واگذاری 3 میدان نفتی شرکت اروندان به پیمانکاران ایرانی


واگذاری 3 میدان نفتی شرکت اروندان به پیمانکاران ایرانی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: سه میدان نفتی این شرکت به پیمانکاران ایرانی واگذار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، جهانگیر پورهنگ در حاشیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در نشست خبری اظهار کرد: این شرکت در سال ۸۳ رسما آغاز به کار کرده و اساسنامه آن در واقع برای بهره برداری و راهبری عملیات غرب کارون تدوین شده است؛ غرب کارون منطقه وسیعی حدود ۵ هزار کیلومتر است که از جنوبی ترین نقطه در میدان اروند شروع و تا شمالی ترین نقطه میدان مشتاق (برگفته از نام منطقه میشداغ) در شوش ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه غرب کارون منطقه ای با وسعت حدود ۵ هزار کیلومتر مربع ۱۴ میدان نفتی را شامل ۱۴ می شود که هفت میدان آن مشترک با کشور عراق است، افزود: فلسفه تشکیل شرکت نفت و گاز اروندان به دلیل حساسیت کار در میادین مشترک و منطقه غرب کارون بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه با توسعه میدان دارخوین فعالیت نفت و گاز اروندان آغاز شد، تصریح کرد: میادین غرب کارون ویژگی های منحصر به فردی دارند که مهمترین آن مشترک بودن برخی از میادین است.

پورهنگ با اشاره به هدف گذاری این شرکت برای سال ۱۴۰۴ در راستای تحقق تولید بالای یک میلیون بشکه نفت ادامه داد: البته برای رسیدن به این هدف باید بیش از ۵۰ درصد نفت تولیدی را از میادین نفتی مشترک برداشت کنیم.

وی با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی غرب کارون به دلایل مختلف از جمله وجود تالاب هورالعظیم از اهمیت بالایی برخودار است، بیان کرد: شرکت نفت و گاز اروندان در میادین توسعه یافته، چاه های حفاری شده و همچنین بعد از نصب سیستم های فرآورشی و سطح الارضی کار را ادامه و به عنوان متولی تولید از این میادین فعالیت می کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآور شد: تا قبل از این میادین دارخوین و جفیر و همچنین به تازگی میدان آزادگان جنوبی و تلمبه خانه غرب کارون را گرفتیم (کاربرد آن برای صادرات نفت است) تحویل گرفتیم؛ میادینی که توسعه پیدا می کنند، نیز به شرکت نفت و گاز اروندان تحویل می شود.

پورهنگ با تأکید بر اینکه تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا توسعه میادین غرب کارون بدون تأخیر انجام شود، عنوان کرد: فعالیت در تالاب وسیع هورالعظیم (۱۶۰ هزار هکتار از این تالاب در ایران واقع شده) سختی ها و وسواس خاص خودش را دارد که باید موارد زیست محیطی را نیز رعایت کنیم.

وی اضافه کرد: با تلاش بسیار مراقبت و پایش را داریم که آسیبی به محیط زیست وارد نشود، به هر حال تولید نفت در آب با تولید در خشکی تفاوت بسیاری دارد و به تبع مشقت و هزینه های بیشتری هم بر این تولید مترتب است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تأکید کرد: باید ضمن لحاظ شرایط و الزامات زیست محیطی، تولید را هم لحظه ای متوقف نکنیم؛ تاکنون رکورد تولید ۴۵۰ هزار بشکه نفت در یک شبانه روز را داشتیم؛ ضمن اینکه در سه سال اخیر حدود ۲۵۰ هزار بشکه افزایش تولید در میادین مشترک حاصل شد.

پورهنگ با اشاره به تداوم توسعه میادین یادآور شد: به زودی میادین سهراب، اروند و مینو واگذار می شود؛ البته میادین سپهر و جفیر هم به یک شرکت ایرانی واگذار شده که باید طی ماه های آینده کار حفاری چاه ها را شروع کند.

وی در خصوص انجام مسئولیت های اجتماعی گفت: مسئولیت های اجتماعی سرلوحه کار همه شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت است که اتفاقا در سال های اخیر بسیار پررنگ شده و به یکی از دغدغه های اصلی مدیران این حوزه تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: هرچند که وظیفه ذاتی ما تولید نفت تعیین شده ولی برای تولید بهینه به عواملی کمک کننده نیاز داریم که یکی از آنها همین مسئولیت های اجتماعی هستند؛ وقتی ۸۰ درصد از پرسنل شاغل در شرکت نیروهای بومی ساکن در منطقه فعالیت باشند قطعا باعث افزایش رضایتمندی مردم و به تبع افزایش کارکرد پرسنل می شود.

پورهنگ با اشاره به انجام کارهای نسبتا خوب در زمینه مسئولیت های اجتماعی از سوی این شرکت یادآور شد: وقتی نفت درآمدزایی و اشتغالزایی دارد، طبیعتا کسانی که با زندگی در جوار تأسیسات آن شاهد آلودگی بیشتری هستند باید منافع بیشتری هم عاید آنها شود تا احساس فکر نکنند که نفت باعث زحمت شده است.

وی افزود: راه اندازی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرمشهر، ساخت زمین چمن فوتبال، سالن های ورزشی و درمانگاه در دارخوین، بیمارستان بزرگ شهر سوسنگرد و تأسیس مدارس بسیار تنها بخشی از پروژه های اجرایی شرکت نفت و گاز اروندان در راستای مسئولیت های اجتماعی است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اعلام این خبر که بیش از ۲۰۰ پروژه توسط مدیریت و عمران توسعه نفت در بستان، هویزه، شادگان و دیگر شهرهای تحت مجموعه این شرکت در حال اجرا است، گفت: در زمان سیلاب نیز کمک رسانی های مختلفی انجام و بعد هم بیش از ۷۰ مدرسه را مورد بازسازی قرار دادیم.

پورهنگ خبر داد: بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان کمک به منظور ساخت منازل روستاییان آسیب دیده از سیلاب از طریق تأمین میلگرد، سیمان و مصالح توسط شرکت نفت متقبل شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته قبل از عید نوروز که متوجه شدیم مدارس استثنایی وضعیت اسفباری داشتند، پیگیری های لازم را انجام و دو روز قبل نیز پروژه بازسازی دو مدرسه استثنایی سروش و ایثار را با تأمین اعتبار هشت میلیارد تومانی در خرمشهر کلنگ زنی کردیم که توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ساخته می شوند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان پیگیری برای رفع بخشی از محرومیت های موجود در مناطق اطراف شرکت را باعث افتخار دانست و یادآور شد: در پروژه های IPC بخشی از درآمدهای دریافتی برای مردم بومی هزینه می شود.

پورهنگ با اشاره به اینکه در زمینه بومی سازی قطعات کارهای خوبی انجام می شود که صرفه اقتصادی هم دارد، عنوان کرد: هرچند که برای تأمین کالا و تجهیزات یک سری فشار تحریم را تحمل می کنیم ولی از نظر راهبری و تولید تاکنون مشکلی نداشته و نداریم؛ قطعات بسیاری پیچیده ای که فکر می کردیم در صورت عدم تأمین از خارج ما را با مشکل مواجه می کند به صورت مهندسی معکوس توسط جوانان ایرانی برای شرکت تولید شدند.

وی با تأکید بر پیگیری های بسیار برای توسعه میادین اظهار کرد: اولویت برای برداشت روی میادین مشترک متمرکز شده و اگر زمانی به هر دلیلی قصد فروش نفت نداشتیم، قطعا از میزان برداشت میادین داخلی کاهش و نیاز برداشت خود را از میادین مشترک تأمین می کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص جمع آوری گازهای همراه نیز گفت: بر اساس انعقاد قرارداد با یک شرکت ایرانی ۵۰ میلیون فوت مترمکعب (یک پنجم از گازهایی که در این شرکت سوخته می شود) از سوی شرکت جمع آوری می شود.

پورهنگ خبر داد: برای ان جی ال سه هزار و ۲۰۰ نیز هلدینگ پتروشیمی پیگیر تکمیل آن است که در صورت راه اندازی گازسوزی در غرب کارون به کمترین مقدار ممکن کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در سیلاب خوزستان خسارت عمده ای به تأسیسات نفتی این شرکت وارد شده که بخشی از آنها از سوی شرکت متن بازسازی می شود، گفت: برای برداشت نفت از هورالعظیم یک شرکت چینی توسعه میدان را برعهده گرفته و با توجه به کمبود سرمایه در کشور کار سرمایه گذاری را انجام داده و تا زمان مقرر شده در قرارداد باید کار را خودش انجام دهد؛ حتی راهبری تولید هم تا چند سال بعد برعهده آنها خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد پرسنل و ۹۵ درصد نیروهای کارگری این شرکت بومی هستند، اضافه کرد: در حال حاضر در آزادگان شمالی به آن صورت نیرو از کشور چین وجود ندارد و اکثر پرسنل آن ایرانی هستند.

پورهنگ با اشاره به اینکه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران متولی اکتشاف است و شرکت های تولیدی این کار را انجام نمی دهند، عنوان کرد: کارهای اکتشافی در نقاط بین میادین (محوطه هایی که از غرب کارون تا نزدیک آغاجاری و امیدیه وسعت دارد) انجام شده و پیش بینی می شود با ظرفیت برداشت خوب حدود دو میلیارد بشکه نفت از این نقاط قابل استحصال است.

وی با اشاره به اینکه در صورت محاسبه ظرفیت کارخانه های احداث شده و یا در دست احداث شاید ظرفیت تولید این شرکت به ۷۰۰ هزار بشکه در روز هم افزایش پیدا کند، خبر داد: با تعریف پروژه های جدید یعنی چهار حلقه چاه و یک حلقه چاه پساب با اعتبار تقریبی یک هزار میلیارد ریال به افزایش تولید ۲۰ هزار بشکه ای در این شرکت دست پیدا می کنیم که این افزایش در راستای تحقق هدف گذاری برای ۱۴۰۴ است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر فرآورشی در این شرکت وجود ندارد و فعلا تجهیزات جوابگو هستند، عنوان کرد: هزاران قلم در دست سفارش داریم ولی خوشبختانه خطوط لوله این شرکت خیلی فرسوده نیستند و آنطور که باید احتیاج مبرمی به قطعات پیدا نکردیم؛ با این حال در زمینه الکتروموتورها و نشت بندها که قطعات مورد استفاده از شرکت های اروپایی تأمین می شد، همه بومی سازی شده و در عین حال برای گودال های کنترلی به عنوان یک صنعت هایتکی نیز قطعات کاملا داخلی هستند.

46

کد خبر 1331675

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس