فرآیند رسیدگی به پرونده‌های ثبتی در میبد طولانی است


فرآیند رسیدگی به پرونده‌های ثبتی در میبد طولانی است

یزد-ایرنا- طولانی بودن فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها و عدم صدور پرونده مالکیت در مرز بین میبد و اردکان از جمله مشکلات واحد ثبتی میبد است که مردم با آن مواجه هستند.

سازمان ثبت اسناد و املاک و ادارات تابعه آن در استانها و شهرهای کشور از جمله سازمان‌ها و اداراتی هستند که به صورتی گسترده در طول سال مورد مراجعه مردم می‌باشند.

این اداره در میبد در چند ماه گذشته دستخوش تغییرات در سطوح مدیریتی شده بود و گلایه‌های مردمی در حاشیه ملاقات عمومی مسئولین ثبت اسناد و املاک در این اداره حکایت از مسائل و مشکلات متعدد دارد ، مردمی که منتظر هستند نوبت آنها شود تا به بیان مشکلات خود در حضور مسوولان استانی بپردازند و گاهی حاضر نمی‌شوند در هنگام بیان مسائل نامی از آنها در رسانه ها برده شود.

علیرضا برزگر، یکی از مراجعه‌کنندگان به ثبت اسناد میبد مدعی شد: تعداد کارمندان اداره ثبت اسناد و املاک میبد با توجه به وفور کاری این اداره اندک است ، حدود یکسال است این اداره معاون و رئیس ندارد و توسط کفیل اداره می‌شود.

وی افزود: نوبت دهی معاینه محل نیز ۲ تا سه ماهه است و گاهی فراموش می‌شود ، همچنین پرونده ها با ارجاع به مسکن و شهرسازی روند رسیدگی زمان‌بری دارد.

اسدالله برزگر هم به بلاتکلیفی پنج تا ۶ ساله در ارتباط با گرفتن سند برای ۶۰ متر زمین در محدوده ملک خود اشاره کرد.

معاون امور اسناد و مسئول حفاظت و اطلاعات اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به بازدید خود از واحد ثبتی میبد پرداخت و با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مردم گفت: اداره ثبت اسناد و املاک قبل از هر اقدامی نیاز به گرفتن یک سری استعلام از ادارات مرتبط دارد که عدم ارائه پاسخ از سوی این ادارات بر روند صدور سند مالکیت تاثیر گذار است.

محسن صحرایی بخش دیگری از مشکلات را مرتبط با موارد قانونی ذکر کرد که در فرآیندهای ثبتی پیش بینی شده‌ است.

وی تصریح کرد: بخش دیگر از مسائل مطرح شده تعیین وقت‌های مکرر است که به عدم اطلاع مراجعین از قوانین و مقررات ثبتی و عدم رعایت ملزومات قانونی از جمله رعایت حد فاصل و... بر می گردد.

این مسئول در ارتباط با عدم صدور سند در قسمتی از بخش ۲۲ که به صورت گلایه از سوی شهروندان مطرح شده ، اظهار داشت :این موضوع به محض مشخص شدن مرز سیاسی از نظر ثبتی هیچ مشکلی برای صدور اسناد مالکیت آنها ندارد.

معاون امور اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به اینکه اداره ثبت اسناد و املاک میبد با داشتن ۲۴ کارمند از جمله ادارات فعال استان محسوب می شود افزود: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۶ هزار و ۵۵۰ سند مالکیت در این اداره صادر شده ، همچنین تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف حدود ۶ هزار پرونده می‌باشد که آرای بیش از ۴ و ۷۰۰ پرونده صادر گردیده‌ است.

وی ادامه داد: همچنین در ۹ ماهه اول سال بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ پاسخ استعلام از سوی مراجع قضایی و دیگر ادارات داده شده‌ است.

صحرایی افزود: در واحد اجرایی این اداره پرونده هایی تشکیل شده که ۹۵۰ پرونده آن مختومه شده است ، همچنین از ابتدای سال تاکنون ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از مطالبات بانکها و مردم از سوی این اداره وصول شده‌ است.

مسوول اداره ثبت اسناد و املاک میبد هم در گفت و گو با ایرنا افزود: تنها مشکل و ایراد موجود در حوزه ثبت اسناد آگاه نبودن مردم به قوانین ثبتی و وظایف خودشان است و به همین دلیل بدون اطلاع و آگاهی در احقاق حق خود دچار اشتباه شده و پافشاری بر موضوعی می‌کنند که بر خلاف قانون است.

حمید رضا محمد پور از رسانه‌ها خواست در جهت افزایش آگاهی مردم با دعوت از کارشناسان امور ثبتی و مصاحبه با آنها همکاری داشته‌ باشند.

با توجه به مسائل و مشکلاتی که مردم در ارتباط با گرفتن اسناد برای املاک خود دارند و گاهی نیز در گروه ها و کانال‌های تشکیل شده در فضاهای مجازی مطرح می‌کنند حضور و دیدار مردمی مسوولان ثبت اسناد و املاک استان یزد در میبد فرصتی مغتنم برای پاسخگویی و نیز پیگیری موارد مطرح شده از سوی مردم است.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا