استقبال مردم از دوگانه سوز کردن خودروها


­مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت : در یک ماه اخیر با توجه به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، تقاضا‌ها برای تبدیل خودرو‌ها بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، امیر وکیل‌زاده در برنامه تیتر امشب با اشاره به افزایش تقاضا‌ها برای تبدیل خودرو‌های تک سوز به دوگانه سوز گفت: پیش از این دولت از سال ۸۴ تا ۹۸ حدود یک میلیون خودرو را با کمک بلاعوض و به نوعی به شکل یارانه‌ای تبدیل کرد.
او گفت: اما در این مقطع با توجه به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تقاضا‌ها برای تبدیل خودرو‌ها نیز رشد داشته است.

تعداد جایگاه های (سی‌ان‌جی) پاسخگوست

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: روزانه حدود ۲۱.۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی به خودرو‌های گازسوز و دوگانه‌سوز عرضه می شود و با توجه به توسعه جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سال‌های اخیر، امکان دوبرابر کردن این ظرفیت تا بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد و حتی در صورت مصرف دوبرابری نیز این تعداد جایگاه پاسخگوست.
وکیل‌زاده افزود: مهم‌ترین موتور محرکه این صنعت در شرایط کنونی این بود که در بخش توسعه تقاضا اتفاق بیفتد که امیدواریم با مصوبه اخیر شورای اقتصاد، حمایت‌های دولت و همکاری تنگاتنگ وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به‌ویژه خودروسازان، طرح‌های توسعه‌ای صنعت سی‌ان‌جی با سرعت بیشتری اجرایی شود.

۷۰ هزار نفر برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود ثبت نام کرده اند

علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، دیگر میهمان برنامه اعلام کرد: با سهمیه بندی بنزین و تمایل مردم به استفاده از گاز، ۷۰ هزار نفر برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود ثبت نام کرده اند.
او گفت: خوشبختانه از دوسال گذشته زیرساخت‌های لازم برای این کار را طراحی کردیم و با بهره گیری از تجربیات یارانه‌ای سال‌های قبل، سامانه‌ای طراحی و مراکز مجاز به این منظور را شناسایی کردیم.
محمودیان گفت: بر اساس این طرح مشخص کردیم چه خودرو‌هایی با چه مختصاتی مجاز به ورود به سامانه و ثبت نام هستند که بتوانند گواهی سلامت دریافت کنند و به تائید پلیس راهور برسند.
او با تاکید بر اینکه تمامی قطعات حوزه (سی‌ان‌جی)در داخل تولید می‌شود گفت: تنها چالش فعلی ما تامین مواد اولیه مخازن به شمار می‌آید.

به آزمایشگاه‌های آزمون مخازن (سی‌ان‌جی) توجهی نشده است

محسن جوهری رئیس انجمن صنفی (سی‌ان‌جی) کشور در ادامه برنامه تلفنی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان آماده بودن زیرساخت‌ها گفت: با توجه به آماده بودن بیشتر زیر ساخت ها، متاسفانه مواردی هست که کمتر به ان‌ها پرداخته شده است که یکی آزمایشگاه‌های آزمون مخازن (سی‌ان‌جی) است.
او افزود: در کشور حدود ۴۲۵ آزمایشگاه آزمون مخازن وجود دارد که موفق به اخذ گواهی استاندارد از سازمان استاندارد شده اند.
جوهری گفت: این تعداد، ظرفیت بررسی بیش از ۴ میلیون خودرو را در سال دارند. در حال حاضر مشکلی درباره میزان عرضه جایگاه‌ها وجود ندارد و ظرفیت عرضه (سی‌ان‌جی) علاوه بر این تعداد خودرو،حتی برای خودرو‌هایی که هنوز به بازار وارد نشده اند نیز وجود دارد.

کارمزد جایگاه‌ها افزایش یابد

او ادامه داد: برای استمرار در عرضه جایگاه‌ها نیاز است به مشکلات جایگاه داران نیز رسیدگی شود.
جوهری افزود: یکی از مهمترین این مشکلات با توجه به افزایش قیمت‌ها و فشار تحریم ها، بالارفتن هزینه‌های جایگاه‌ها به ویژه درمورد نگهداشت آنهاست که برای جبران ان از آقای وکیل زاده درخواست می کنم که کارمزد‌ها را با توجه به این مسائل افزایش دهند.

جوابگوی نیاز‌های داخلی و خارجی هستیم

سید رضا مفیدی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه صمت در بخش دیگری از برنامه تلفنی گفت: مصوبه شورای پول و اقتصاد دوبخش دارد که یک بخش مربوط به خودرو‌های نو و تولیداتی که در صنعت خودروی کشور قرار است بیفتد و بخش دیگر در ارتباط با تبدیل است.
او گفت: در چند سال گذشته که طرح دوگانه سوز کردن را با قدرت آغاز کردیم، یکی از بزرگترین وارد کنندگان مخزن بودیم و بازار جهان را به علت تقاضای بالا دچار تحول کردیم و امروز در این دوره با توجه به زیر ساخت‌هایی که داشتیم حرف‌های زیادی در این صنعت برای گفتن داریم و جوابگوی نیاز‌های داخلی و خارجی هستیم.
مفیدی گفت: بعضی از مسائل اقتصادی موجب شد برخی از طرح‌ها تدوام نداشته باشند و در دوره جدید شاهد تاخیر در تولید باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق