توضیح فرمانده کردهای سوریه درباره بازگشت نیروهای آمریکایی در شمال شرق


توضیح فرمانده کردهای سوریه درباره بازگشت نیروهای آمریکایی در شمال شرق

ایسنا نوشت:فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) درباره موضوعات مختلف و مهمی از جمله گفتگو با دولت سوریه، عملیات ترکیه و استقرار مجدد نیروهای آمریکا در شمال شرق سوریه سخن گفت.

مظلوم عبدی، فرمانده قسد در مصاحبه اختصاصی با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط درباره استقرار نیروهای آمریکا در مناطق جدید و در اطراف میادین نفتی سوریه اظهار کرد، استقرار نیروهای آمریکا در مناطق جدید در شرق فرات طبق تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور و با هدف مقابله با داعش و "حفاظت" از میادین نفتی سوریه صورت گرفته است.

وی درباره تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه و پس از آن بازنگری در این تصمیم و همچنین نحوه حضور نیروهای واشنگتن در سوریه و روابط کنونی آمریکا و کردها گفت: نیروهای آمریکا ابتدا از ناحیه غربی شمال شرق سوریه خارج شدند و اکنون در ناحیه شرقی شمال شرق کشور یعنی در استان‌های دیرالزور و حسکه یا به عبارت دیگر کانتون الجزیره حضور دارند. یک چارچوب نظامی برای حضور این نیروها وجود دارد، همچنین قوانینی وجود دارد که فعالیت نیروهای آمریکا را مشخص می‌کند. آنها پایگاه‌هایی از جنوب تا شمال یعنی از منطقه الفرات گرفته تا مرزهای ترکیه و مناطق نفتی در "دیریک" (المالکیه) در شمال دارند و در مناطق جدیدی در این منطقه و قامشلی مستقر شده‌اند.

عبدی افزود: به طور کلی می‌توانم اینگونه بگویم که پایگاه‌های آمریکا از نظر تعداد مانند گذشته باقی مانده است.

این مقام کرد با اشاره به تفاهمنامه جدید امضا شده میان آمریکا و نیروهای قسد و اینکه آیا تغییری در بندهای آن صورت گرفته است یا خیر نیز گفت: همان اهداف سابق، یعنی مقابله با داعش همچنان پابرجاست و یک هدف جدید نیز وجود دارد و آن "حفاظت" از منابع و میادین نفتی سوریه است.

وی درباره اظهارات برخی از مقامات کرد مبنی بر خیانت آمریکا به کردها پس از رها کردن آنها در مقابل حمله ترکیه به مناطق شمالی سوریه تأکید کرد: خروج یکباره آمریکا نوعی ناامیدی و بی اعتمادی به وعده‌های آمریکایی که قبلاً داده شده بود را در ما ایجاد کرد. ما می‌دانیم که تصمیم خروج در نتیجه فشارهای مردم آمریکا، کنگره، احزاب و سایر دوستان در نیروهای ائتلاف‌بین المللی علیه داعش اتخاذ شده است اما اکنون آمریکا متعهد شده است که از ما در مقابل هرگونه حمله‌ای از سوی طرف‌های دیگر دفاع کند.

فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: وضعیت شرق فرات به دلیل حضور نیروهای روسیه، ترکیه، سوریه و ائتلاف بین‌المللی بسیار پیچیده‌تر از گذشته است و ما برای جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق ناگهانی گروه‌هایی را برای هماهنگی با این طرف‌ها داریم.

وی با اشاره به توافقنامه آدانا و توافقنامه‌های اخیر آمریکا و روسیه با ترکیه، گفت: نیروهای ما تمامی بندهای توافقنامه سوچی میان روسیه و ترکیه را نپذیرفته‌اند. بگذارید دقیق باشیم، ما با بندهای مربوط به آتش بس و عقب نشینی نیروها از مناطق خاص موافقت کردیم و این مقررات به صورت کامل توسط ما اجرا شد، اما ما حضور ترکیه و مشروعیت اشغالگری آن را نمی‌پذیریم.

مظلوم عبدی ادامه داد: ما با بندهای مربوط به عمق عقب‌نشینی یگان های مدافع خلق کرد و سلاح‌های سنگین نیز عمل کردیم، هرچند که ترکیه می‌گوید که به آن‌هاعمل نشده است، این طرف ترکیه‌ای است که تمامی این توافقنامه‌ها را نقض کرده است و ما به تمامی تعهداتمان عمل کرده‌ایم. ترکیه درحال انجام یک عملیات تغییر جمعیتی است که هدف از آن پاکسازی قومی (کردها) است. ما هرگونه موافقت با طرح‌های ترکیه را به منزله مشارکت در عملیات تغییر جمعیتی و پاکسازی قومی قلمداد می‌کنیم.

فرمانده قسد در بخش دیگری از اظهاراتش درباره امضای پیش‌نویس تفاهمنامه با علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه نیز خاطرنشان کرد: ما بارها از دولت سوریه خواسته‌ایم که برای رد توجیهات و استدلال‌های ترکیه برای حمله به اراضی سوریه، نیروهای خود را در مناطق مرزی مستقر کند. پیش از این دولت پاسخی به خواسته ما نمی‌داد اما پس از حمله اخیر ترکیه به خواسته ما پاسخ مثبت داد و با استقرار نیروهای دولت سوریه در تمامی نقاط تماس ما با نیروهای ترکیه موافقت کرد.

وی درباره ساختار نیروهای کرد پس از ادغام در ارتش سوریه نیز تأکید کرد: در مذاکرات با دمشق از نمایندگان آن درخواست کردیم ساختار نیروهای سوریه دموکراتیک که شامل ۱۱۰ هزار جنگجو و نیروی امنیتی است در ارتش آینده سوریه حفظ شود.

این مقام کرد درباره آینده کانتون کردها در شمال و گفت وگوی سیاسی با دولت سوریه نیز افزود: بگذارید همه چیز را صریح بگویم؛ یک وضعیت فوری و استثنایی رخ داد، تهاجم ترکیه ما را ملزم به ایستادن در کنار هم برای متوقف کردن این حمله کرد و در همین زمینه توافقی با دولت سوریه حاصل شد. اما درباره توافق‌های سیاسی، من معتقدم که این توافق‌ها به زمان و گفت‌وگو بیشتری نیاز دارند و هیئت‌های دو طرف برای دستیابی به تفاهم سیاسی باید دیدارهای زیادی با یکدیگر داشته باشند.

23311

کد خبر 1332132

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا