راه‌اندازی میدان تره‌بار شیبان، راه خروج انحصار قیمت‌گذاری میوه در اهواز


راه‌اندازی میدان تره‌بار شیبان، راه خروج انحصار قیمت‌گذاری میوه در اهواز

اهواز – ایرنا- مساله گرانی قیمت و کاهش کیفیت میوه و تره بار در اهواز نسبت به سایر کلانشهرها همیشه مورد انتقاد مردم، دستگاه های نظارتی و تعزیرات بوده است.

به گزارش ایرنا صاحبنظران یکی از مهمترین دلایل این چالش را نبود بازار رقابتی در بحث توزیع میوه و تره بار اهواز می دانند که با راه اندازی میدان میوه و تره بار شیبان اهواز و ایجاد فضای رقابتی امید می‌ورد این مشکل به زودی حل شود.

میدان میوه و تره بار غدیر اهواز سالهاست به صورت انحصاری مسئولیت توزیع میوه و تره بار در سطح شهر اهواز و شهرستان های دیگر استان را برعهده دارد، این میدان در سال ۱۳۸۰ به دلیل مشکلات بهداشتی و فضای کم میدان میوه و تره بار قدیم اهواز ساخته شد.

میدان میوه و تره بار غدیر اهواز با رویکرد توسعهای ساخته شد اما با گذشت حدود ۲ دهه از احداث آن، مشکلات زیرساختی آن مانند نبود شبکه فاضلاب و ایجاد مسائل بهداشتی، انحصار در قیمت گذاری میوه و وجود برخی دستهای پشت پرده برای تعیین نرخ در بازار باعث انتقاداتی از سوی مردم و حتی غرفه داران این میدان شده است.

کلانشهر اهواز باوجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و همچنین پوشش شهرهای اطراف نیازمند ساخت چندین میدان میوه و تره بار است با این وجود درحال حاضر میدان غدیر به تنهایی این مسئولیت را برعهده دارد این مساله سبب می شود بروز هرگونه مشکل در این میدان به صورت مستقیم بر قیمت میوه تاثیرگذار باشد.

در سیل فروردین ماه امسال آبگرفتگی اطراف میدان میوه و تره بار غدیر سبب شد که عملا امکان تردد به این میدان نباشد و به صورت موقتی به نمایشگاه دائمی اهواز منتقل شود، ایجاد مشکلات ترافیکی در منطقه پر رفت و آمد کیانپارس بار دیگر سبب جابجایی این میدان و انتقال آن به پارکینگ شرکت صنایع فولاد شد مساله‌ای که بیش از گذشته ضرورت ساخت میادین دیگر در کلانشهر اهواز را نمایان کرد.

به گفته فرماندار باوی میدان میوه و ترهبار شیبان با هدف شکستن انحصار میوه و ترهبار و کاهش قیت آن در اهواز و کوتاه شدن دست دلالان با اعتبار یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

این میدان در ۲۸ هکتار و دارای ۴۴۰ غرفه است که تاکنون از این تعداد ۲۵۰ غرفه آن آماده بهره برداری شده و از مجموع ۲۵۰ غرفه ، ۱۹۰ غرفه واگذار و ۶۰ غرفه دیگر آماده واگذاری است.

لزوم توسعه میادین میوه و تره بار

استاندار خوزستان در پاسخ به راهکار استان برای پایان دادن به انحصار برخی دلالان میوه در اهواز گفت: میدان داران میوه و تره بار غدیر اهواز درحال خدمت رسانی به شهروندان و منشا صادرات برخی اقلام به خارج از کشور هستند اما باید با حفظ حقوق آنها تعداد میادین میوه و تره بار اهواز افزایش یابد.

غلامرضاشریعتی افزود: هرچه رقابت بیشتر باشد کیفیت ارائه خدمات نیز افزایش می یابد به همین دلیل یک میدان میوه و تره‌بار در شهر شیبان با سرمایه گذاری بخش خصوصی درحال راه اندازی است، در شهرستان کارون نیز مجوز ساخت میدان میوه و تره بار صادر شده تا مساله توزیع میوه و تره بار از انحصار خارج شود.

وی ادامه داد: امیدوارم این ۲ میدان هرچه سریعتر وارد مدار بهره برداری شوند، البته میدان میوه و تره بار شیبان آماده تر است و به زودی افتتاح می شود تا مردم از میوه هایی با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر استفاده کنند.

شریعتی با اطمینان خاطر به میدان داران سابق گفت: تمام تلاش ها برای حفظ حقوق میدان داران سابق به کار گرفته می شود زیرا مدت زمان طولانی به مردم خدمت رسانی کرده اند.

مزیت های نسبی میدان شیبان نسبت به الغدیر

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میدان میوه و تره بار شیبان مزیت های بهتری نسبت به میدان غدیر دارد که از جمله آن می توان به کاهش بار ترافیکی، رعایت استانداردها در ساخت و چینش منظم غرفه ها اشاره کرد.

عبدالرحمان ناصریان افزود: راه اندازی میدان میوه و تره بار شیبان باعث ایجاد رقابت بیشتر و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات رسانی می شود، ایجاد اشتغال نیز یکی دیگر از مزایای میدان جدید است.

وی تصریح کرد: مطابق اساسنامه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری، وظیفه تامین، توزیع، عقد قرارداد و قیمت گذاری میوه ها در میادین میوه و تره بار به طور مستقیم با این سازمان است.

ناصرین با اشاره به اینکه صحت سنجی قیمت ها باید طبق فرمول خاصی صورت گیرد بیان کرد: در میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز هفت مصوبه برای شفاف سازی قیمت میوه ها صادر شده اما تاکنون این مساله محقق نشده است، قیمت میوه و تره بار به صورت رسمی نیست و تابع عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: از سرمایه گذار بخش خصوصی میدان میوه و تره بار شیبان درخواست شده که در چند نقطه این میدان نمایشگرهایی برای نمایش قیمت ها نصب کند.

مالکیت میدان الغدیر در انحصار افرادی خاص

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز با اشاره به اینکه میدان میوه و تره بار شیبان آماده بهره برداری است گفت: از روز چهارشنبه هفته جاری جلوی فعالیت باراندازهای میدان غدیر اهواز گرفته می شود.

بیرانوند افزود: عامل گرانی میوه و تره بار در سطح شهر اهواز به ایجاد یک فضای انحصاری توسط برخی افراد باز می گردد، در حال حاضر ۱۲۰ غرفه در میدان غدیر دایر است اما مالکیت کل میدان در اختیار افراد معدودی قرار دارد که مبالغ کلان از غرفه داران می گیرند.

وی اظهار داشت: طبق اطلاعات به دست آمده این غرفه داران ماهانه ۴۰۰ میلیون ریال بابت اجاره بها و باراندازها به این افراد پرداخت می کنند.

وی اضافه کرد: با راه اندازی میدان جدید میوه و تره بار و بنا به مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز همه غرفه داران میدان میوه و تره بار غدیر باید به این مکان جدید نقل مکان کنند و تا پنجشنبه با نیوجرسی این میدان بسته می شود.

معاون دادستان اهواز اضافه کرد: برخی افراد، غرفه داران را تحریک می کنند که به میدان جدید نروند که قطعا با این تحریک کنندگان برخورد قضائی خواهد شد.

وی گفت: انتقال میدان میوه و تره بار اهواز به مکان جدید باعث کاهش هزینه غرفه داران و در نتیجه کاهش قیمت میوه و تره بار در اهواز خواهد شد به همین دلیل غرفه داران میدان غدیر اهواز ضرورت دارد هر چه سریعتر به میدان شیبان نتقل مکان کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط