طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی


طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی

ترشی نازخاتون نوعی ترشی شمالی و بسیار خوشمزه است و طرز تهیه ساده‌ای هم دارد. این ترشی به راحتی در خانه درست می‌شود و زمان آماده شدن آن نیز کوتاه است.

طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی

ستاره | سرویس آشپزی - ترشی نازخاتون از ترشی‌های پرطرفدار است. اصل این ترشی شمالی است و در مازندران به عنوان خورشت نیز استفاده می‌شود. این ترشی به دلیل بافت گوشتی بادمجان، ترد بودن سیر و فلفل و عطر سبزی‌های آن ترکیبی متوازن دارد. طعم این ترشی در کنار غذاهایی مانند استانبولی یا عدس‌پلو فوق‌العاده است. در ادامه قصد داریم شما را با روش تهیه این ترشی خوشمزه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی نازخاتون

مواد لازم
بادمجان
۱ کیلو
گوجه
۳ عدد
سیر ۱ بوته
ریحان (ترجیحاً بنفش)
۲۵۰ گرم
فلفل سبز یا قرمز تند ۳ عدد
سرکه انگور یا آبغوره ۳ لیوان
نعناع خشک یک و نیم قاشق غذاخوری
ادویه‌جات (نمک و زردچوبه) به مقدار لازم
نخم گیشنیز (دلخواه) نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه ترشی نازخاتون

گوجه‌ها را خرد کنید و در ظرفی بریزید. فلفل‌های تند را ریز خرد کرده و با گوجه مخلوط کنید. سیرها را بسیار ریز خرد کرده و به مواد اضافه کنید. همچنین می‌توانید سیرها را رنده کنید یا بکوبید. برگ‌های ریحان بنفش را بسیار ریز خرد کرده و به مخلوط اضافه کنید. نمک، زردچوبه و نعناع خشک را اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید تخم گیشنیز را نیز به مواد خود اضافه کنید. یک لیوان سرکه انگور یا آبغوره را روی مواد ریخته و مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید. حال نوبت حاضر کردن بادمجان است. بادمجان ترشی نازخاتون را می‌توانید به دو روش تهیه کنید:

روش اول

بادمجان‌ها را با پوست کباب کنید. سپس پوست آن‌ها را گرفته و بسیار ریز خرد کنید. می‌توانید برای له کردن بادمجان از گوشتکوب استفاده کنید. همچنین برای اینکه پوست بادمجان کبابی راحت‌تر کنده شود، می‌توانید پس از کباب کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را درون کیسه‌ای قرار دهید، در کیسه را ببنید و چند دقیقه صبر کنید. پس از چند دقیقه بادمجان‌ها را از کیسه درآورده و پوست آن‌ها را به راحتی جدا کنید.

روش دوم

بادمجان‌های خام را پوست بگیرید و حلقه‌ حلقه کنید. سپس آن‌ها را در قابلمه‌ای ریخته با یک لیوان سرکه انگور بپزید. سپس بادمجان‌ها را در ظرفی ریخته و با گوشتکوب خوب له کنید.

در مرحله آخر درست کردن ترشی ناز خاتون، بادمجان‌های کبابی یا پخته شده و له‌شده را با موادی که از قبل حاضر کرده‌اید، مخلوط کنید و آن‌ها را در ظرفی شیشه‌ای بریزید. سپس سرکه یا آبغوره را روی آن ریخته و در ظرف را ببندید.

بعد از گذشت یک روز ترشی شما حاضر است. نوش جان!

طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی

نکته: پس از اینکه سرکه را در ظرف ریختید، تا روز بعد که ترشی حاضر شود، آن را در یخچال نگذارید. شیشه را در دمای محیط قرار دهید و تا روز بعد در آن را باز نکنید. پس از گذشت یک روز و آماده شدن و جا افتادن ترشی، می‌توانید آن را درون یخچال قرار دهید.

سخن پایانی

در این مطلب، طرز تهیه ترشی خوشمزه نازخاتون را به شما آموزش دادیم. این ترشی از محبوب‌ترین ترشی‌های شمالی است و همان طور که دیدید، به سادگی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. یکی دیگر از ترشی‌های محبوب شمالی ترشی هفت بیجار است. برای آشنایی با طرز تهیه آن می‌توانید مطلب «طرز تهیه ترشی هفت بیجار به دو روش» را مطالعه نمایید.

شما تا به حال ترشی نازخاتون را در منزل درست کرده‌اید؟ آیا روش دیگری برای درست کردن آن می‌شناسید؟ اگر از روشی که ما آموزش دادیم برای تهیه کردن این ترشی استفاده کردید، تجربه و نظر خود را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع ترشی و مربا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها