دبیر کل اتاق ایران و عراق: کمپین تحریم کالا‌های ایرانی در عراق، جدی نیست/بخشنامه دولت عراق، مختص ایران نبود


دبیر کل اتاق ایران و عراق: کمپین تحریم کالا‌های ایرانی در عراق، جدی نیست/بخشنامه دولت عراق، مختص ایران نبود

حمید حسینی گفت : ما زمانی که کالایی را در داخل می‌توانیم تولید کنیم، واردات مشابه‌ را ممنوع می‌کنیم، عراقی ها هم همین کار را کردند.

گروه بازرگانی بازارنیوز: سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق ایران و عراق، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، در پاسخ به این سوال که وضعیت مبادلات تجاری بین ایران و عراق با توجه به نا آرامی‌های موجود عراق چگونه است، گفت: ما در حال پیگیری کنسرسیوم سازی هستیم. با افرادی که علاقه‌مند هستند، مذاکره می‌شود، ولی با توجه به اوضاع عراق کار به کندی پیش می‌رود.

وی افزود: باید دید که عراق در هفته جاری موفق می‌شود که نخست وزیر را انتخاب کند. به نظر می‌رسد اگر نخست وزیر انتخاب شود، اوضاع کمی آرام می‌شود و کار‌ها سرعت می‌گیرد.
*بخشنامه دولت عراق مختص ایران نبود

حسینی درباره بخشنامه‌ای که دولت عراق مبنی بر ممنوعیت واردات برخی اقلام به این کشور صادر کرده بود، گفت: بخشنامه مختص ایران نبوده و به همه کشور‌ها مربوط می‌شود. ما هم زمانی که کالایی را در داخل می‌توانیم تولید کنیم، واردات مشابه‌ را ممنوع می‌کنیم، عراقی ها هم همین کار را کردند.

وی افزود:امسال، وضعیت کشاورزی در عراق بهتر از سال‌های قبل بوده، بنابراین تصمیم گرفتند که واردات این حوزه را محدود کنند. با این حال امکان صادرات برخی از اقلام به اقلیم کردستان عراق، علی رغم ممنوعیت دولت مرکزی عراق وجود دارد.
*برخی اقلام به کردستان عراق صادر می شود

حسینی خاطر نشان کرد: کردستان عراق با توجه به نیازی که دارد از دولت مرکزی مجوز گرفته و برخی اقلام از قبیل: سیب زمینی، گوجه و ... از طریق مرز‌های غربی کشور مانند پرویزخان به این اقلیم صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: اقلام ممنوعه سهم ارزشی چندانی در صادرات ما نداشتند که نگران از دست دادن بازار این اقلام باشیم. در دراز مدت نمی‌توان روی بازار محصولات کشاورزی برای صادرات به عراق حساب کرد.


*مردم به کمپین توجه ندارند

دبیر کل اتاق ایران و عراق از بی اثر بودن کمپین #خلوها_تخیس (بگذارید بگندد) مبنی بر تحریم کالا‌های ایرانی در عراق خبر داد و اظهار داشت: کمپین به وجود آمده، خیلی جدی نیست و بیشتر در فضای مجازی است. خربد مردم یک مسئله شخصی است و آن‌ها به این مسائل خیلی توجه نمی‌کنند.
وی تاکید کرد: اگر مردم از کالایی رضایت داشته باشند آن را می‌خرند. مثل ما که با امریکا هزاران مشکل داریم، ولی مردم جنس امریکایی را می‌خرند. البته نا آرامی ها، کسادی بازار این کشور و نیامدن کامیون‌ها نزدیک به مرز، بر صادرات ما تاثیر گذاشته و کاهش پیدا کرده است.
انتهای پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی