سالانه چهار هزار میلیارد ریال صرف یارانه حمل و نقل شهری مشهد می‌شود


سالانه چهار هزار میلیارد ریال صرف یارانه حمل و نقل شهری مشهد می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سالانه چهار هزار میلیارد ریال یارانه برای ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری توسط شهرداریاین کلانشهر پرداخت می‌شود بنابراین شهروندان مشهدی فقط یک سوم هزینه‌های جاری این بخش از خدمات شهری را می‌پردازند.

محمدرضا حیدری روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: دولت نیز باید به قوانین مصوب در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی نظیر قانون هدفمندی یارانه‌ها، قانون هوای پاک، قانون سهم عوارض شهرداری‌ها از محل عوارض سوخت و قانون حمل و نقل عمومی متعهد باشد.
وی ادامه داد: طی روزهای اخیر دولت سهم شهرداری تهران را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت کرده‌ است لذا شهردار مشهد نیز باید سهم این شهرداری برای خرید اتوبوس و امثال آن را از دولت مطالبه کند.

رییس شورای شهر مشهد گفت: آلودگی هوا از اصلی‌ترین دغدغه‌های کلانشهرهاست و ضرورت دارد همه دستگاه‌های مرتبط برای کنترل آلودگی هوا کنار هم قرار گیرند.

وی افزود: شهروندان مشهد در سال جاری ۲۳۶ روز هوای پاک، ۳۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز نیز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را داشته‌اند که نسبت به پارسال تغییر خاصی نداشته‌ است.
حیدری با بیان اینکه شاخص آلایندگی در سال جاری عدد ۵۵ است ادامه داد: جلسه فوری کارگروه بحران شهری با حضور همه دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا روز گذشته برگزار شده و برنامه کوتاه مدتی برای کنترل این وضعیت تا هفته آینده توسط این کارگروه ارایه خواهدشد.
وی گفت: برنامه‌های دراز مدت نیز در دستور کار است که توسعه حمل و نقل ریلی از آن جمله می‌باشد و برای تحقق آن همه ظرفیت و امکانات تامین منابع در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته تا حداقل در هسته مرکزی خطوط قطارشهری تا افق ۱۴۰۰به هم متصل شود.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط تندرو با جدیت دنبال می‌شود و در این راستا تاکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده‌ است.
وی ادامه داد: روزانه ۲۱۰ هزار نفر در مشهد از طریق خطوط قطاشهری جابه‌جا می‌شوند و تلاش می‌شود با تامین واگن‌های مورد نیاز خط یکم قطارشهری این ظرفیت افزایش یابد.

حیدری گفت: مشارکت شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی ضروری است و چنانچه بستر و ساختار مناسب در حوزه حمل و نقل عمومی وجود داشته‌ باشد می‌توان برای خودروهای شخصی محدودیت ایجاد کرد.
وی افزود: ورود ریزگردها به مشهد نیز موضوع مهمی است بطوریکه از ۲۷ شهریور ماه امسال ریزگردها ۱۳ روز ماندگاری در مشهد داشتند که این مدت در سال گذشته سه روز بود لذا دشت‌های اطراف مشهد کانون بحران هستند و نهادهای حاکمیتی و استانداری باید برای کنترل و تثبیت ریزگردها تلاش کنند.

فرصت آزمون و خطا نداریم
حیدری با اشاره به فرارسیدن روز پژوهش نیز اظهار داشت: پژوهش در مدار توسعه در ابعاد کاربردی و نشست‌های تخصصی برای هر سازمانی راهگشاست، در جامعه پیچیده امروز متغیرهای تاثیرگذار بسیار است و تصمیمات باید بر مبنای کار علمی و پژوهشی اتخاذ شود.
وی گفت: دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و برمبنای مدل آزمون و خطا نمی‌توان جامعه را اداره کرد لذا مدیریت شهری و شورای پنجم نیز با رویکرد و نگاه گفتمانی بر علم و دانش بر مبنای جریان اصلاح طلبی به مقوله پژوهش نگاه ویژه‌ای داشته و نظرات تخصصی اساتید و نخبگان طرح‌ها و لوایح لحاظ شده‌ است.
رییس شورای شهر مشهد افزود: در مرکز پژوهش‌های شورای شهر تلاش می‌شود مصوبات پشتوانه علمی داشته‌ باشد، شهردار و مدیریت شهری نیز به موضوع یافته‌های علمی و پژوهشی در تصمیمات شهری باید عنایت ویژه داشته‌ باشند.

وحدت حوزه و دانشگاه
وی با اشاره به در پیش بودن روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: روحانیون برجسته‌ای قبل از انقلاب از حوزه به دانشگاه رفتند که هنوز اندیشه‌های ناب آن‌ها در اداره جامعه، حقوق مردم و دین باوری برجسته‌ است و حضور آنها در دانشگاه‌ها نسل انقلابی و روشنفکر را به جامعه ارایه کرد.
حیدری افزود: در عصر کنونی نیز وحدت حوزویان و جمعیت دانشگاهی ضروری است و باید این مهم همواره مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه از ۱۰ سال گذشته در منطقه خاورمیانه درگیر خشونت هستیم ادامه داد: گاهی با نام دین گرفتار این تنش‌ها شده‌ایم که در عرصه بین‌المللی خسارات بسیار به بار آورده‌ است اما با گسترش اندیشه‌های ناب اسلامی می‌توان نگاه‌های افراطی را از بین برد.
وی همچنین با اشاره به در پیش شب یلدا گفت: یلدا از کهن‌ترین سنن ایرانیان است و اصالت این سنت باید حفظ شود.
حیدری افزود: برای بهره‌مندی همه اقشار از جشن یلدا پیشنهاد می‌شود پویش "نذر مهربانی" توسط معاونت فرهنگی و روابط عمومی شهرداری مشهد راه‌اندازی شود تا با تقسیم شادی‌ها در شرایط سخت اقتصادی، اقشار محروم نیز بتوانند در کنار خانواده خود این شب را با شادی سپری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد