باغات زیتون ساوه به دوران اوج بازمی گردند؟


باغات زیتون ساوه به دوران اوج بازمی گردند؟

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه ابراز امیدواری کرد که باغات زیتون شهرستان ساوه ظرف دو سال آینده به میزان تولید قبل از سرمازدگی سال 1395 برگردند و بتوان در هر هکتار بالغ بر 1200 کیلوگرم زیتون برداشت کرد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، سطح زیر کشت باغات زیتون این شهرستان را افزون بر ۷۵۰ هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان باغ زیتون در ساوه ۵۵۰ هکتار، بارده است.

وی بیان کرد: در سال جاری طبق پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود در هر هکتار افزون بر ۵۰۰ کیلوگرم زیتون بدست آمد که در مجموع بالغ بر ۲۵۰ تن زیتون تولید و روانه بازار مصرف شد که نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که باغات زیتون شهرستان ساوه ظرف دو سال آینده به میزان تولید قبل از سرمازدگی سال ۱۳۹۵ برگردند و بتوان در هر هکتار بالغ بر ۱۲۰۰ کیلوگرم زیتون برداشت کرد.

شریفی، رقم غالب زیتون ساوه را زرد روغنی دو منظوره بیان کرد و افزود: افزون بر ۷۵ درصد زیتون تولیدی شهرستان ساوه را رقم زرد تشکیل می‌دهد که هم برای مصرف کنسروی برداشت می‌شود و هم در حوزه استحصال روغن زیتون مصرف دارد.

وی با اشاره به کاهش استقبال بازار از زیتون کنسروی به دلیل قیمت پائین و هزینه بالای برداشت، اظهار کرد: در سال جاری بالغ بر ۸۰ درصد زیتون تولیدی شهرستان ساوه به صورت روغنی برداشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی ساوه به فرآوری محصول تولیدی زیتون نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از زیتون تولیدی به شهرستان رودبار منتقل و عملیات فرآوری بر روی محصول تولیدی انجام گرفته و بخش دیگری نیز در در یک مرکز استحصال روغن در شهرک گلخانه‌ای شهر آوه روغن‌گیری می‌شود.

وی به پایان کار برداشت زیتون در شهرستان اشاره کرد و گفت: زیتون تولیدی باید در زمان مناسب برداشت شود و چنانچه عملیات برداشت به هر دلیلی به تعویق بیفتد، آب موجود در زیتون کاسته شده و طبیعتا میزان تولید روغن زیتون را کاهش خواهد داد.

گفتنی است، براساس بررسی‌های بعمل آمده روغن زیتون تولیدی در ساوه مرغوب‌ترین روغن زیتون تولیدی در کشور است و از پارامترهای کیفی بالایی به دلیل رطوبت و اقلیم مستعد این منطقه برخوردار است و به دلیل نوع اسید موجود در این محصول، قابل مقایسه با زیتون سایر نقاط کشور از نظر کیفی و کمی، نیست.

کار کارشناسی در مورد سازگاری زیتون با شرایط آب و هوایی ساوه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و به مدت چهار سال به طول انجامید و سرانجام کارشناسان امور باغبانی این سازمان تایید کردند که شرایط آب و هوایی ساوه برای کشت زیتون مناسب است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش