میرحمایت میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم درباره لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی گفت: با توجه به مشکلاتی که برای بخش نفت در کشور ایجاد شد، تلاش ما این است که وابستگی به آن صفر شود. این کاری است که حتی ما آن را شروع نکردیم بلکه در نتیجه تحریم، مجبور به انجام آن شدیم. در این شرایط مطمئن‌ترین راه تامین هزینه‌ها به وسیله مالیات است.

وی در ادامه افزود: در این وضعیت دستگاه‌های نظارتی باید تلاش دوچندان کنند تا از افرادی که سالیان سال است مالیات نداده‌اند، مالیات حقه را بگیرند. زیرا قشر کارمند پیش از دریافت حقوقش، مالیات می‌دهد ولی مجموعه‌هایی در کشور هستند که هزاران حقوق بگیر دارند اما هرگز حساب و کتاب آنها جایی ثبت نشده است که اینها قابل پیگیری هستند. بنابراین با اخذ صحیح مالیات بخشی از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

نماینده مردم گرمی در مجلس در مورد سوء استفاده از حساب‌های بانکی برای فرار مالیاتی تصریح کرد: تمام حساب مردم در بانک است. سوال اینجاست چطور نقل و انتقال 50 هزار تومان قابل کنترل است اما وقتی فردی میلیاردها تومان جابه‌جا می‌کند، نمی‌توانیم بر آن کنترل داشته باشیم. این ضعف و اشکال است.

وی ادامه داد: قطعا دستگاه‌های نظارتی، سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌های مالیاتی اگر بخواهند، می‌توانند به طور جدی به آن ورود کنند. تمامی این دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها، گمرک و سازمان‌های مالیاتی هم ذیل یک وزارت خانه است که هماهنگی‌ها برای مقابله با این مساله چندان پیچیده نیست.

میرزاده خاطر نشان کرد: بنابراین شاید نیازی به دستگاه‌های نظارتی دیگر هم باشد. با توجه به حضور تمام این سازمان‌ها ذیل وزارت اقتصاد و دارایی برای مثال اگر بخواهند با فرار مالیاتی مبارزه کنند ابزارهای کنترلی متعددی دارند. مثلا کسی که مالیات نداده نتواند از کشور خارج شود یا نتواند مبلغی را جا به جا کند. البته با توجه به اهتمامی که وزیر اقتصاد دارد و هماهنگی‌هایی که ایجاد کرده، فکر میکنم بودجه 99 در بحث دستیابی به درآمدهای مالیاتی و کاهش فرارهای مالیاتی امیدوار کننده است.

عضو کمیسیون آموزش در مورد وجود انواع مختلف معافیت مالیاتی در قانون گفت: از معافیت‌های مالیاتی سوء استفاده‌های زیادی می‌شود. برای مثال در خصوص مراکز آموزشی که برخی از آنها هر روز هم در تلویزیون برنامه دارند و قادر هستند دستگاه بزرگی را اداره کنند، نباید از مالیات معاف باشند. یا حتی هنرمندانی که درآمدشان در مقایسه با اعتبار تخصیص داده شده به وزارت ارشاد قابل تامل است، نباید از مالیات معاف باشند.

وی تاکید کرد: من فکر میکنم در هماهنگی بین دولت و مجلس و بودجه‌ای که برای سال 99 تدوین شد میزان فرارهای مالیاتی خیلی خیلی کاهش خواهد یافت.