وضعیت نقد کتاب همچون هوای تهران است


وضعیت نقد کتاب همچون هوای تهران است

حسینی پور با بیان اینکه روح جمعی ایرانیان در حال فروپاشی است، گفت: باید شرایط اجتماعی را برای نقد فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاریشبستان، نیکنام حسینی پور عصر امروز در اختتامیه شانزدهمین جشنواره نقد کتاب که در سرای کتاب برگزار شد، گفت:فضای نقد در جامعه ما سرد شده است.بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب هر سال در رشته های مختلف به چاپ می رسد.از طرف دیگر کتاب سازی و ترجمه های متفاوت از یک کتاب داریم.تمام اینها ضرورت نقد کتاب را بیشتر میکند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با بیان‌اینکه نقد کتاب پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است، گفت: بدیهی است دانش بشر آمیخته با خطا و لغزش است بر این اساس برای کشف حقایق و حرکت متعالی باید به بازنگری در دانش پرداخت و نقاط ضعف و قوت را مشخص کرد.

وی با اشاره به اینکه هر گفت‌وگویی دو طرف دارد، بیان کرد: کسی که از نقد اثر خود می پرهیزد از منطق نوشتن بی‌خبر است و اجازه نمی‌دهد اثرش تعالی یابد.


باید شرایط اجتماعی را برای نقد فراهم کنیم تا ناقدان بتوانند به صورت دلیرانه به نقد بپردازند زیرا بخشی از آن به حکومت بستگی دارد که شرایط را مهیا کند و بخش دیگر به خود منتقدین بستگی دارد که نقد عالمانه داشته باشند.


حسینی پور با بیان اینکه در نقد هم مثل قضاوت باید عدالت رعایت شود، تصریح کرد: نقد کردن صرفا قلم را بر کاغذ کشیدن و سیاه کردن آن نیست. ناقد باید در حوزه مورد نظر تخصص داشته باشد. ما در ایران یا کم حوصله هستیم یا اصلا حوصله نقد کردن را نداریم. این مساله علت دارد یا به خاطر هزینه است یا می‌ترسیم و یا اینکه به نقد اعتقادی نداریم .

مدیر عامل موسسه خانه کتاب نقد را جزیی از زیبایی‌شناسی دانست و افزود: جامعه با نقد تعالی می‌یابد و تمیز و منزه می‌شود. نیاز امروز ما نقد منصفانه است.خردورزی نیاز امروز جامعه ماست. به خصوص در شرایطی که دچار یک نوع فرسایش اجتماعی هم شده‌ایم.حتی روح جمعی ما ایرانیان در حال فروپاشی است و نیاز به همبستگی بیشتر احساس می‌شود.



وی با بیان اینکه وضعیت نقد هم مثل هوای تهران است، عنوان کرد: وضعیت نقدر در کشور ما قرمز است. به نظرم اندیشمندان ما بایداز حالت رخوت و بی‌تفاوتی خارج شوند و نقد را جدی بگیرند.


وی خاطر نشان کرد: موسسه خانه کتاب مفتخر است تاکنون از حدود 300 نفر از منتقدان برجسته ایران تقدیر کرده است.موسسه خانه کتاب در کارنامه خود انتشار بیش از 40 عنوان کتاب ،انتشار فصلنامه های تخصصی نقد کتاب و جلسات نقد و بررسی کتاب را دارد. امید داریم فرهنگ‌سازی کنیم و نویسندگان را به سوی نقد کتاب سوق دهیم.امیدواریم دانشجویان، اساتید و ناشران بتوانند در فضایی سالم که برای نقد ایجاد می‌شود به طرح دیدگاه‌های خود بپردازند.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رفع مشکل دوربین آیفون، 96میلیون‌تومان ناقابل!