در تازه‌ترین نظرسنجی هفتگی کیتکو که در ۱۳ دسامبر منتشر شده، ۱۶ تحلیلگر حرفه‌ای وال‌استریت شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل ۳۹ درصد به آینده کوتاه‌مدت طلا خوش‌بین بودند و ۶ نفر معادل ۳۹ درصد کاهش قیمت جهانی طلا را پیش‌بینی کردند. در عین حال، ۴ نفر معادل ۲۲ درصد هیچ نظری در مورد آینده فلز زرد نداشتند.

از سوی دیگر، از میان ۷۰۴ نفر سرمایه‌گذاران خرد که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۴۵۶ رای‌دهنده، معادل ۶۵ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۴۴ نفر، معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت این فلز گرانبها را پیش‌بینی کردند. ۱۰۴ رای‌دهنده یا ۱۵ درصد نیز نظری در مورد روند قیمت طلا نداشتند.

نظرسنجی هفته گذشته

در نظرسنجی هفته گذشته، درحالی‌که تنها ۴۴ درصد از تحلیلگران وال‌استریت به آینده طلا بدبین بودند، ۶۱ درصد از سرمایه‌گذاران روند صعودی بازار طلا را پیش‌بینی کرده بودند. به‌عقیده تحلیلگران در صورتی که توافقی میان دو کشور حاصل شود، بازار طلا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و با بهبود چشم‌انداز اقتصادی، قیمت طلا کاهش خواهد یافت. با این حال هنوز جزئیات امضای این توافق منتشر نشده و بسیاری در مورد پایداری این توافق تردید دارند.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز: با اشاره به تردیدها در مورد پایان جنگ تجاری گفته است: به‌‌رغم انتشار اخبار در مورد پایان جنگ تجاری امید زیادی به این توافقنامه وجود ندارد؛ علاوه بر آن، در هفته اخیر این خبر موجب افت شاخص دلار و بهبود قیمت طلا شده است.

جورج گرو، مدیر شرکت آربی‌سی ولث منیجمنت: به افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت خوشبین است.

جان ویر، تحلیلگر موسسه Walsh Trading: با توجه به افزایش امیدها به مذاکرات تجاری ایالات‌متحده و چین جان معتقد است که این روند به بهبود بازار کامودیتی‌ها منجر می‌شود، اما تضعیف قیمت طلا را به‌دنبال دارد. با این حال به‌گفته او، هر پیام توییتری دونالد ترامپ یا انتشار هر خبری که نشان‌دهنده وجود موانع برای مذاکرات تجاری باشد، موجب بهبود بازار طلا می‌شود.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت SIA: که روند نزولی بازار را پیش‌بینی کرده است، می‌گوید: در حال‌حاضر، اخبار مثبت بسیاری وجود دارد. شاخص ترس (VIX) روند نزولی دارد و در صورت بهبود وضعیت اقتصادی جهان، ممکن است بانک‌های مرکزی نیاز به محرک‌های بیشتری نداشته باشند. به‌گفته او، تنها عامل مثبتی که برای طلا در حال‌حاضر وجود دارد این است که دلار اندکی در برابر یورو و پوند انگلیس تضعیف شده است. فقط تحت شرایطی که مذاکرات ایالات‌متحده و چین از ریل کنونی خارج شود، می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای طلا متصور بود.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی: گفته است: با پیروزی بوریس جانسون، احتمالا نوعی از برگزیت (هرچند ناقص) رخ خواهد داد و بخشی از عدم‌قطعیت موجود از میان خواهد رفت. کاهش تعرفه‌ها هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا است. سیاست‌های پولی سال آینده و نرخ‌های بهره پایین‌تر و سیاست‌های تسهیل کمی احتمالا موجب صعود طلا خواهد شد.

این فلز ارزشمند خیال ارزانی ندارد!

قیمت پالادیوم به دلیل کمبود شدید عرضه نسبت به تقاضا که ناشی از مصرف بالا در خودروسازی است، در سال میلادی آینده همچنان در اوج رکورد بالای اخیر خود خواهد ماند.

به گزارش «ایسنا» پالادیوم در طول سال ۲۰۱۹ رشد چشمگیری داشته است. برخی از تحلیلگران انتظار دارند پالادیوم در سال نو دوباره رکوردشکنی کند، اما سایرین نسبت به تصحیح قیمت و کاهش آن در این بازار بلندپرواز هشدار داده‌اند.

روهیت ساوانت، مدیر تحقیقات «گروه سی‌پی‌ام» در این باره به کیتکونیوز گفت: ما بر این باوریم که عوامل عرضه و تقاضا حمایت‌کننده خواهد بود و سرمایه‌گذاران را علاقه‌مند نگه می‌دارد، بنابراین قیمت‌ها بالا می‌مانند.

انتظار می‌رود پلاتین هم در سال ۲۰۲۰ رشد قیمت داشته باشد، اما این فلز برخلاف پالادیوم کمبود شدید عرضه ندارد و هرگونه افزایشی ملایم خواهد بود و در نتیجه پلاتین اختلاف قیمت چشمگیری با پالادیوم خواهد داشت.

هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه ۱۹۶۶ دلار و ۲۵ سنت معامله شد که ۵۶ درصد رشد از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون را نشان می‌دهد. پلاتین ۹۳۹ دلار و ۶۰ سنت بود که ۱۸ درصد رشد قیمت داشته است.

مصرف اصلی این فلزات در مبدل‌های کاتالیزوری است. پالادیوم در موتورهای بنزینی بازار چین و آمریکا که اولین و دومین بازارهای بزرگ جهان هستند محبوب است و پلاتین در خودروهای دیزلی که در اروپا محبوب هستند به کار می‌رود.

به گفته ناظران، تا دو سال پیش پلاتین فلز گران‌تری بود، اما اکنون تحت تاثیر این انتظار که خودروسازان در مبدل‌های کاتالیزوری پالادیوم را جایگزین پلاتین خواهند کرد، پالادیوم گران‌تر شده اما تاکنون چنین تغییری روی نداده است.

به گفته سوکی کوپر، تحلیلگران فلزات ارزشمند در بانک استاندارد چارترد، فروش خودرو در سال ۲۰۱۹ کاهش داشته که به معنای تقاضای کمتر برای پالادیوم است اما این اتفاق با افزایش خرید پالادیوم در شماری از کشورها از جمله چین و هند جبران شده است. به خصوص چین مقررات محیط زیستی سختگیرانه‌ای را در پیش گرفته و انتظار می‌رود مصرف پالادیوم در خودروها امسال ۵۰ درصد و سال میلادی آینده ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

در حقیقت شرکت «تی‌دی سکیوریتیز» انتظار دارد تقاضای جهانی برای پالادیوم در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴درصد رشد کند در حالی که میزان عرضه تنها ۶/ ۰درصد رشد خواهد کرد. علاوه بر افزایش بکارگیری پالادیوم در خودرو، پیش‌بینی می‌شود فروش خودرو دوباره رونق پیدا کند.

این شرکت کمبود عرضه پالادیوم به میزان ۳۰۰ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ و ۷۶۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرده است. استاندارد چارترد کمبود عرضه پالادیوم به میزان ۶۰۱ هزار اونس در سال میلادی جاری و ۷۶۷ هزار اونس در سال آینده را پیش‌بینی کرده است.

«تی‌دی سکیوریتیز» قیمت هر اونس پالادیوم در سال ۲۰۲۰ را ۱۸۸۸ دلار پیش‌بینی کرده که بالاتر از ۱۵۲۰ دلار برای سال ۲۰۱۹ است. با مشارکت اندک سفته بازان، قیمت پالادیوم آخر سال به سمت ۲۰۰۰ دلار پیش خواهد رفت که سفته بازان را به سرمایه‌گذاری در این فلز تشویق می‌کند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، سایرین معتقدند قیمت پالادیوم از نظر تاریخی بسیار بالاست و از سطح فعلی اندکی عقب نشینی خواهد داشت. بانک ABN AMRO قیمت هر اونس پالادیوم تا پایان سال ۲۰۲۰ را ۱۴۵۰ دلار و کومرس بانک ۱۵۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کند.

گروه سی‌پی‌ام میانگین قیمت هر اونس پلاتین در سال ۲۰۲۰ را ۹۱۵ دلار و کومرس بانک ۹۰۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

حرکت طلا در جاده مه‌آلود

حرکت طلا در جاده مه‌آلود

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند