توسعه ورزش؛ نیاز بانوان گیلانی در راستای ارتقای نشاط و شادابی جامعه


توسعه ورزش؛ نیاز بانوان گیلانی در راستای ارتقای نشاط و شادابی جامعه

رشت - ایرنا - گسترش ورزش بانوان باعث ایجاد نشاط و شادابی در جامعه و نیز ارتقای سلامت در خانواده ها و نیز باعث کاهش هزینه درمان و کاهش ناهنجاری ها می شود.

سلامت و پویایی جامعه به سلامت افراد آن است که بخش قابل توجهی از آن در سایه ورزش و تحرک مناسب مردم محقق می شود اما در این میان نقش بانوان در ارتقا این سلامتی بسیار مهم و کلیدی است بویژه بانوان گیلانی که در عین نقش مادری و همسری در اقتصاد خانواده و امور کشاورزی نقش مهمی دارند.

بانوان گیلانی که حدود ۵۰ درصد از جمعیت این استان را تشکیل می دهند، همواره همدوش با مردان در کارها و حرفه های مختلف فعالیت داشته و گاهی اوقات حتی بیش از مردان در اقتصاد نقش ایفا می کنند که نمونه بارز آن کار در شالیزارها است.

چنانکه نقش بانوان درفرآیند دشوار کاشت، داشت و برداشت برنج به عنوان مهمترین و اصلی ترین محصول کشاورزی گیلان محوری و غیر قابل انکار است.

با توجه به فعالیت گسترده بانوان در این فعالیت ها و نقش سنگین خانه داری ، حفظ و تقویت سالامت جسمی و روحی آنان بسیار مهم است

در واقع ورزش برای بانوان لازم و ضروری است که این خود باعث می شود تا علاوه بر ایجاد شادابی و نشاط در جامعه، سلامت آینده جامعه و خانواده نیز تضمین شود.

ورزش بانوان باعث ایجاد نشاط در جامعه و کاهش هزینه درمان

رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش گیلان در این زمینه گفت : با توجه به آمارها ورزش در بین بانوان در سطح کشور رشد خوبی داشته که گیلان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طاهره حق پرست افزود : در بخش حرفه ای این رشد با توجه به کسب نتایج درخشان بانوان به طور کامل قابل مشاهده است که نمونه بارز آن کسب مدال های بانوان در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی است که رشد خوبی نسب به دوره گذشته داشته چون تعداد مدال های بانوان در مسابقات آسیایی دوحه قطر دو مورد و در بازی های آسیایی اندونزی ۲۰ مدال بود.

وی اضافه کرد : در گیلان نیز ورزش در بخش بانوان رشد خوبی داشته و بازیکنان، مربیان و دواران زیادی به همراه تیم های ملی در رشته های ورزشی مختلف به مسابقات برون مرزی اعزام شده اند که می توان به حضور سیده ستاره موسوی به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته بانوان بزرگسال، مینا حسنی کمک مربی تیم ملی هاکی بانوان، مریم عرب نژاد سرپرست دراگون بوت، سحر رمضانپور مربی تیم ملی دراگون بوت و... اشاره کرد که طی سال گذشته و سال جاری در رقابت های مختلف جهانی و آسیایی حضور یافتند.

وی اظهار کرد: البته گیلان فرهنگ ورزش خیلی خوبی دارد چون افراد این استان زمان بیشتری را به ورزش اختصاص می دهند و طبق آمار سال ۹۷، سرانه پرداختن به ورزش در گیلان ۳۵ دقیقه است که این مدت در تهران ۲۷ دقیقه می باشد.

وی گفت: این در حالی است ک ورزشکاران زیادی از استان گیلان در رشته های فوتبال، جودو، کاراته، قایقرانی، شمشیربازی، ورزش های ناشنوایان، ووشو، فوتسال، اسکواش، تکواندو و انجمن های ورزشی به عضویت تیمهای ملی درآمدند.

رئیس گروه ورزش بانوان گیلان به وضعیت ورزش همگانی نیز در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: به جز حضور موثر در بخش ورزش قهرمانی، یکی از مهمترین برنامه های ما حضور بانوان در رده های سنی مختلف در بخش ورزش همگانی است.

حق پرست تصریح کرد: در این راستا، تمامی تلاش خود را به کار بسته ایم تا نوجوانان بیشتری به سمت ورزش جذب شده و برای پرکردن اوقات فراغت خود از این فرصت استفاده کنند چون این امر علاوه بر سلامتی جسمانی، شادابی و نشاط در جامعه ایحاد و ناهنجاری ها نیز کاسته می شود.

وی گفت: سلامت بانوان در جامعه دغدغه اصلی ما است چون اگر مادر خانواده در بخش ورزش فعال باشد به طور حتم فرزندان خود را به ورزش دعوت می کند که این امر عامل پیشگیری از بیمار ها می شود و همچنین ناهنجاری های ساختاری به دلیل استفاده ازگوشی همراه، بازی های کامپیوتری و ... کاهش و روحیه نشاط و شاددابی در جامعه گسترش می یابد.

وی افزود: البته پرداختن به ورزش بین بانوان کارمند و کارگر نیز و بانوان مسن بسیار لازم، موثر و مفید است چون بانوان کارمند به دلیل شغلی که دارند دچار چاقی و فقر حرکات ورزشی می شوند و باید به امر ورزش بپردازند و ما نیز در این بخش بروشورهایی تهیه کردیم تا آنان در محل کار خود نیز بتوانند حرکات ورزشی را انجام دهند تا فقر ورزشی در این این قشر کاهش یابد.

وی به وضعیت جامعه پیر گیلان نیز اشاره و بیان کرد: گیلان یکی از استان های پیر کشور محسوب می شود که اکثر افرادی که ورشکار نیستند در سنین میانسالی و پیری دچار مشکلات زیادی می شوند اما اگر بانوان از سنین نوجوانی و جوانی به ورزش مشغول شوند، در میانسالی و حتی پیری از درصد بیماری های آنان کاسته و جامعه به سمت سلامت گام بر می دارد.

وی اضافه کرد: با این وجود باید ورزش در سبد روزانه خانواده ها به عنوان یک ضرورت وجود داشته باشد چون هر چه مناسب این امر را در بین بانوان گسترش دهیم که برنامه های مختلفی نیز در طول سال با حضور بانوان در جشن ها و مناسبت های گوناگون برگزار تا بانوان در رشته های ورزشی فعالیت کنند که این به توسعه فرهنگ ورزش در خانواده ها تاثیر دارد.

رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش گیلان خاطرنشان کرد: البته برای گسترس ورزش در بین جامعه بانوان باید بر روی ورزش های پایه همچون دوو میدانی و ژیمناستیک تکیه بیشتری کنیم و خیلی تمایل داریم که دو و میدانی در مدارس جدی تر گرفته شود و افراد با استعداد در مدارس دخترانه شناسایی و جذب شوند.

حق پرست در ادامه به وضعیت ساختار ها و اماکن ورزشی بانوان در گیلان اشاره و اضافه کرد: گیلان یکی از استان هایی است که از کمترین فضای ورزشی در سطح کشور برخوردار است با این وجود دغدغه ما استفاده بانوان از اماکن عمومی به خصوص استفاده از پارک ها می باشد که خوشبختانه هم اینک شاهد حضور بانوان در پارک های عمومی برای انجام ورزش های صبحگاهی و شامگاهی هستیم و این در حالی است که در بعضی از فصول سال نیز می تونیم از سواحل، کوه ها و طیبعت نیز برای امر ورزش استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که با همکاری مسئولان به طور حتم زیرساخت ها بیشتر خواهد شد و همچنین مترصد اختصاص یک سالن در هر شهر برای بانوان هستیم تا شاهد پیشرفت بیشتر ورزش در میان این قشر از جامعه باشیم که هم اینک نیز در رشت سالن لاکانشهر مخصوص بانوان است و امیدواریم که این امر در همه شهرها انجام شود.

وی اظهار کرد: به هر حال گسترش ورزش در بین بانوان باعث کاهش هزینه دارو و درمان می شود و به طور حتم بیماری هایی همچون فشار خون و چاقی کنترل خواهد شد و امیدواریم که شرایطی فراهم شود تا بانوان نیاز پرداختن به ورزش را درک کرده و بیشتر به امر ورزش مشغول شوند.

سلامتی بانوان تضمین سلامتی خانواده و جامعه

اما یکی از ورزشکاران و فعال رسانه ای نیز در خصوص اهمیت ورزش بانوان در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت : سلامت هر جامعه در گرو سلامت تک تک افراد است و سلامت افراد نیز در پویایی جامعه تاثیر دارد که در این راستا، سلامتی بانوان بسیار مهم است چون بانوان چراغ، نور و گرمی خانه ها هستند و سلامتی آنان سلامتی خانواده و جامعه است.

فاطمه لطیفی افزود : از دیرباز ورزش مختص آقایان بود اما به مرور زمان، بانوان نیز برای سرگرمی وارد عرصه ورزش شدند که این امر باعث شد تا بانوان ما سلامتی، پویایی و شادابی داشته باشند که این عوامل توسط بانوان به جامعه تزریق می شود.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول رهاورد قلم ادامه داد: البته هم اینک بانوان در بخش ورزش از تفریح و سرگرمی عبور و در بخش قهرمانی ورود کرده اند که سال هاست شاهد این اتفاق مهم هستیم و هم اینک در این بخش نیز شاهد حضور چهره های بسیار معروف در جامه ورزش و در بخش بانوان هستیم.

مدیر روابط عمومی هیات ورزش های رزمی گیلان اضافه کرد: بانوان در رشته های ورزشی که به اصطلاح مختص آقایان نیز بوده، ورود کرده اند از جمله رشته های رزمی ،فوتبال، فوتسال، وزنه برداری و مانند آن که در گیلان نیز ورزشکاران خوبی در بخش قهرمانی و در این رشته ها حضور دارند، نمونه آن سارا بهمنیار است که در رشته رزمی کاراته مدال های ارزشمندی را در میادین بین المللی کسب کرده است.

وی بیان کرد : این امر اثبات می کند که پرداختن به ورزش مختص به جنس نیست و همه افراد جامعه اعم از مردان و بانوان می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند و در چند سال اخیر و با توجه به رشد رشته های مختلف ورزشی در بانوان، این قشر از جامعه نیز ثابت کرده که توانمندی ها و ظرفیت های آنان همانند بانوان باید همپای مردان مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در گیلان نیز با توجه به اینکه مدیرکل ورزش این استان از جامعه بانوان است، انتظار و نیاز است که به بخش ورزش بانوان اهمیت ویژه ای داده شود و بدین منظور تامین و تدارک امکانات ورزشی برای فعالیت بانوان باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی به بهداشت محل ورزش بانوان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش مهم بانوان در جامعه، بهداشت محیط ورزشی این قشر بسیار مهم است و باید در باشگاها های و اماکن هایی که بانوان به ورزش می پردازند، به امور بهداشتی رسیدگی بیشتری شود تا بانوان با خیالی آسوده تر به امر ورزش بپردازند.

وی به بخش قهرمانی نیز اشاره و اظهار کرد: گسترش ورزش در بخش همگانی بین بانوان بسیار مهم است اما باید در بخش قهرمانی نیز به این قشر توجه بیشتری شود چون با کسب عناوین مختلف توسط بانوان در رشته های ورزشی ، باعث می شود تا تعداد بیشتری از بانوان جذب ورزش شوند که این امر باعث می شود تاجامعه ما بیش از پیش در راه سامت و شادابی گام بردارد.

وی افزود: با توجه به این امر باید مسابقات ورزشی در بخش بانوان را افزایش داد و هیات های ورزشی می توانند نقش تعیین کننده و بسزایی در این حوزه داشته باشند چون هیات ها در استان ها می توانند برنامه ها و مسابقات مختلفی را در طول سال برای بانوان برگزار کنند.

لطیفی گفت: به هرحال برای داشتن جامعه سالم، بانشاط و پویا باید به ورزش بانوان اهمیت ویژه ای بدهیم و مسئولان به یاری ورزش بانوان بشتابند و امکانات مناسب و بیشتری را در اختیار این قشر از جامعه قرار دهند.

وی در خاتمه به بخش آموزش نیز اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش صحیح نیز بسیار مهم است و باید بانوان در بخش مربیگری بروز باشند چون بروز بودن مربیان و دانش آموزان در بخش ورزش، کمک فراوانی به بانوان و نسل های آینده جامعه خواهد داشت و باید شریطی را فراهم کرد تا علاوه بر افزایش چشمگیر حضور بانوان در ورزش به خصوص ورزش همگانی، در بخش مربیان نیز، بانوان از مربیان زبده و با دانش روز بهره ببرند.

بانوان تضمین کننده سلامت خانواده

اما ملی پوش و سرمربی اسبق تیم ملی کاراته دختران نونهال کشور نیز در خصوص ضرورت پرداختن بانوان به ورزش در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: سکان اصلی تربیت خانواده ها بانوان هستند و بانوان می توانند سلامت خانواده را تضمین کنند.

فاطمه قاسمی افزود: با توجه به این نکته، مادران نقش مهمی را در ایجاد سلامت و شادابی خانواده را برعهده دارند که این سلامتی در نهایت به جامعه انتقال داده می شود که یکی از مهمترن عوامل سلامت خانواده، پرداختن بانوان و مادران به امر ورزش است.

وی که ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان آستانه اشرفیه را برعهده دارد، ادامه داد: به همین دلیل اکثر کشورها از دیرباز در بخش ورزش بانوان ورود کرده و امکانات خوبی را در اختیار بانوان قرار دارد که این امر در کشور نیز طی چند سال اخیر رشد خوبی داشته و هم اینک شاهد حضور بانوان همگام و همدوش با آقایان در ایران هستیم.

وی بیان کرد: البته باید زیرساخت های ورزش بانوان توسعه بیشتری یابد و همچنین مکان های اختصاصی بیشتری را برای ورزش باتوان در نظر گرفته شود چون استقبال بانوان در چند سال اخیر در امر ورزش رشد خوبی داشته و این رشد همچنان در حال افزایش است و در شهرستان آستانه اسرفیه نیز تمام ساعت هایی که دو سالن این شهر در اختیار بانوان قرار می گرد، با استقبال خوب بانوان روبر است.

وی توجه ویژه به ورزش قهرمانی در بخش بانوان را لازم و باعث گسترش ورزش در این قشر از جامعه را عنوان و خاطرنشان کرد: به طور حتم افتخارآفرینی بانوان در رشته های ورزشی باعث جذب بیشتر بانوان به امر ورزش می شود.

وی ادامه داد: به طور مثال درخشش و افتخارآفرینی سارا بهمنیار در رشته کاراته و کسب مدال جهانی و مدال آوری لیگ برتر جهانی باعث شده تا دختران زیادی در رشته های رزمی به خصوض در رشته کاراته ثبت نام و به امر ورزش مشغول شوند.

وی اضافه کرد: همچنین پخش مسابقات ورزشی بانوان نیز در گشترش ورزش در این بخش از جامعه نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است و خوشبختانه پخش مسابقات ورزشی تاثیر بسیار خوب و مثبتی در گسترش ورزش بانوان فراهم کرده و امیدواریم که مسابقات بیشتری از بانوان از شبکه های مختلف سیما پخش شود.

رئیس اداره ورزش وجوانان آستانه اشرفیه اضافه کرد: به هرحال هر چقدر در بخش بانوان در ورزش سرمایه گذاری کنیم، سود آن به جامعه باز خواهد گشت چون با پرداختن به ورزش توسط بانوان، شادابی و سلامت حاصل از آن به خانواده و در کل به جامعه انتقال می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق