جشنواره تلاوت‌های مجلسی جهانی می‌شود/ اجرای جشنواره در 15 کشور از سال آینده


به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با حضور داود جعفری دبیر جشنواره در مجتمع قرآنی یاسین تهران برگزار شد. آغاز جشنواره از یک هیأت در این نشست جعفری با اشاره به آغاز  در یک هیأت گفت: جشنواره تلاوت‌های مجلسی سال 1394 با همت جمعی از اعضای هیأت صاحب الزمانی تهران کار خود را در سطح...

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با حضور داود جعفری دبیر جشنواره در مجتمع قرآنی یاسین تهران برگزار شد.

آغاز جشنواره از یک هیأت

در این نشست جعفری با اشاره به آغاز در یک هیأت گفت: جشنواره تلاوت‌های مجلسی سال ۱۳۹۴ با همت جمعی از اعضای هیأت صاحب الزمانی تهران کار خود را در سطح جلسات قرآن شهر تهران آغاز کرد و کم کم به سراسر کشور گسترش یافت.

وی از برگزاری سیزده دوره جشنواره طی پنج سال خبر داد و گفت: ۱۰ دوره نخست جشنواره در سطح تهران برگزار و در ادامه شهرستان‌های اطراف هم به آن اضافه شدند اما از دوره دوازدهم هفت استان به جشنواره پیوستند و دوره سیزدهم در ۱۶ استان برگزار شد.

برگزاری دوره چهاردهم در ۶۳ شهرستان و ۳۱ استان

جعفری با اشاره به استقبال بالای اساتید، قاریان و عموم مردم از جشنواره گفت: امسال با توجه به استقبال بالای عموم از جشنواره آن را در تمام کشور گسترش دادیم و به این صورت چهاردهمین دوره جشنواره طی سه مرحله در بیش از ۶۳ شهرستان ۳۱ استان برگزار می شود.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی ادامه داد: امسال جشنواره در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود که یک مرحله دیگر هم به عنوان فینال فینالیست‌ها در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با نام جشنواره فجر تلاوت برگزار می‌کنیم.

وی درخصوص زمان‌بندی جشنواره گفت: مرحله شهرستانی به صورت کامل برگزار شده و مرحله استانی تا امروز در ۲۱ استان برگزار شده است و سایر استانها هم تا ۲۹ آذر برگزار می شود. همچنین مرحله کشوری ۵ و ۶ دیماه در ۵ نقطه از استان تهران برگزار می‌شود.

حضور ۴۰ قاری در مرحله کشوری

جعفری از راهیابی ۴۰ نفر به مرحله کشوری خبر داد و گفت: یکی از بخش‌های آیین نامه جشنواره این است که دارندگان مقام‌های اول ، دوم و سوم مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف به صورت مستقیم در مرحله کشوری بدون شرکت در مراحل شهرستانی و استانی حضور پیدا می کنند زیرا به دلیل توانایی آنها و شناخته شده بودن آنها ممکن است به راحتی سهمیه استان را کسب کنند و فرصت برای قاریان خوشخوان اما بدون عنوان بین المللی کمتر بوجود بیاید از این رو قاریان عنوان دار مستقیم جواز حضور در مرحله کشوری را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزیدگان استانها به همراه تعدادی از قاریان بین‌المللی با قید قرعه در پنج گروه تقسیم شده و در شهرستان‌های رباط کریم، اسلامشهر، شهریار، پاکدشت و دماوند به رقابت می‌پردازند.

اعطای مقام نخست کشور به ۵ برگزیده کشور

جعفری از اعطای عنوان نخست کشور به پنج برگزیده مرحله فینال خبر داد و گفت: نفرات اول مرحله فینال که در ۵ نقطه استان تهران برگزار می‌شود مقام نخست جشنواره را دریافت می‌کنند و همچنین سایر نفرات به عنوان نفر دوم جشنواره معرفی و تجلیل می‌شوند.

جشنواره تلاوت‌های مجلسی جهانی می‌شود/ اجرای جشنواره در 15 کشور از سال آینده

انتخاب قاری سال جمهوری اسلامی در جشنواره فجر تلاوت

وی ادامه داد: به جز مرحله کشوری یک مرحله دیگر باعنوان فجر تلاوت که ویژه فینال نفرات اول کشور است برگزار و طی آن قاری برگزیده سال جمهوری اسلامی انتخاب و معرفی می‌شود که این مراسم ۲۷ دی‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی کد دستوری برای مشارکت مردم در انتخاب قاری برتر

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی با اشاره به راه‌اندازی کد دستوری برای حضور عموم مردم و مشارکت در انتخاب قاری برتر خبر داد و گفت: از ابتدای مرحله استانی کد دستوری برای مشارکت عموم مردم در جشنواره تلاوت‌های مجلسی راه‌اندازی شده و عددی که تاکنون از طریق کد دستوری در جشنواره مشارکت کرده‌اند بسیار فراتر از از انتظارات ما است عدد نهایی که بیش از چند میلیون نفر است در جشنواره فجر تلاوت اعلام می‌شود.

برگزاری دور آینده جشنواره به صورت بین‌المللی/ تلاوت‌های مجلسی جهانی می‌شود

جعفری از برگزاری دوره پانزدهم جشنواره تلاوت‌های مجلسی به صورت بین‌المللی خبر داد و گفت: در این راستا مکاتباتی با نهادهای مختلف از جمله شورای توسعه فرهنگ قرآنی، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، اداره کل سیاسی وزارت کشور، وزارت خارجه، جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتیم. در همین راستا امسال ۱۵ نفر از سفرای کشورهای اسلامی در جشنواره فجر اطلاعات شرکت می‌کنند و امیدواریم این جشنواره دوره بعد در ۱۵ کشور برگزار شود.

وی تشکیل تیم قرائت جمهوری اسلامی ایران را یکی از اهداف جشنواره برشمرد و گفت: یکی از هدف‌های ما این است که تیمی به عنوان تیم قرائت قرآن جمهوری اسلامی تشکیل شود و همه این افراد به عنوان یک تیم انتخاب و معرفی شوند تا به این صورت اگر قرار است هدیه داده شود به همه تیم اعطا شود و اگر قرار است امتیازی داده شود به همه تیم داده شود به این صورت همه امتیازات به یک نفر آن هم نفر اول مسابقات بین‌المللی تعلق نمی‌گیرد.

دعوت از همه صنوف برای حضور در جشنواره

جعفری از مکاتبه با گروه‌های مختلف جامعه نظیر پزشکان هنرمندان مهندسان و سایر صنوف برای حضور در جشنواره خبر داد و گفت: امسال نماینده همه صنوف در جشنواره حضور پیدا می‌کنند و به عنوان ناظر مردمی از آنها بهره می‌بریم، همچنین امسال برای اولین‌بار از مجریان عمومی برای اجرای جشنواره تلاوت‌های مجلسی بهره خواهیم برد و از همه اقشار جامعه رسانه‌ای، ادبی، هنری، ورزشی و… در جشنواره میهمان خواهیم داشت.

همه هزینه‌های جشنواره را خیران پرداخت می‌کنند

جعفری جشنواره تلاوت‌های مجلسی را جشنواره کاملاً مردمی دانست و گفت: طی ۱۳ دوره برگزاری جشنواره همه هزینه‌ها به صورت مردمی و با کمک یک خیر پرداخت شده و تنها در دوره سیزدهم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ ۱۵ میلیون تومان به ما کمک کرد که آن هم در اختیار ۱۵ استان برگزار کننده جشنواره هرکدام به مبلغ یک میلیون تومان قرار گرفت. تا دوره گذشته همه هزینه‌ها توسط خیری به نام آقای حمید نقاشیان پرداخت شده و امسال خیر دیگری با نام آقای علی‌اکبر جناقی هم به جشنواره اضافه شده و این دو عزیز هزینه‌های جشنواره را تقبل کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهاره افشاری با یک چهره متفاوت پیداش شد | بهاره افشاری دیگر قابل شناخت نیست