پکیج شب یلدا رسید!/ طولانی‌ترین شب سال، این‌قدر عجیب و غریب نبود


پکیج شب یلدا رسید!/ طولانی‌ترین شب سال، این‌قدر عجیب و غریب نبود

قبلاً دسته‌جمع به خانه بزرگ‌ترها می‌رفتیم و هر یک، میوه‌ای از میوه‌های شب یلدا مانند انار، خرمالو، هندوانه را با خود می‌بردیم. تنقلات هم به شکل مختصری سر سفره یلدا پیدا می‌شد. حالا یلدا به جای خانه، ما...

خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگ عمومی: «یلدا» دیگر ساده نیست و به سوی یک شب‌نشینی مجلل رفته است. قدیم‌ها اعضای خانواده در بلندترین شب سال، کنار کرسی جمع می‌شدند، انار و خرمالو و هندوانه می‌خوردند و تخمه می‌شکستند. پدر خانواده تفالی به دیوان حافظ می‌زد و با گفتن مثل‌ها و متل‌ها، شبی خاطره‌انگیز را رقم می‌زد.

با اینکه چند روزی به شب یلدا باقی نمانده، اما خانواده‌ها در تکاپوی این سنت ایرانی هستند. یکی به دنبال خرید ست‌های شب یلدایی برای فرزندان است و دیگری برای تزئین سفره شب یلدایش از شمع آن گرفته تا حتی نوع ظرف آجیلش برنامه‌ریزی می‌کند. اگر هم وسعش برسد، مراسم این شب را بیرون منزل برپا می‌کند.

سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌ها هم که از این رقابت جالب مردم خبردار شده‌اند، با گرفتن چند برگ تراول پنجاه هزار تومانی، این شب را به یک شب تمام لاکچری تبدیل می‌کنند.

پکیج شب یلدا رسید!/ طولانی‌ترین شب سال، این‌قدر عجیب و غریب نبود

شب یلدا در سفره‌‌خانه‌های سنتی

رستورانی در مرکز شهر امسال برای نخستین بار پکیچ (بسته) شب یلدا را ارائه می‌دهد. ویژگی این بسته، وجود ۱۰۰ گرم آجیل چهارمغز، ۵ نوع میوه (هندوانه، انار، موزه، خیار و پرتقال)، شیرنی خامه‌ای و سرو چایی همراه با قلیان است. قیمت این پکیچ با ۴۰ درصد تخفیف، ۱۲۰ هزار تومان ذکر شده است!

رستورانی دیگر در حوالی پارک شهر، بسته ویژه این شب را سرو یک نوع غذا، سینی میوه انار، هندوانه همراه با باقالی و تخمه و بادام ذکر می‌کند که قیمت آن نیز به ازای هر نفر ۷۵ هزار تومان است. یک خانواده سه نفره با رفت و آمد باید لااقل ۲۵۰ هزار تومان خرج کند تا شب یلدای درجه یک داشته باشد!

حوالی غرب تهران نیز یک سفره‌خانه سنتی با اعلام اینکه برای این شب ۵۰ درصد تخفیف به مشتریانش می‌دهد، پکیج شب یلداش را شامل سرویس چای و نبات و قلیان، هندوانه، آجیل، سینی میوه، سینی شیرینی، برگه، میوه خشک، لبو، همراه با فال حافظ و پخش موسیقی سنتی اعلام می‌کند که طبق برآورد این سفره‌خانه هزینه هر نفر ۸۰ هزار تومان است. یک خانواده چهار نفره برای خاطره‌انگیز شدن شب یلدایش باید حدود ۳۵۰ هزار تومان خرج کند.

در سمت دریاچه خلیج فارس نیز رستورانی دیگر هزینه منو پکیچ شب یلدایش را که شامل آجیل، هندوانه، لبو، انار، شکلات، باسلق، شیرینی، یک چای کمرباریک همراه با موزیک زنده سنتی است، نفری ۹۹ هزار تومان در نظر گرفته است. البته اینجا دیگر از غذا خبری نیست و همین پکیچ شب یلدا نیز با ۳۴ درصد تخفیف ارائه می‌شود.

با این وجود، رستورانی دیگر در حوالی مرکز شهر فهرست بلندبالایی از پکیج شب یلدا نظیر چلوکباب لقمه، چلوکباب لقمه نگینی، چلو جوجه کباب بدون استخوان، چلو جوجه کباب ترش، چلو جوجه کباب عربی... تنقلات و میوه‌های یلدایی (انار، هندوانه) و ... اجرای موزیک زنده، حافظ‌خوانی و برنامه‌های مفرح و شاد همراه با پذیرایی ورودی و چای و شیرینی اعلام کرده است که در کنار آن خدمات عکاسی با دکور یلدا نیز جداگانه حساب می‌کند. قیمت این پکیچ نیز با ۳۵ دردصد تخفیف ۱۳۰ هزار تومان است!

پکیج شب یلدا رسید!/ طولانی‌ترین شب سال، این‌قدر عجیب و غریب نبود

طرح‌های تم یلدایی که تمامی ندارد!

در کنار این تبلیغات در فضای مجازی، خدمات دیگر مانند کارت دعوت‌های مخصوص شب‌یلدا، گیفت باکس‌های شب‌یلدا، ظرف آجیل طرح تم یلدا، ریسه‌ هندوانه‌ای طرح تم یلدا، کپسول اسمارتیز طرح تم یلدا، قاب فال حافظ طرح تم یلدا، تل و کروات نمدی هندوانه‌ای طرح تم یلدا، کلاه مخروطی ساده طرح تم یلدا، شمع اناری طرح تم یلدا، کوکی‌های طرح تم یلدا و هزاران موارد دیگر را در نظر بگیرید که هزینه‌های هنگفتی به همراه دارد.

قبلاً دست‌جمع به خانه بزرگ‌ترها می‌رفتیم و هر یک، میوه‌ای از میوه‌های شب یلدا مانند انار، خرمالو، هندوانه را با خود می‌بردیم. تخمه سیاه و انجیر و توت خشک هم به شکل مختصری سر سفره یلدا دیده می‌شد.

شب یلدا این‌قدر عجیب و غریب نبود. بود؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس