گری و دنبال کردن مسائل توسط تک تک آحاد مردم یکی از ارکان اصلی حاکمیت اندیشه ناب اسلام محمدی است.

روایت «یک مطالبه‌ دانشجویی» از ابهامات پروژه «هتل بام کرمان»/مسؤولان پاسخ دهند

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان کرمان عنوان کرد: ویژگی دیگر این کار فارغ بودن آنچه که خواهیم گفت از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و حزبی و باندی است چرا که از روز اول نگاه ما تخصصی و کارشناسانه به پروژه بام کرمان مانند دیگر پروژه‌ها بوده است.

عسکری با اشاره به اینکه یکی از هسته‌های اصلی قرارگاه شهید احمدی‌روشن در کرمان حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی است، افزود: حدود شش ماه پیش مجموعه‌ای از اسناد و روایت‌ها به دست این هسته مسئله محور قرارگاه رسید مبنی بر وجود شائبه مفاسد و ابهامات در پروژه هتل بام کرمان و در 6 ماه گدذشته فرآیندی طی شده و اولین اتفاق این بود که پس از مطالعات اولیه که روی اسناد صورت گرفت و گزارش‌ها و روایت‌ها بررسی شد به این نتیجه رسیدیم که احتمال تخلفات وجود دارد.

وی افزود: در اولین گام با کسانی که پیش از ما با این پروژه مخالفت کرده بودند اعم از مردم، سمن‌ها، فعالان و مسئولان و ... جلساتی تشکیل شد و روایت‌ها و منابع اولیه کار تخصصی جمع‌آوری شد و بررسی‌های اولیه نشان داد پروژه در سه حوزه مسائل حقوقی آنچه در فرآیند واگذاری مجوزها قانونی در فرآیند آن اتفاق افتاده، حوزه بعدی حوزه زیست محیطی به طور جدی تخریب، امحا و از بین بردن زیست بوم‌ها سوال‌های پروژه بود و حوزه سوم میراث فرهنگی بود که با توجه به اینکه در سایت گردشگری اصلی کرمان قرار دارد برخی آثار حتی تا 10 هزار سال قدمت تخمین زده شده است.

وارد فاز ترسیم خط زمانی پروژه شدیم/ اشخاص و تاریخ‌ها ابهامات را بیشتر کرد

پس از آن در نشست‌های تخصصی با کارشناسان هر حوزه مطرح و جمع‌بندی نظرات انجام شد و در پایان نشست‌ها متاسفانه با دو تا چالش جدی مواجه بودیم اول عدم مجوزهای قانونی و دوم عدم در نظر گرفتن منافع مردم کرمان که بسیار قابل توجه در حوزه زیست محیطی به نظرمی‌رسید.

وارد فاز ترسیم خط زمانی پروژه شدیم از سال 94 و اشخاص و تاریخ‌ها و کنار هم گذاشتن آنها، ابهامات را بیشتر کرد و ظاهرا اشخاصی جاده صاف‌کن پروژه شده بودند، در بیش از 100 صفحه اسناد داریم که برای متولیان امر امنیتی و قضایی ارسال خواهد شد و کار در حوزه رسانه و قضایی پیگیری می‌شود.

روایت «یک مطالبه‌ دانشجویی» از ابهامات پروژه «هتل بام کرمان»/مسؤولان پاسخ دهند

این پروژه در واقع متکی به چهار صورت‌جلسه عادی است که در دفتر استاندار وقت شکل گرفته است،

آنچه که دنبال می‌شود واگذاری پروژه به موسسه ملل بوده نه واگذاری به بخش خصوصی و مزایده و مناقصه و فرآیند شکل‌گیری شروع شده است.

سوال تعجب برانگیزی که امیدواریم متولیان و مسئولان امر پاسخ این را بدهند این است که برخی افراد در فرایند این پروژه جاده صاف‌کن هستند و باید تکلیف آنها مشخص شود.

مسئله دیگر که همان اول خودنمایی می‌کرد در خصوص این پروژه، دو سابقه قضایی در استان داریم که نتیجه روشنی از آن در دسترس نیست در شعبه دوم دادسرای عمومی کرمان پرونده‌ای در خصوص این پرونده در جریان بود و قاضی مسئول پرونده در محل پروژه حضور پیدا کرد و توسط قاضی ثبت شده که مقدار قابل توجهی از درختان و پوشش گیاهی در این پروژه از بین می‌رود.

سرمایه اولیه شرکت 100 میلیون تومان/ارزش‌گذاری پروژه 230 میلیارد تومان

شرکتی که موسسه ملل به عنوان زیرمجموعه خود معرفی کرده سرمایه اولیه 100 میلیون تومان است پروژه‌ای که در سال 94 بیش از 230 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است، چطوری این شرکت صلاحیت واگذاری این پروژه را داشته است؟

قراداد پروژه پیوستی دارد که ظاهرا فرصت برابر در اختیار بخش خصوصی برای مشارکت قرار داده یک آگهی در یک روزنامه کرمان که در سال 92 چاپ شده است یک سال و نیم بعد از چاپ این آگهی استناد شده به این روزنامه و گفتند کسی مراجعه نکرده و واگذار شده به موسسه ملل در صورتی که در آگهی نه نوع زمین و نوع پروژه و ... مشخص نشده است.

روایت «یک مطالبه‌ دانشجویی» از ابهامات پروژه «هتل بام کرمان»/مسؤولان پاسخ دهند

موضوع عجیب‌تر افزایش سطح پروژه/ نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک؛ امضای قرارداد مشارکت مدنی

در بحث حقوقی مسئله تیم تخصصی به چالش‌هایی رسیده است و آنچه که از مسکن و شهرسازی وجود دارد که این پروژه را به شهرداری واگذار کرده از نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک است و چطوری شهرداری قرارداد مشارکت مدنی امضا می‌کند و در واقع شهرداری آنچه که مالک نیست را واگذار می‌کند به موسسه ملل، در صورتی که شهرداری اجازه واگذاری اینها را در هیچ قالبی حتی مشارکت مدنی به هیچ‌کس ندارد.

موضوع عجیب‌تر افزایش سطح پروژه طبق اسناد در شعبه 11 دادسرای کرمان است وقتی از متولیان محیط زیست درخواست گزارش پروژه می‌شود اعلام می‌کنند پروژه هشت هکتار است چون در قرارداد تنها سه هکتار واگذار شده به شهرداری کرمان از سوی مسکن و شهرسازی و در آخرین نسخه مشارکت مدنی شهرداری و موسسه ملل درخواست می‌کنند پنج هکتار دیگر به ما بدهید.

در آورده شهرداری این 5 هکتار و حق استفاده برای موسسه یک ریال حساب نشده است و در کمیسیونی حتی بحث شده متراژ پروژه را 9 هکتار ثبت کردند و فضایی که ثبت شده در حال حاضر بیش از 9 هکتار است.

دانشجویان مطالبه‌گر را پاسخ دهند/ سوال این است باید عده‌ای به رانت اقتصادی برسند؟

فرآیند عقد قراداد که بحث می‌شود عملا شهرداری سهمی از پروژه بام کرمان نداشته باشد و طبق قرارداد شهرداری و موسسه ملل که مشارکت مدنی است سهم شهرداری قیمت زمین است که یک میلیارد تومان بوده و ارزش پروژه 230 میلیارد تومان، سهم شهرداری چقدر است؟

و جالب‌تر اینکه وقتی در قرارداد می گویند، جاده بکشیم سهم شهرداری 25 درصد است، شهرداری چنانچه پول جاده را ندارد ما سهم 25 درصدی را در احداث جاده از آورده پروژه کم می‌کنیم که شهرداری با توجه به اینکه پروژه‌های دیگری با موسسه ملل دارد از جمله ساختمان شهرداری، بدهی شهرداری در دیگر پروژه‌ها هم می‌تواند در پروژه بام کرمان تهاتر شود.

سوال این است که باید عده‌ای به رانت اقتصادی برسند یا شهرداری به عنوان مدافع عمومی شهر کرمان پروژه را اجرا کند.

سه هکتار به قیمت یک میلیارد تومان کارشناسان رسمی دادگستری امضا کردند به شیوه‌ای که امروز شهرداری درخواست کرده قیمت را بگویید و همان روز کارشناسان جواب دادند زمین متری 37 هزار و 500 تومان و همان روز جواب را به شهرداری ابلاغ کردند و در متن نوشتند زمین‌های مجاور ارتفاعات صاحب‌الزمان و پلاک ثبتی مربوط به زمین‌های خیابان شهدا است.

در قرارداد اجاره به شرط تملیک مسکن و شهرسازی تاکید کرده زمین رابرای کاربری گردشکری و تفریحی واگذار می‌کنیم و شهرداری موظف است فقط هتل 5 ستاره بسازد ولی در قرارداد شهرداری با موسسه ملل کاربری تفریحی و ... دارد.

یک سال از قرارداد اجاره به شرط تملیک گذشته چرا اداره مسکن و شهرسازی قرارداد اجاره را فسخ نمی‌کند، در بند یک ماده چهار همین قرارداد شهرداری مکلف است تا حداکثر 6 ما پروانه را اخذ کند و تا یک ماه ساخت را آغاز کند.

روایت «یک مطالبه‌ دانشجویی» از ابهامات پروژه «هتل بام کرمان»/مسؤولان پاسخ دهند

ابهامات زیست محیطی/ جنگل‌های دست‌کاشت بالای ارتفاعات خشک می‌شود

آنچه درپروژه بام کرمان اتفاق افتاده از قبل جاده پرهزینه و تخریب و با انفجارات گسترده، قطع گسترده درختان و نابودی زیست بوم منطقه آیا قابل جبران است و اگر نیست و بر اساس اصل 50 قانون اساسی هیچ مسئولی اجازه چنین اقدامی ندارد چه برسد به یک موسسه.

درمورد تخریب پوشش گیاهی 10 تا شرط محیط زیست برای پروژه گذاشته است، بخشی از زمین‌های پروژه جنگل دست‌کاشت است و محیط زیست گفته که این زمین‌ها در حوزه استحفاظی ما نیست و در پایین پروژه و روی ارتفاعات جنگل دست‌کاشت وجود دارد طبق قانون واگذاری این زمین‌ها ممنوع است.

جنگل‌های دست‌کاشت بالای ارتفاعات دارد خشک می‌شود، چه اتفاقی دارد می‌افتد؟

ایرادات در حوزه میراث فرهنگی/ پروژه باید متوقف شود؛ چرا متوقف نمی‌شود؟

مسئله خیلی واضح‌تر شده در سطح کشوری مقاماتی داریم که به صراحت اعلام کردند پروژه بر خلاف قوانین است و باید متوقف شود اما طبق شواهد ما 10 روز است که دارند مخازن آب را بتن‌ریزی می‌کنند دیوارکشی‌ها شروع شده و کل پوشش گیاهی روی ارتفاع از بین رفته است.

معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی مصاحبه کرده و اعلام می‌کند که پروژه باید متوقف شود سوال ما این است که چرا متوقف نمی‌شود؟ چرا در میراث کرمان دو سه نفر انسان دلسوز که علیه پروژه صحبت کردند تنها چند روز پس از مصاحبه گوشی‌هایشان از دسترس خارج شد و استعفا دادند.

چرا کارهای ساختارهای دولتی پروژه مختل شده است و فشارهای سیاسی از جانب چه کسی وارد می‌شود و رانت اقتصادی را چه کسی دارد ایجاد می‌کند؟

چیستی، چرایی و چگونگی پروژه/پیشنهاداتی را هم اگر گوش شنوایی بود قطعا ارائه خواهیم کرد

در پروژه بام کرمان و پروژه‌های مشابه در کرمان اولین اشکال، فشار سیاسی است که درمیان مقامات داریم و داشتیم افرادی که معتقدند باید با فشار سیاسی و های و هوی پروژه را پیش ببرند.

در میان برخی مسئولان در ادوار مختلف عدم باور به کار کارشناسی وجود دارد در استان و به نظرهای کارشناسی توجه نشده است، قبل از اینکه مسکن و شهرسازی قرارداد را با شهرداری تهیه کند با فشارهای سیاسی، زمین به شهرداری بر اساس یک صورتجلسه واگذاری، تحویل می‌شود.

مسئله دیگر قانون‌گریزی و عدم باور به قانون است، عده‌ای در میان مسئولان خودشان را فراتر از قانون متصور هستند که ریشه سوم مسئله است که معتقدیم باید خشک شود، مسئول قانون را می‌شناسد و می‌داند اما به آن عمل نمی‌کند و این نگاه ما را به قهقرا خواهد برد.

اگر در ادارات شفافیت قابل قبولی وجود داشت در عقد قراردادها و در شیوه واگذاری پروژه وجود داشت قطعا ...

روایت «یک مطالبه‌ دانشجویی» از ابهامات پروژه «هتل بام کرمان»/مسؤولان پاسخ دهند

قانونی داریم در حوزه شفافیت نمی‌دانیم چرا اجرا نمی‌شود قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ابزاری است که از چنین پدیده‌هایی جلوگیری می‌کند، سوال از مسئولان: چرا اجرایی نمی‌شود؟

در مسیر این پروژه چرا برخی اسناد و نامه‌ها و مطالعات باید فوق سری طبقه‌بندی شود و از دسترس مردم خارج شود.

در خصوص زمین‌هایی که در بام کرمان از دست رفت، زیست بوم و پوشش گیاهی و میراث فرهنگی بلافاصله خلع ید صورت گیرد و با متخلفان برخورد و اگر با مفسدان برخورد شود منطقه حداقل به تفرجگاهی برای عموم مردم تبدیل شود.

تا امروز حداقل سه بار از شهردار و همچنین استاندار چندین بار درخواست کردیم که بیایند دانشگاه اما جوابی دریافت نکردیم، ما حاضریم در هر جمع، دانشگاه و خارج دانشگاه و ... مسائل را مطرح کنیم و پاسخ‌ها را رسانه‌ای و منتشر کنیم .

اراده سیاسی برای حل مسئله نیست که اگر بود حل می‌شد اما اگر هم هست مسئولان پاسخ دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دشمن دائماً در حال توطئه است و از روش‌ های مختلف جاسوسی و نفوذ استفاده می‌ کند