سودانی و حریری گزینه‌های احتمالی عراق و لبنان برای نخست‌وزیری


سودانی و حریری گزینه‌های احتمالی عراق و لبنان برای نخست‌وزیری

با قوت گرفتن احتمال نخست‌وزیری«محمد شیاع سودانی» در عراق و «سعد حریری» در لبنان، تحرکات آمریکا و سعودی برای ایجاد اختلال در این روند، شدت گرفت.

به گزارش مشرق، دو روز قبل و به محض اینکه نام محمد شیاع سودانی نماینده پارلمان و وزیر دولت «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق، بر سر زبان‌ها افتاد، توپخانه رسانه‌ای رژیم سعودی و غربی نیز علیه او فعال شد، با این هدف که اگر دست به ترور شخصیت وی بزند، روند مثبت سیاسی در عراق نیز متوقف می‌شود. با این حال، بر اساس گزارش منابع عراقی، امروز «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور، سودانی را برای تصدی پست نخست‌وزیری، به پارلمان معرفی می‌کند. سودانی از طرف دو ائتلاف «فتح» و «دولت قانون»، که به ترتیب، تحت رهبری «هادی عامری» و «نوری مالکی» قرار دارند، به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید:

محاسبات حریری برای بازگشت به دولت

عبدالمهدی پنجشنبه آینده دولت را تحویل می‌دهد


از آنجا که خواسته مردم و جریان‌های سیاسی عراق این است که نخست‌وزیر آتی باید فردی مستقل باشد، سودانی از حزب «الدعوه» و فراکسیون «ائتلاف دولت قانون» در پارلمان استعفاء کرده است.


در مجموع، هر چند اجماع نظر نسبی درباره نخست‌وزیری سودانی به وجود آمده است، اما مخالفت‌ها با این گزینه نیز زیاد است. به عنوان مثال، «ائتلاف سائرون» که بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمان عراق است، دیروز رسما اعلام کرد، با نامزدی موافق است که معترضان(خیابانی) نیز وی را بپذیرند. هم زمان از برخی مناطق عراق نیز خبر رسید، شماری در خیابان‌ها علیه نامزدی سودانی شعاردادند و همان طور که گفته شد، رژیم سعودی قضیه مخالفت با این نامزد نخست‌وزیری را دامن می‌زند.


دیروز مهر گزارش داد، عربستان و امارات همچنان بر طبل آشوب در عراق می‌کوبند.


براساس این گزارش، «محمد الطباطبایی» معاون دبیرکل «جنبش عصائب اهل الحق» اعلام کرد:


عربستان و امارات می‌خواهند عراق به سمت آشوب برود.


دستگیری قاتلان نوجوان


نیروهای امنیتی عراق پنج متهم به قتل نوجوان ۱۶ ساله عراقی را دستگیر کردند. این نوجوان پنجشنبه گذشته در میدان «الوثبه» مرکز بغداد، به طرز فجیعی به قتل رسیده است.


به گزارش خبر گزاری جمهوری اسلامی،«خالد المحنا» سخنگوی وزارت کشور عراق، دیروز خبر بالا را اعلام کرد و توضیحات بیشتری در این باره نداد.اما بر اساس ویدئویی که از یکی از بازداشت شدگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، وی به دست داشتن خود و چند نفر دیگر در این قتل اعتراف کرده است.


پنجشنبه گذشته (۲۱ آذر ماه) «سید هیثم علی اسماعیل» نوجوان عراقی به طرز فجیعی در محل برپایی تظاهرات کشته شده و قاتلان وی سپس جسدش را از تیر چراغ راهنمایی و رانندگی آویزان کردند.


به دنبال اعتراض این نوجوان به حضور و مزاحمت این گروه مسلح در کنار منزلش، آنان پس از درگیری وی، وارد منزلش شدند آن را به آتش کشیدند و سپس وی را به طرز فجیعی با ضربات چاقو به قتل رساندند.


استقرار حشدالشعبی در مرز ایران


منابع عراقی از استقرار گسترده نیروهای حشدالشعبی در شمال شرق استان دیاله و نزدیک مرزهای ایران خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام محلی استان دیاله در این باره توضیح داد، این اقدام در پی عملیات تروریستی عناصر داعش در این منطقه صورت گرفته است. در حمله تروریستی فوق، که دو هفته پیش اتفاق افتاده است، شماری از نیروهای حشد، از جمله یک فرمانده آن، شهید شده‌اند.


به گفته این مقام محلی، منطقه میدان نفتی موسوم به «نفت‌خانه»، که شامل چاه‌های نفت مشهوری است و در نزدیکی مرزهای عراق و ایران و در حوزه استحفاظی شهر «خانقین» قرار دارد، از چند هفته پیش شاهد استقرار گسترده نیروهای حشدالشعبی است و جاده اصلی این منطقه نیز توسط یکی از واحدهای حشد کنترل می‌شود.


مقام مذکور که به نوشته روزنامه «بغداد الیوم»، خواست نامش فاش نشود، افزود: «واحدهای حشد منطقه را در حال حاضر با قدرت تحت کنترل دارند و راهبرد عملیات باز را برای پیگرد هسته‌های تروریستی فعال در این منطقه به کار گرفته‌اند.»


وی وضعیت جغرافیایی منطقه نفت خانه را بسیار پیچیده خواند و گفت:«این منطقه شامل پستی و بلندی‌های زیادی است و جا به جا شدن کاروان‌های نظامی در آنجا، کار راحتی نیست. از همین رو، نیروهای رزمی حشد در این منطقه، به شکل جدا از یکدیگر حضور دارند.


لبنان


در باره تحولات لبنان نیز روزنامه« الشرق الاوسط» گزارش داد، «سعد حریری» در جلسه امروز پارلمان لبنان به عنوان نامزد نخست‌وزیر معرفی می‌شود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از کناره‌گیری «سمیر خطیب» تاجر لبنانی، از نامزدی نخست‌وزیری، بار دیگر انتخاب حریری به عنوان نخست‌وزیر قوت گرفته است و اکثر جریان‌های سیاسی پارلمان این کشور نیز در مورد وی، اعلام موافقت کرده‌اند.


منابعی آگاه به الشرق الاوسط گفتند، تنها شرط انتخاب مجدد حریری، این است که اگر دولت جدید نتواند ویژگی‌ها و شرایط لازم را کسب کند، رأی اعتماد پارلمان را به دست نخواهد آورد. پیش‌بینی الشرق الاوسط این است که اگر اتفاق غافلگیرکننده‌ای رخ ندهد، از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان، ۷۴ نماینده به انتخاب حریری، رای موافق می‌دهند.


با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که طی روزهای آینده آمریکا و متحدان منطقه‌اش، مثل عربستان، در مسیر نخست‌وزیر شدن حریری سنگ اندازی کنند. به اعتقاد آنها، لبنان اگر همچنان آشوب زده باقی بماند، منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی بهتر تامین می‌شود.


لبنان از ۲۶ مهر گذشته تا کنون، شاهد اعتراضات مردمی علیه شرایط اقتصادی و فساد سیاسی مقامات بوده است و علیرغم استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان، این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...