باید به مقوله پژوهش در دانشگاهها توجه بیشتری شود


باید به مقوله پژوهش در دانشگاهها توجه بیشتری شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی گفت: امروزه  نرخ پژوهش و اشتغال در دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی بسیار پایین است.

میر حسن رسولی صدقیانی در گفت و گو با ایسنا ضمن تبریک هفته پژوهش با تاکید براینکه باید به مقوله پژوهش در دانشگاههای بیشتر توجه شود، افزود: به طور قطع حلقه مفقوده در کشور عدم وجود نیروی مهارتی و کار آمد است چرا که از 290 رشته موجود در کشور تنها 20درصد رشته ها مهارتی هستند.

رسولی صدقیانی با اشاره به اینکه هدف دانشگاه علمی کاربردی ارتقای نیروی ماهر و پژوهشی از 15 درصد فعلی به 30 درصد است، تصریح کرد: نرخ پژوهش و اشتغال در دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی بسیار پایین بوده و همین فقدان پژوهش های عملی و عدم مهارت اموزی برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال کشور است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما سهم پژوهش و توسعه از تولید ناخالص داخلی تنها 5 درصد است، خاطر نشان کرد: ضروری است با اهمیت دادن به جایگاه تحقیق و پژوهش و قراردادن دانشگاه ها به عنوان مرکز قدرت جوامع این سهم را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امروزه عامل اصلی تولید بحث دانایی است نه سرمایه و مواد اولیه اظهار کرد: هر اندازه دانایی و پژوهش در فعالیتهای دانشگاهی و تولیدی افزایش یابد به همان اندازه تولید و ارزش افزوده نیز افزایش خواهد یافت.

رسولی صدقیانی یادآور شد: با یادگیری پژوهش کاربردی در دانشگاه، دانشجو اعتماد به نفس لازم را در باب مهارت و توانایی خود پیدا کرده و برای حضور در بازارکار آماده می شود چنانچه این تجربه را کشورهای موفق با برنامه ریزی در زمینه تحقیق و توسعه و افزایش بودجه های پژوهشی انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه محوریت اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی برپایه مهارت آموزی و اشتغال است، یاد آور شد: تربیت نیروی انسانی ماهر، کارآمد که بتواند وضعیت اشتغال در جامعه را بهبود بخشد از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

رسولی صدقیانی ادامه داد: اگر در دانشگاه های کشور هدف این است که دانشجو تنها علم و دانش بیاموزد در مراکز علمی کاربردی هدف این است که دانشجو قبل از آموختن دانش انجام کارو پژوهش کاربردی را فرابگیرد که برای رسیدن به این هدف به امکانات بسیار وسیع نیاز است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرهاد مجیدی رقیب گل‌محمدی شد