آرامشی جنگ‌زده در قلب «سرزمین پاکی‌ها»


آرامشی جنگ‌زده در قلب «سرزمین پاکی‌ها»

سال‌ها جنگ و خونریزی «پاکستان» را که از لحاظ آثار باستانی و مناظر طبیعی بسیار غنی است تحت تاثیر قرار داده و این مسئله مجالی برای حضور چشم‌گیر گردشگران خارجی در این کشور فراهم نکرده است.

بازمانده‌های تمدن باستانی و طبیعت غیر قابل وصف «پاکستان» توجه بسیاری از علاقه‌مندان فرهنگ ملل قدیم و طبیعت‌گردان را به این کشور جلب کرده است. انجمن بریتانیایی «Backpacker» در سال 2018 پاکستان را به عنوان مقصد مهم سفرهای ماجراجویی و یکی از دوست داشتنی‌ترین کشورهای جهان با مناظری فراتر از تخیل معرفی کرده است.

از جاذبه‌های گردشگری همسایه شرقی ایران می‌توان به دره‌های سرسبز ناران و کاغان، علفزار راما، دره سوات، رودخانه کنهار، تپه گوراخ و... اشاره کرد.

شگفتی دشت‌های وسیع ناران، عبور رودخانه کنهار از میان شهر که از آب‌ یخچال‌های طبیعی پر شده و فلات گوراخ که چیزی حدود پنج هزار 688 پا ارتفاع دارد و بخشی از رشته‌ کوه‌های کرتار به شمار می‌آید، هزاران گردشگر و علاقه‌مند به طبیعت را به پاکستان می‌کشاند.

«سوات» از دیگر جاذبه‌‎های طبیعی پاکستان است که در ایالت پختونخوا در پایتخت قرار گرفته و به علت وجود کوه‌های مرتفع، سبزه‌زارهای گسترده و دریاچه‌هایی با آب‌های زلال، در میان گردشگران به سوئیس پاکستان شهرت دارد.

«علفزار راما» نیز در 11 کیلومتری استوره قرار دارد و آب‌های جاری سفید و شیری رنگ بسیار خنک، درختان کاج، گوسفندان و گاوهایی که در صلح و صفا مشغول چرا هستند و قله پوشیده از برف از جاذبه‌های این منطقه است و چشمان گردشگران را خیره می‌کند.

پاکستان به غیر از طبیعت بکر و زیبا از لحاظ آثار باستانی نیز بسیار غنی است از این موارد می‌توان به شاهراه قراقرم، شهر موهنجودارو، قلعه لاهور، مسجد پادشاهی لاهور، باغ شالیمار، برج و بارو رانیکات و... اشاره کرد.

«شاهراه قراقرم» مرتفع‌ترین جاده سنگ‌فرش شده جهان در کنار جاده ابریشم و از سال 1979 برای رفت‌وآمد عموم آماده شده است . این شاهراه 1300 کیلومتر طول دارد و از طریق رشته‌کوه قره‌قروم با عبور از دره گردنه خونجراب چین را به پاکستان متصل می‌کند.

شهر «موهنجودارو» معروف به تپه مردگان از جمله آثار به جای مانده از تمدن باستانی سند است که وجود تمدنی پیشرفته و اعجاب‌انگیز را روایت می‌کند. این شهر باستانی در سال 1922 توسط باستان‌شناس انگلیسی در نزدیکی رود سند کشف شد، گفته می‌شود قدمت این شهر به عصر فلز و تقریبا به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

از دیگر آثار باستانی پاکستان می‌توان به «قلعه لاهور» معروف به قلعه شاهی اشاره کرد. این بنا از اعجوبه‌های بناهای تاریخ عالم است که 427 متر طول و 340 متر عرض دارد. گفته می‌شود این قلعه در سال 1025 میلادی توسط بازماندگان مسلمان قوم مغول که باعث رونق علم، هنر و فرهنگ در منطقه شدند، ساخته شده است.

«باغ شالیمار» نام یکی از باغ‌های ایرانی و یکی از بهترین جاذبه‌های پاکستان بوده که به دلیل زیبایی بی‌نظیرش در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ توسط معماری ایرانی به صورت متوازی‌الاضلاعی طویل ساخته شده که دور تا دور باغ با دیوارهای آجری منبت‌کاری شده پوشانده شده است. این باغ همچون باغ‌های ایرانی برپایه چهارباغ و با 410 فواره کوچک و بزرگ تزئین شده است.

«برج و بارو رانیکات» با امتدادی در حدود 26 کیلومتر طولانی‌ترین برج و باروی جهان است. این برج و بارو از کراچی و از طریق بزرگراه ملی National Highway به راحتی قابل دسترسی است، البته این مسئله برای مسئولان به حد کفایت قانع‌کننده نبوده تا آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کند.

پاکستان به شهر مسجدها نیز شهرت دارد، یکی از مسجدهای مطرح این کشور «مسجد پادشاهی» نام داشته و در شهر لاهور واقع شده است. این مسجد از دوران گورکانیان هند به یادگار مانده و بنای آن با آجرهای کوره‌ای ساخته شده است. تزئینات داخلی این مسجد شامل منبت کاری‌های ظریف، گچ بری و حکاکی‌های بی‌نظیر می‌شود که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

از نمادهای مشهور کشور پاکستان نیز می‌توان به «منار پاکستان» اشاره کرد که به عنوان نماد و نشانه اعلام استقلال پاکستان از هند ساخته شده است. این منار در پارک اقبال لاهور قرار دارد و با ارتفاع 70 متر از سطح زمین از تمام شهر قابل رویت است.

منبع:

www.lonelyplanet.com

www.tourism.gov.pk

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس