بازی‌های تخته‌ای باعث جلوگیری از ابتلا به زوال شناختی می‌شود


بازی‌های تخته‌ای باعث جلوگیری از ابتلا به زوال شناختی می‌شود
محققان" دانشگاه ادینبرو"(University of Edinburgh) اسکاتلند در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند "بازی های رومیزی" (Board Games) برای مغز اشخاص بسیار مفید و عالی هستند و میتوانند نقش مهمی در جلوگیری از ابتلای اشخاص به زوال شناختی ایفا کنند.

به گزارش ایسنا، پژوهش های تازه محققان اسکاتلندی نشان داده است بازی های رومیزی یا یا بازی های تخته ای امکان دارد از ابتلای اشخاص به زوال شناختی جلوگیری کند و حتی در بعضی موارد حتی میتواند سبب تقویت عملکرد شناختی در سالخوردگان شوند.

نتیجه مطالعه اخیر محققان دانشگاه ادینبرو نشان داد افرادی که بی اندازه بازی های تخته ای را انجام می‌دهند و به نوعی آنالوگ باز(analog games) شناخته میشوند بیش از دیگر اشخاص از ابتلا به زوال شناختی دور هستند.

بازی رومیزی یا بازی تخته ای به بازی هایی گفته می شود که روی یک سطح از پیش طراحی شده ( کاغذی، پارچه ای یا تخته ای) انجام می شود. در این بازی ها مهره ها طبق قواعد مشخصی روی صفحهٔ بازی قرار می گیرند، حرکت داده میشوند یا از روی آن برداشته می شوند.

بازی های رومیزی از نظر انواع و شیوه های بازی بسیار متفاوتند. گاهی بازنمایی یک وضعیت در زندگی واقعی هستند، مثل سرنخ و گاهی مضمون آن ارتباطی با زندگی ندارد. قواعد آن امکان دارد بسیار ساده یا بسی پیچیده باشد.

طی این مطالعه محققان افرادی که سن آن ها بین ۷۰- ۸۰ سال بود را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند اشخاص سالمندی که بازی های تخته ای انجام می‌دهند نسبت به همتایان خویش که این بازی ها را انجام نمی دهند، از زوال شناختی در امان هستند.

دکتر" درو.ام.آلچول" (Drew M. Altschul) محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه ادینبرو در گفت و گو با" Medscape Medical News" گفت: بازی کردن را میتوان بعنوان یکی از کارهای مفید در زندگی اشخاص دانست چون همان طور که ورزش کردن، سیگار نکشیدن و خورد غذاهای سالم برای سلامتی افراد خوب است انجام این طور بازی ها نیز میتواند برای سلامتی افراد مفید باشد.

یافته های این مطالعه در مجله" Gerontology" منتشر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی