فقدان زمین و رکود مدرسه سازی در البرز


فقدان زمین و رکود مدرسه سازی در البرز

کرج - ایرنا - استان البرز با جمعیت دانش آموزی 500 هزار نفری و در حالی که بالاترین میانگین و بیشترین تراکم دانش آموزی کشور را دارد، با کمبود فضای آموزشی مواجه است .

یکی از مهمترین نیازهای کشور به ویژه استان البرز در بخش ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی است که این مشکل هر ساله درالبرز مشهود تر می شود. استان البرز در کشور بیشترین مدارس ۲ نوبتی و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس درس معلم را دارد.

این استان در بخش سرانه فضای آموزشی آخرین استان کشور و بعد از استان سیستان و بلوجستان قرار دارد. بین ۳۵ تا ۴۰ درصد فضاهای آموزشی استان البرز نیز به دلیل قدمت بالا فرسوده و نیازمند به تخریب و بازسازی است .

شلوغی کلاس های درس به ویژه در دوره ابتدایی سبب شده که دانش آموزان در یادگیری درس هایشان با مشکل روبرو شوند و معلمان نیز در کلاس های درس بیشتر نقش مبصر را داشته باشند.

ساکنان البرز بیش از ۲۰ سالی می شود که شاهد مشارکت بالا و بی نظیر خیرین مدرسه ساز به خصوص در مناطق کم برخوردار و پر جمعیت استان در امر مقدس مدرسه سازی هستند. حدود 2 سالیاست که یکی از مهمترین مشکلات خیرین مدرسه از برای ساخت مدرسه در این استان را نبود زمین تشکیل می دهد.

نبود زمین برای ساخت مدرسه در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش کرج که بیشترین مهاجرت پذیری استان البرز را نیز دارد محسوس تر است.به صف ایستادن خیرین مدرسه ساز برای تامین زمین یکی از چالش های اصلی ساخت کلاس های درس در استان پرجمعیت دانش آموزی استان البرز است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

این درحالی است که سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر به واسطه مهاجرتها به جمعیت دانش آموزی البرز افزوده می شود.

تامین زمین خواسته مهم خیرین

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: خیرین مدرسه ساز در این استان از جمله در کرج نیاز به تامین زمین مناسب برای ساخت فضاهای آموزشی دارند.

محمد رضا اسپرورین اظهار داشت: اقدامات خوب خیرین در البرز موجب شده که این استان در کشورکارنامه موفقی داشته باشد و رتبه برتر کسب کند. طی ۲۰ سال گذشته خیرین نیک اندیش در تأمین کلاس‌های درس در این استان نقش مؤثری داشته‌اند که اگر همت والای این عزیزان نبودکمبود شدید فضای آموزشی در البرز بودیم.

اسپرورین یکی از مشکلات اصلی خیرین مدرسه ساز به ویژه در استان البرز را در بخش تأمین زمین آموزشی و پیگیری روند اداری به خصوص در نواحی چهار گانه آموزش و پرورش کرج عنوان کرد.وی با اشاره به اینکه تأمین فضای آموزشی مناسب در ایران کوچک نیاز به افزایش مشارکت‌های مردمی با هر توان مالی دارد، اضافه کرد: تا کنون خیرین نیک اندیش حدود نیمی از مدارس تازه ساخت البرز را احداث کرده‌اند.

وی بیان داشت: برای رفع این کاستی تنها نمی‌توان به ظرفیت بخش دولتی اکتفا کرد.

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز ادامه داد: هر سال بیش از ۱۲ هزار دانش آموز به جمعیت البرز اضافه می‌شود در حالی که برای تحت پوشش قرار دادن این تعداد دانش آموز، کلاس درس مورد نیاز به فضای آموزشی استان اضافه نمی‌شود.

اسپرورین ادامه داد: در نزدیکی کانون شهید فهمیده کرج در رجایی شهر یک هزارو ۷۰۰ واحد مسکونی ساخته شده در حالی که برای آن فضای آموزشی پیش بینی نشده است.

وی تاکید کرد: حتی برای مسکن مهر نیز در البرز فضای آموزشی ساخته نشده است.

عملکرد بی نظیرخیرین مدرسه ساز در البرز

مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: خیرین مدرسه ساز در ساخت فضاهای آموزشی این استان کارنامه موفق و بی نظیری دارند که این حرکت معنوی آنان قابل تحسین است.

سالار قاسمی اظهار داشت: برنامه آتی مجمع خیرین مدرسه ساز درالبرز باید با محوریت نیاز سنجی و توانمندسازی هدایت شود.حضور خیرین در امر ساخت مدرسه در سال جاری از رشد خوبی برخودار بوده که لازم است در استان از خدمات شایسته مجمع خیرین و اعضای آن تقدیر به عمل آید.

وی به مشکل کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز اشاره کرد و یادآورشد: باید از ظرفیت شورا ی آموزش وپرورش برای حل این مشکل اساسی استفاده کرد. برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در استان البرز که جمعیت میانگین دانش آموزی آن از میانگین کشوری پیشی گرفته است و کلاس های درس پرتراکم دارد باید چاره اندیشی کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: در استان البرز خیرین مدرسه ساز در انتظار تامین زمین برای ساخت کلاس درس نشسته اند که این مهم نیاز به توجه مدیران شهری کرج و اعضای شوراهای اسلامی شهردارد.

قاسمی عنوان کرد: برای ساخت مدرسه درالبرز که با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است نیاز به همراهی همه مدیران ، ارگان ها، بانک ها ، صنایع و شرکت های صنعتی و تولیدی فعال در این استان برای کمک در امر مقدس مدرسه سازی داریم.

وی تشکیل کارگروه های تخصصی در مجمع خیرین البرز را ضروری دانست و یادآورشد: با توانمند سازی، نیاز سنجی و تشکیل کارگروه های تخصصی در این بخش باید زمینه و بستر مناسب را برای جذب اعتبارات دولتی و کمک خیرین دراین استان را بوجود آورد.

وی تاکید کرد: تامین زمین برای ساخت مدرسه یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش البرز است که در صورت ادامه بی توجهی به این موضوع مهم باید شاهد افت مشارکت خیرین مدرسه ساز در این استان باشیم.

آمادگی خیرین برای ساخت مدرسه

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: نبود زمین برای ساخت مدرسه در این استان درد بزرگی است که با هم اندیشی و همراهی مسئولان ذیربط قابل درمان است.

حسن مهرانی اظهارداشت : هفت خیر برای ساخت مدرسه در البرز اعلام آمادگی کرده اند اما زمینی برای معرفی به این خیرین نیک اندیش وجود ندارد.

وی یادآورشد: این خیرین نیک اندیش حدود ۲ سال است که تفاهم نامه ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار و مورد نیاز استان از جمله آق تپه و کمالشهرکرج را امضا کرده اند اما زمینی وجود ندارد که کارساخت کلاس های درس در آن شروع شود.

مهرانی با اشاره به اینکه پول های ساخت مدارس خیرساز به حساب بانکی واریز شده است،اضافه کرد: چاره رفع این مشکل که امروز به دغدغه اصلی خیرین مدرسه ساز و حتی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز تبدیل شده فقط از طریق همکاری اعضای شورای اسلامی ، شهرداری و مسکن و شهر سازی در این استان برطرف می شود.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه سازتصریح کرد: نداشتن زمین در البرز موجب شده که خیرین نیک اندیش در صف انتظار ساخت کلاس درس قرار گیرند در حالی که استان با کمبود فضای آموزشی روبرو است.

وی اضافه کرد: در صورت عدم واگذاری زمین برای ساخت کلاس درس در البرز طولی نمی کشد که استان بحران فضای آموزشی را با معنای واقعی آن که آثار جبران ناپذیری را به همراه دارد، تجربه کند.

مهرانی گفت: در البرز خیرین مدرسه سازی حضور دارند که بین پنج تا ۱۱ ماه است که برای ساخت مدرسه در انتظار تامین زمین نشسته اند اما زمینی وجود ندارد و این مهم نیازمند پیگیری ویژه استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

وی از محمدرضا اسپرورین، حبیب اله ظهوری، رضا خاکباز، محمد محمد خانی به عنوان خیرینی نام برد که درانتظار تحویل زمین برای مدرسه هستند .

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت : برای ساخت هر مدرسه باید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین اختصاص یابد.

کمبود ۵۲۰ فضای آموزشی در شهرک های مسکونی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز گفت که در شهرک های مسکن مهر این استان با کمبود ۵۲۰ فضای آموزشی مواجه هستیم.

محمد دلاوریان اظهار داشت: درالبرز هفت شهرک مسکونی پر جمعیت با حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی داریم که دانش آموزان در این مناطق نیاز به فضای آموزشی دارند.

وی با اشاره به اینکه خیرین تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان از سرمایه خود را صرف ساخت مدرسه سازی در البرز کرده اند، یادآور شد: مسکن مهر البرز در فقر فضای آموزشی است به همین دلیل نیاز به حمایت دارد.دلاوریان عنوان کرد: تا کنون تنها ۳۰ محیط آموزشی از سوی پیمانکاران احداث و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

دلاوریان اضافه کرد: توسعه این قبیل محیط ها به ویژه در مناطق محروم و شهرک های پر جمعیت از حساسیت بالایی برخوردار است .مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز ادامه داد: برای ساخت مدارس در شهرک های مسکونی استان نیاز به مشارکت شهرداری ها داریم.

وی تاکید کرد: پیمانکاران تعاونی های مسکن متاسفانه به وظیفه خود در ساخت فضای آموزشی در شهرک های مسکونی عمل نکرده اند.

فرسودگی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی البرز

نماینده مردم کرج ، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۵ درصد فضاهای آموزشی این استان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

محمد جواد کولیوند اظهارداشت: ۲ هزار و ۳۰۱ کلاس درس در این استان نیاز به مقاوم سازی دارد تا دانش آموزان در فضایی ایمن و استاندارد درس بخوانند. در البرز حدود ۱۶ هزار کلاس درس وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۶ کلاس آن نیاز به مقاوم سازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت بالای دانش آموزی، فرسوده بودن مدارس و تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس در این استان نیاز به ساخت هشت هزار کلاس درس جدید داریم.

کولیوند با بیان اینکه ساخت یک هزار کلاس درس در البرز آغاز شده است، یادآورشد: سالانه بطور متوسط ۴۰۰ کلاس درس در این استان باید ساخته شود.وی تصریح کرد: از سال گذشته تا کنون حمایت دولت در ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی در البرز روند مطلوبی داشته است تا فقر فضای آموزشی در این استان کم رنگ شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه البرز در بخش تراکم دانش آموزی ، یکی از متراکم ترین استان های کشور است، افزود: ساخت کلاس درس به دلیل کمبود فضای آموزشی و فرسودگی کلاس ها باید در اولویت کاری پروژه های عمرانی استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: استان البرز به دلیل مهاجر پذیری بالا، حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر مجاز با چالش های ویژه ای در بخش فضای آموزشی مواجه است .

کولیوند گفت : سالانه ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی استان البرز افزوده می شود. وی سرانه فضای آموزشی در البرز را ۳.۵ ذکر کرد در حالی که این سرانه در کشور ۸.۵ است.

البرز و دغدغه تامین زمین برای ساخت مدرسه

استاندار البرز گفت: این استان با داشتن جمعیت دانش آموزی بالا با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است که تامین آن نیازمند افزایش اعتبارات دولتی و همت والای خیرین مدرسه ساز و مشارکت های مردمی است.

عزیزاله شهبازی اظهارداشت: احداث فضاهای آموزشی جدید درالبرز که دارای بیشترین مدارس دوشیفته، رشد بالای سالانه دانش آموزی، تراکم دانش آموزی بالاتر از میانگین کشوری در کلاس درس و فرسوده بودن نیمی از مدارس می باشد، ضروری است.

در برخی از مناطق البرز واحدهای مسکونی به صورت مجتمع یا شهرک احداث شده است در حالی که فضای آموزشی برای آن پیش بینی نشده است. البرز نیاز به ساخت فضای آموزشی دارد زیرا جمعیت دانش آموزی آن هر ساله در حال رشد است و باید سالانه ۴۰۰ کلاس درس جدید در این استان احداث و تجهیز شود لذا تامین زمین برای ساخت مدرسه باید به دغدغه مدیران در البرز تبدیل شود.

رییس شورای آموزش و پرورش البرز ادامه داد: به طور قطع بودجه‌ها و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازهای موجود در حوزه آموزش و پرورش نیست، به این دلیل انسان‌های خیر وارد میدان شده و با ساخت مدرسه به میهن خود خدمات ارزشمندی ارائه می دهند که نباید این حضور را از دست بدهیم.

شهبازی با اشاره به اینکه خیران مدرسه ساز تلاش‌های گسترده‌ای برای ساخت فضاهای آموزشی درالبرز انجام داده اند، افزود: اما با توجه به نیازاین استان به کلاس درس، نیاز به افزایش مشارکت های مردمی با هر توان مالی داریم.

وی بیان داشت: ساخت و تجهیز هشت هزار کلاس درس در البرز از طریق تخصیص اعتبارات کشوری و استانی سال های زیادی طول می کشد در حالی که افزایش سطح مشارکت های مردمی و تامین زمین مورد نیاز برای ساخت مدرسه می تواند به ساخت کلاس های درس در این استان سرعت ببخشد.

وی تاکید کرد: همیشه با مشارکت افراد نیکوکار مشکلات بزرگی در کشور حل شده است که یکی از این مشکلات در بخش فضای آموزشی بوده است به این دلیل است که از خیران نیک اندیش مدرسه ساز به عنوان بازوان دولت در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی یاد می شود.

استان البرز۵۰۰ هزار دانش آموزدارد که در یک هزار و ۳۰۰ ساختمان آموزشی مشغول تحصیل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی