12 مورد گزارش مشاهده جسم خارجی در مواد خوراکی


12 مورد گزارش مشاهده جسم خارجی در مواد خوراکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا الان 12 مورد گزارش مشاهده جسم خارجی در مواد خوراکی در سطح استان داشته ایم که یکی دو مورد از گزارشات جهت بررسی به سازمان غذا و دارو ارجاع داده شده است.

سعید کشمیری در شورای اطلاع‌رسانی استان بوشهر با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا عنوان کرد: استراتژی‌های اساسی و اقدامات پیشگیرانه ای همچون شستن مکرر دست‌ها، استفاده از دستمال در زمان عطسه، خودداری از روبوسی برای جلوگیری از پخش ویروس، و همچنین پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی وجود دارد که نیاز است بیشتر به آنها توجه شود.

وی افزود: اگر چه انسان می‌تواند به ویروس آنفلوانزای حیوانی آلوده شده و دچار بیماری خفیف و یا شدید شود، انتقال انسان به انسان بیماری به راحتی رخ نمی‌دهد و یا بسیار محدود است و افراد با تماس مستقیم با حیوانات آلوده و یا محیط‌های آلوده به ترشحات آنها بیمار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اظهار کرد: ویروس آنفلوانزای فصلی مرتباً در حال تغییر است و بنابراین یک نفر می‌تواند چندین بار به آنفلوانزا مبتلا شود. به همین دلیل ترکیب واکسن‌های آنفلوانزا مرتباً (در حال حاضر هر دو سال یک‌بار) بازبینی شده و برای اطمینان از اثربخشی آن به روزرسانی می شود.

این مسئول تاکید کرد: ویروس آنفلوانزا از قبل از آغاز علائم بیماری (۲۴ ساعت قبل) در ترشحات دستگاه تنفسی فرد آلوده می‌توان شناسایی کرد، به طور معمول ویروس بعد از ۵ تا ۱۰ روز در ترشحات ویروسی فرد آلوده قابل گزارش نیست.

وی با ارائه گزارش وضعیت موارد بیماری شدید تنفسی در استان در سال جاری گفت: تعداد موارد بستری شده شدید تنفسی ثبت شده در سامانه ۴۳۶ نفر، موارد دارای سابقه قبلی بیماری‌های زمینه‌ای ۱۸۷ نفر، تعداد نمونه گرفته شده ۱۵۴ مورد، موارد مثبت آنفلوآنزا ۱۹ نفر، موارد فوت شده از کل بیماران بستری شده شدید تنفسی ۱۷ نفر، و موارد فوت شده مثبت آنفلوآنزا ۲ نفر بوده اند.

کشمیری ادامه داد: در مورد دارو مدتی کمبود وجود داشت که توسط خرید از بازار خارجی و پس از آن تولید داخلی مشکل حل شد و الان نیز این دارو به اندازه کافی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در دسترس هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: در خصوص کیک های آلوده حرف و حدیث زیاد است، ۱۴ برند مختلف گزارش شده تا الان که مردم باز کرده و درون آن قرص و جسم خارجی مشاهده کرده اند؛ قرص ها سالم است و اصلا تغییر شکل نداده که نشان دهنده این است که پس از تولید در کیک‌ها جاسازی شده اند.

این مسئول اضافه کرد: بیشتر در استان های مرزی کشف شده و بعضی از مراکز تامین این خوراکی ها پلمب شده؛ وزارت بهداشت اعلام کرده که تقریبا سرمنشا آن کشف شده و احتمال می رود که خرابکاری باشد که البته هنوز اعلام رسمی نشده است.

وی عنوان کرد: تا الان ۱۲ مورد گزارش مشاهده جسم خارجی در مواد خوراکی در سطح استان داشته ایم که یکی دو مورد از گزارش جهت بررسی به سازمان غذا و دارو ارجاع داده شده است. دو نفر نیز در منطقه عسلویه دچار مسمومیت شده اند که به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفتند.

سعید کشمیری یادآور شد: با اشاره به انتصاب ۴۶ درصدی مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از میان بانوان خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تعداد ۷۶ انتصاب از میان بانوان توانسته رتبه نخست را از این نظر در بین دستگاه های اجرایی استان کسب کند که با تمرکز بر جوان گرایی افراد انتصاب شده دارای میانگین سنی ۳۹ سال بوده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا