اجتناب ناپذیر بودن خطای کار بر اثر اضافه کاری زیاد/ کارانه پرستاران بیش از یک سال پرداخت نشده است/ پرستاری جزء مشاغل سخت است


اجتناب ناپذیر بودن خطای کار بر اثر اضافه کاری زیاد/ کارانه پرستاران بیش از یک سال پرداخت نشده است/ پرستاری جزء مشاغل سخت است

دبیر کل خانه پرستار ایران گفت: به دلیل کمبود نیرو و اضافه کاری اجباری پرستاران خطای کار در میان آن‌ها اجتناب ناپذیر است.

اجتناب ناپذیر بودن خطای کار بر اثر اضافه کاری زیاد/ کارانه پرستاران بیش از یک سال پرداخت نشده است/ پرستاری جزء مشاغل سخت استمحمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات و مسائل مختلف پرستاران در کشور اظهار کرد: پرستاران اولین گروه بهداشتی و درمانی هستند که در مواجهه با بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی خوبی ارائه می‌دهند و در گروه‌های مختلف پزشکی از حقوق پایینی برخوردار هستند.

او ادامه داد: پرستاران در گروه‌های مختلف پزشکی از حقوق پایینی برخوردار هستند و به طور متوسط ماهیانه ۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند و این در حالی بوده که پرستاری جزء مشاغل سخت حساب می‌شود، زیرا آن‌ها به صورت شبانه روزی و حتی در دو شیفت به بیماران و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خدمات ارائه می‌دهند و کارشان تعطیلی ندارد.

شریفی مقدم تاکید کرد: در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرستاران همیشه به عنوان اولین گروه در مواجهه با بیماران و مراجعه کنندگان هستند و اگر کمبود احتمالی وجود داشته باشد پرستاران مورد ضرب و شتم ممکن است قرار بگیرند.

پرداخت حقوق کم به پرستاران در ایران

دبیر کل خانه پرستار ایران بیان کرد: با توجه به شاخص‌های شغل پرستاری، در دنیا پرستاران بیشترین حقوق را دریافت می‌کنند، اما متاسفانه در کشور ما علیرغم برخی مسائل و کمبود شدید نیرو حقوق پرستاران بسیار پایین است.

او افزود: کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باعث شده تا آن‌ها اضافه کاری اجباری را انجام دهند و متاسفانه باید بگویم که حق الزحمه اضافه کاری پرستاران نیز بسیار پایین است و با تمام این مسائل دستمزدشان با یک سال تاخیر به آن‌ها پرداخت می‌شود.

شریفی مقدم بیان کرد: کارانه پرستاری در مقایسه با سایر گروه‌های پزشکی بسیار کم است، اما همین مقدار کارانه کم با بیش از یک سال تاخیر به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اجرا نشدن تعرفه پرستاری بعد از تصویب آن در مجلس

دبیر کل خانه پرستار ایران با اشاره به اینکه برای گروه‌های پزشکی ۷ هزار تعرفه تعیین شده است، افزود: خدمات پرستاری تعرفه ندارد و با اینکه قانون تعرفه گذاری پرستاری در سال ۸۶ و در مجلس به تصویب رسیده است، اما این قانون کماکان اجرا نمی‌شود.

او گفت: کمبود نیرو‌های پرستاری یک مطالبه مردمی نیز هست و پرستاران بخاطر حقوق پایین مجبورند دو شیفت کار کنند تا امور روزمره زندگی آن‌ها تامین شود و من معتقدم اگر اضافه کاری بیشتر شود خطا اجتناب ناپذیر می‌شود به طوری که در کشور آمریکا هنگامی که اضافه کاری پرستاران دو ساعت افزایش پیدا کرد میزان خطا در حدود ۱۴ درصد زیاد شد این در حالی بوده که حقوق پرستاران در این کشور ماهیانه ۴ هزار دلار است.
بیشتر بخوانید: مشکل مالی علت اصلی جذب نشدن نیروی پرستار در مراکز درمانیشریفی مقدم یادآوری کرد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار پرستار در مراکز دولتی و بخش خصوصی مشغول فعالیت هستند و با توجه به حقوق کم و اضافه کاری اجباری احتمال بروز خطای کار وجود دارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است