معکوس‌کردن فرآیند پیری با درمان آلزایمر


معکوس‌کردن فرآیند پیری با درمان آلزایمر
پژوهشگران حین آزمایش دو داروی تجربی برای درمان آلزایمر در مدل های حیوانی متوجه شدند این دو دارو کاربردی بالاتر از درمان آلزایمر دارد و میتواند روند زوال شناختی مرتبط با سن را معکوس کند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز، سابقه خانوادگی، ژنتیکی، سبک زندگی و مقدار فعالیت همگی از عوامل مؤثر در بروز آلزایمر هستند؛ ولی سن بزرگ ترین عامل مؤثر در پیدایش این بیماری است. با این حال هنوز فیلسوفان بطور دقیق نمی دانند که هم زمان با پیری و افزایش سن در سطح مولکولی چه اتفاقی رخ می دهد که با آلزایمر مرتبط است.

مطالعه های قبلی نشان داد سوخت وساز معیوب گلوکز در مغز قبل از آغاز علایم آلزایمر دیده می شود و این سوخت و ساز با افزایش سن کاهش می یابد، کاهش این چرخه در افراد مبتلا به آلزایمر بسیار زودتر رخ می دهد.

پژوهش های دیگری نشان می دهد عملکرد معیوب میتوکندری که با افزایش سن رخ می دهد، در این عوارض دخیل است.

پژوهشگران مؤسسه سالک در کالیفرنیا دو داروی تجربی را برای درمان آلزایمر مورد بررسی قرار دادند. این داروها CMS۱۲۱ و J۱۴۷ نام دارند. پژوهش های قبلی در مدل های حیوانی نشان داد این داروها حافظه را تقویت می کنند و بعضی جنبه های پیری را در موش های مهندسی شده متوقف می کند.

پژوهش های تازه نشان می دهد این دو دارو که از مشتقات گیاهی هستند، بعضی جنبه های پیری متابولیسم مغز را کاهش می دهند.

نتایج نشان می دهد این ترکیبات علاوه بر افزایش حافظه، با افزایش یک ماده شیمیایی به اسم acetyl- coenzyme A به بهبود عملکرد میتوکندری، سوخت وساز سلولی و تولید انرژی کمک می کنند و به این طریق از مغز دربرابر اثرهای پیری مراقبت می کنند. این مطالعه نیازمند بررسی های بیشتر و آزمایش های انسانی است؛ با این حال در معکوس کردن فرآیند پیری پژوهشگران را امیدوار نموده است.

نتایج این مطالعه در نشریه eLife منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان