آقای انتظامی باید پاسخگو باشد که چرا دستور اکران خانه پدری را داده است


آقای انتظامی باید پاسخگو باشد که چرا دستور اکران  خانه پدری  را داده است

بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: خانه پدری را بعد از سال ها شنیدم که اکران شد، یک فیلمی بود که به جو جامعه کمک نمی کرد، این فیلم یک مسئله ناموسی را به تصویر می کشید و دادستان هم متوجه شد که وضعیتی مناسبی برای پخش این فیلم نیست و این فیلم به درد جامعه نمی خورد و نباید این فیلم اکران شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلم سینمایی «خانه پدری» به تهیه کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری که در سال 89 ساخته شد و در جشنوراه فیلم فجر سال 92 شرکت کرد ابتدا در سال 93 روی پرده رفت و در همان روز به علت داشتن صحنه های خشونت آمیز توقیف شد و برای بار دوم در آبان سال 98 اکران شد و این بار پس از 5 روز از پرده سینما پایین آورده شد، قرار بود که در این سری از اکران خانه پدری اصلاحاتی که شورای پروانه نمایش برای آن در نظر گرفته است را در فیلم اعمال کند و سپس اکران شود که این اتفاق نیفتاد و همان نسخه اصلی روی پرده رفت و پس از توقیف چند روزه توسط دادستان تهران، این فیلم در 23 آبان برای سومین بار روی پرده رفت.

نکته قابل توجه این بار مجوز اکران این فیلم است که توسط اعضای شورای پروانه نمایش صادر نشده بود و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی این مجوز را برای خانه پدری صادر کرده بود.


بهمن دان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص اکران و توقیف فیلم سینمایی خانه پدری ساخته کیانوش عیاری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: خانه پدری را بعد از سال ها شنیدم که اکران شد، یک فیلمی بود که به جو جامعه کمک نمی کرد، این فیلم یک مسئله ناموسی را به تصویر می کشید و دادستان هم متوجه شد که وضعیتی مناسبی برای پخش این فیلم نیست و این فیلم به درد جامعه نمی خورد و نباید این فیلم اکران شود.

وی افزود: من کاری به اکران یا عدم اکران ندارم اما باید قبول کرد که دوستان اهل فن تشخیص می دهند که این فیلم باید اکران شود یا خیر.

این بازیگر سینما اظهار داشت: در سیستم اداری وقتی که اسم رئیس می آید، رئیس یعنی همه کاره است، در قانون رئیس می تواند همه چیز را وتو کند، معاونت سینمایی وقتی که خودش مستقیما اجازه نمایش یک فیلم را می دهد خودش هم باید جوابگو باشد؛ این که آقای انتظامی باید محاکمه شود حتما دلیل خاص خودش را دارد و باید پاسخگو باشد که چرا دستور اکران این فیلم را داده است.

وی عنوان کرد: در این 3، 4 سال گذشته فیلم های توقیفی که بعضا مشکلات سیاسی هم دارند پشت سر هم اکران می شوند، ما متاسفانه برداشت های شخصی از قانون داریم، این که قانون چه می گوید را متوجه می شویم اما آن کس که از آن برداشت می کند، همانطور که می خواهد برداشت می کند، فیلمی که 5 سال پیش یا 10 سال پیش توقیف شده است، ساختارش در راستای کشور نبوده است و هر دلیل ممکن است داشته باشد ولی این که یک باره تفکرات مدیران سینمایی تغییر می کند برای این است که سلیقه ای به قانون نگاه می کنند.

بازیگر سریال معمای شاه اذعان داشت: اگر آقای x به عنوان معاونت سینمایی بر کرسی می نشیند قانون را اجرا کند مسئله حل می شود، نباید امپراطوری عمل کنند، وقتی که امپراطوری می شود هر طور که بخواهند می توانند نگاه خودشان را اعمال کنند، این ها قانون را هر گونه که خودشان بخواهند تفسیر می کنند.

دان درخصوص ارزیابی خود از عملکرد معاونت سینمایی اظهار داشت: من هنوز از معاونت سینمایی چیزی ندیده ام، در واقع هنوز عملکرد شایان ذکری ندیده ام که بگویم نقطه عطف عملکرد معاونت سینمایی است.

وی خاطرنشان کرد: سینما یک ارتش است، تاثیرگذارترین نوع اثرگذاری در دنیا مسئله فرهنگی و هنری است، از سینما نباید غافل شویم، کسانی که بر راس سینما کار می کنند به عنوان فرماندهان فرهنگی ما دارند کار می کنند، فرماندهان فرهنگی باید بسیار قوی باشند یعنی باید استراتژی درستی داشته باشند، ما باید استراتژی و صادرات فرهنگی در جهان داشته باشیم، صادرات فرهنگی در سایه سینما است، آمریکا هر وقت می خواهد ارتش خود را قدرتمند نشان دهد از سینما بهره می گیرد و با سینما ارتش خود را به صورت اغراق آمیز بزرگ نشان می دهد تا رعب و وحشت به دل جهان بندازند، ما به راحتی می توانیم بر جهان تاثیر بگذاریم.

بهمن دان در پایان گفت: در ایران سینما جدی گرفته نشده است، من از وزارت ارشاد می خواهم نگاه ویژه ای به سینما داشته باشد، ما پتانسیل این را داریم که در جهان تاثیرگذار باشیم، این سینما که در حال حاضر داریم سینما نیست، این فقط برای این است که بگوییم سینمای ما نفس می کشد؛ سینمای ما قابلیت این را دارد که فرهنگ ما را در قالب فیلم ها به دنیا صادر کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا