گره آلودگی هوای تهران با توسعه حمل و نقل عمومی باز می شود


گره آلودگی هوای تهران  با توسعه حمل و نقل عمومی باز می شود

توسعه حمل و نقل عمومی در تهران با اضافه شدن 3هزار دستگاه اتوبوس و 630 واگن مترو می تواند گام موثری در کاهش آلودگی هوای تهران بردارد و این امر با همکاری و همراهی دولتمردان و مدیران شهری محقق می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، عصمت پناهی: آذر ماه ۹۸ برای پایتخت و کلانشهرهای کشور، روزهای پر فراز و نشیبی داشت. آلودگی هوا و افزایش شاخص های آلاینده در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور موضوعی بود که با سرد شدن هوا و وقوع وارونگی هوا، بیش از همیشه مشهود بود به طوریکه در برخی شهرها منجر به تعطیلی مدارس شد و در تهران دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را نیز به تعطیلی کشاند. در این میان موضوع انتشار بوی نامطبوع در تهران، علاوه بر آلودگی هوا شهروندان تهرانی را دچار مخاطره کرده است.

درحالی که مدارس تهران بنا به تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران برای دومین روز متوالی تعطیل شده است، مراکز علمی و دانشگاهی نیز امروز تعطیل اعلام شده اند و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در حال انجام است.

از طرفی افزایش نرخ بنزین باعث شده تا اقبال عمومی شهروندان به سمت حمل و نقل عمومی برود و ترجیح دهند از مترو و بی آر تی برای تردد روزانه خود استفاده کنند. با این رویکرد انتظار می رفت با اغماض از کمبود تجهیزات و امکانات در بخش حمل و نقل عمومی، بخشی از بار آلودگی هوای تهران کاهش یابد اما گویا، حال هوای تهران با این اتفاقات خوب نمی شود و به اقدامات و تدابیر جدی تر برای کاهش آلودگی هوا در تهران نیاز است.

گره آلودگی هوای تهران  با توسعه حمل و نقل عمومی باز می شود

«محسن هاشمی» هفته گذشته در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر و شهردار تهران، گفته بود: در این جلسه درخصوص بکارگیری اتوبوس های برقی و یا LRT ( قطار ریلی) تصمیماتی گرفته شد و قرار است اجرای این طرح در تهران با کارشناسی بیشتری انجام شود.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر تهران ( ۲۴ آذر) در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه مشترک هفته گذشته با معاون اول رییس جمهور و تمام سازمان های مرتبط با سیستم حمل و نقل عمومی از تصمیمات سازنده برای توسعه حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: در این جلسه تصمیماتی برای تامین سه هزار دستگاه اتوبوس در تهران و قطارهای مورد نیاز مترو اتخاذ شد.

وی با قدردانی از معاون اول ریاست جمهوری مبنی بر اهتمام ویژه به حمل و نقل عمومی تهران خاطرنشان کرد: در جلسه ای که وزرای نفت، صمت، راه و شهرسازی، رییس کل بانک مرکزی، معاون وزارت کشور و رییس صندوق توسعه ملی حضور داشتند با انجام مصوبات، ناهماهنگی های بین دستگاهی برطرف شد.

گره آلودگی هوای تهران  با توسعه حمل و نقل عمومی باز می شود

هاشمی که بر ضرورت اجرایی شدن توسعه حمل و نقل عمومی در تهران تاکید دارد از آغاز مراحل تولید داخلی حمل و نقل عمومی در آینده ای نزدیک خبر داده و گفته است: سه هزار دستگاه اتوبوس برای تهران و سه هزار دستگاه اتوبوس دیگر برای سایر کلان شهرها اختصاص یافته است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این جلسه دستگاه های موثر در بالاترین سطح پذیرفتند تا هماهنگی های لازم برای اجرایی شدن اقدامات در توسعه حمل و نقل عمومی تهران انجام شود.

هاشمی اظهار امیدواری کرده بود با انعقاد قرارداد تولید اتوبوس با کارخانه های سازنده و انعقاد قرارداد تولید قطارهای مترو با واگن سازان داخلی مراحل تولید به بخش داخلی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران آغاز شود.

گره آلودگی هوای تهران  با توسعه حمل و نقل عمومی باز می شود

تامین اعتبارات لازم برای خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس

«محمد علیخانی» نیز در جمع خبرنگاران از نهایی شدن خرید 630 واگن مترو در آینده نزدیک خبر داده و گفته است: اعتبار لازم برای خرید سه هزار دستگاه اتوبوس از محل صندوق ذخیره ارزی نیز تامین شده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه رییس شورای شهر تهران با معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: در این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شده است و علاوه بر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قرار شده است تا اعتبار مورد نیاز برای خرید سه هزار دستگاه اتوبوس از محل صندوق ذخیره ارزی پرداخت شود.

علیخانی با بیان اینکه معاونت حمل و نقل بیشتر به دنبال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بود و برنامه ای برای خرید اتوبوس وجود نداشت، افزود: این موضوع با اعتراض رییس شورای شهر مواجه شد و موضوع خرید اتوبوس را در جلسه مشترک با معاون اول و دستگاه های مرتبط با حمل و نقل عمومی مطرح شد و برای خرید اتوبوس در این جلسه به توافقاتی رسیدند.

گره آلودگی هوای تهران  با توسعه حمل و نقل عمومی باز می شود

در حالیکه مدیریت شهری و سایر دست اندرکاران برای بهبود کیفیت وضعیت هوای تهران، طرح ها و برنامه هایی را در دست اقدام و یا در مرحله تصمیم سازی و اجرا دارند، شهر تهران از ابتدای سال ۹۸ تاکنون فقط در ۲۵ روز دارای هوای پاک بوده است و ۱۹۲ روز نیز هوای سالم را تجربه کرده است و ۵۱ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز ناسالم را پشت سر گذاشته است.

گویا طرح ها و اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای تهران تاثیر چندانی نداشته است و دو سالی است علاوه بر آلودگی هوا، شهروندان تهرانی باید بوی نامطبوعی را که هنوز نتوانسته اند منشاء و علت آن را پس از گذشت دو سال بیابند، بر دغدغه های شهروندان افزوده است.

ردپای دی‌اکسید گوگرد در بوی نامطبوع تهران/ عملکرد نامناسب مدیریت بحران در موضوع انتشار بوی نامطبوع

با تداوم انتشار بوی نامطبوع در مناطق مختلف تهران، هاشمی در واکنش به بوی نامطبوع تهران و سرانجام آن در جمع خبرنگاران گفت: از تشکیلات مدیریت بحران شهرداری گله داریم چرا که باید یک جلسه ویژه در این زمینه برگزار شود.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بحران نباید حتما به کشته شدن افراد منجر شود تا جلسه ای تشکیل شود، گفت: مدیریت بحران شهرداری تهران در موضوع بوی نامطبوع عملکرد خوبی نداشت.

هاشمی تصریح کرده بود: ابتدا باید بررسی کنیم منبع بوی نامطبوع از کجاست و در مرحله بعد یعنی پس از شناسایی منبع بو در خرید خصوص تجهیزات و اختصاص بودجه برای رفع آن صحبت شود.

اما و اگرهای زیادی درخصوص انتشار بوی نامطبوع و منشا آن وجود داشت تا اینکه «محسن روشنی» روز گذشته ( ۲۴ آذر) در این باره گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در غلظت آلاینده‌ها مشخص شد که میزان غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در ایستگاه شهرری واقع در منطقه 20 پیش از ظهر این روز، با افزایش قابل ملاحظه­ای روبروشده است. بگونه‌ای که میزان غلظت ازppb 8 در 11 صبح بهppb 271 درساعت12:30رسید.این افزایش غلظت ساعتی برای آلاینده SO2 در شهر تهران بسیار شدید و غیر معمول بوده و به دنبال این رخداد، پس از حدود یک تا دو ساعت شرایط مشابهی در ایستگاه محلاتی (درمنطقه 14)،پیروزی (منطقه 13) و گلبرگ (منطقه 8) با شدت کمتر مشاهده شد. غلظت در سایر ایستگاه ها نیز تا حدودی افزایش داشت ولی بیشینه غلظت ثبت شده در آنهاppb 18 بوده است.

آنگونه که مدیر واحد پایش آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته، این شرایط همزمان با برقراری جوی آرام و پایدار همراه با مه و غبار محلی و وزش باد از سوی جنوب به شمال (در زمان افزایش غلظت)رخ داد و در همین ساعات افزایش بوی نامطلوب در برخی مناطق شهر تهران نیز استشمام شد.از حدود ساعت 15 غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در ایستگاه­های شهر تهران کاهش یافت و به روند طبیعی خود رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به اختلاف قابل ملاحظه غلظت در ایستگاه شهرری با سایر ایستگاه های شهر تهران و افزایش زودتر غلظت در این ایستگاه، به نظر می­رسد منشاء تولید این آلاینده در حوالی ایستگاه شهرری در منطقه 20 قرار داشته و به دلیل کم بودن سرعت باد در این زمان، افزایش غلظت با اختلاف یکی دو ساعت در ایستگاه­ های مجاور و با شدت کمتر استشمام شده و در بسیاری از مناطق شهر نیز محسوس نبوده است. همچنین مقادیر بدست آمده از ایستگاه فرمانداری شهرری نیز در همین ساعات با افزایش شدید غلظت آلاینده مذکور روبرو بود و این امر مؤید نزدیکی منبع بو به این منطقه است. نکته قابل توجه این‌که بنابر آخرین گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های شهرری و فرمانداری شهرری از حدود ساعت روز یکشنبه مورخ 24 آذر‌ماه، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد با رشد و افزایش شدیدی روبرو بوده است.

با همه این تفاسیر، درحالیکه شهروندان تهرانی دومین روز از هوای ناسالم برای همه گروه ها را در آذرماه امسال تجربه می کنند، همه چشم امید به شرایط جوی، بارندگی ها و وزش باد دارند تا بتواند هوای آلوده تهران را بشوید و با خود ببرد. سازمان هواشناسی کشور نیز در این خصوص اعلام کرده است از امشب ( ۲۵ آذر) موج جدید بارشی باعث می شود تا شرایط جوی در تهران بهتر شود و تا روز جمعه هوای پایتخت به مدد باد و باران به شرایط سالم خواهد رسید!!!

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی