آمریکا خریداران آب سنگین ایران را تهدید به تحریم کرد


آمریکا خریداران آب سنگین ایران را تهدید به تحریم کرد

چند مقام آمریکایی اذعان داشتند که دولت ایالات متحده در حال رصد صادرات آب سنگین ایران است و ممکن است که مشتریان خارجی را مشمول تحریم کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، بعضی از مقامات دولتی آمریکا اخیرا به یک نشریه آمریکایی گفتند، که دولت این کشور در پی تحریم خریداران خارجی آب سنگین ایران است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که مایل به افشای نامش نبود، در گفت‌وگو با نشریه "واشنگتن فری بیکن" گفت، که مقامات آمریکایی نگران گزارش‌ هایی در زمینه تعاملات هسته‌ ای ایران هستند و به همین دلیل در پی تعیین "ناقضان تحریم‌ های ایران" خواهند بود.

اشاره این مقام آمریکایی به تحریم، ممنوعیت‌ هایی است که آمریکا به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافق هسته‌ای، علیه خرید آب سنگین از ایران وضع کرده است.

به نوشته فری بیکن، ایران در ماه‌‌ های اخیر ذخایر آب سنگین خود را افزایش داده است. در حالیکه دولت آمریکا محدودیت‌ ها بر صادرات آب سنگین ایران را افزایش داده، بازرسان بین‌ المللی اخیرا متوجه شدند که ایران در چهار نوبت آب سنگین خود را از ماه مه به یک خریدار خارجی فروخته‌ است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت که خریداران آب سنگین ایران ممکن است با تحریم مواجه شوند.

این مقام آمریکایی در این زمینه گفت: ما گزارش‌هایی مبنی بر ادامه فروش آب سنگین از سوی ایران به خریداران بین‌ المللی دریافت کرده‌ایم. ما به طور واضح گفته‌ ایم که چنین معاملاتی به طور بالقوه قابل تحریم هستند. ایران دلیل موجهی برای فعالیت در تولید آب سنگین ندارد. ایران از برنامه هسته‌ ای خود برای تحت فشار گذاشتن جامعه بین‌ المللی و تهدید امنیت منطقه‌ ای استفاده می‌کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده که شدت یافتن موضوع هسته‌ ای نه تنها مواضع ایران را تقویت نمی‌ کند بلکه بیشتر به انزوا و فشار این کشور منجر می‌شود.

به نوشته این وبگاه، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تاکنون به هویت خریداران آب سنگین ایران اشاره نکرده‌ اند.

ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال 2015 اجازه یافت تا آب سنگین هسته‌ ای مازاد خود را بدون این که با تحریمی مواجه شود به بازار بین‌ المللی بفروشد. در زمان دولت "باراک اوباما" رئیس جمهور سابق آمریکا، واشنگتن دستکم 8.6 میلیون دلار آب سنگین از ایران خریداری کرد.

این وبگاه در پایان بر اساس اخبار تایید نشده کارشناسان هسته‌ ای نوشت که به احتمال بسیار زیاد "روسیه" خریدار آب سنگین ایران است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات خود کاسته است. گام چهارم چندی قبل با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌ شده در تاسیسات فردو و غنی‌سازی 4.5 درصدی در این تاسیسات آغاز شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر