لزوم آزاد‌اندیشی پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس چیست؟


لزوم آزاد‌اندیشی پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس چیست؟

معصومه رامهرمزی گفت: افراد مختلف با هر نظر و ذائقه وارد حوزه پژوهش دفاع مقدس شوند، لازمه آن آزاد‌اندیشی آکادمیک است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم اندیشی پژوهشگران حوزه دفاع مقدس با هیئت رئیسه فرماندهی کل سپاه عصر امروز 24 آذر ماه 98 در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. این نشست که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برپا شده بود با حضور سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نویسندگان و پژوهشگرانی همچون معصومه رامهرمزی، گلعلی بابایی، مرتضی سرهنگی، محمد درودیان و... برگزار شد.

معصومه رامهرمزی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در این نشست با اشاره به موفقیت در بحث پژوهش دفاع مقدس، گفت: مهمترین موفقیت ما این است که تجربه 8 سال دفاع مقدس را در عرصه‌های موضوعی منتقل کردیم، البته در حوزه مطالعات جنگ بحث خانواده، حضور زنان و تربیت فرزند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مسائل متنوع حوزه مطالعاتی جنگ به یک نسبت دیده نشده است و به همین دلیل در بعضی از حوزه‌ها نتوانستیم موفقیت لازم را به دست بیاوریم. در سبک زندگی عمومی مردم ما نیازمند مطالعه جدی هستند و ما پژوهشگران باید روی این سبک زندگی اثرگذار بوده و تغییر ایجاد کنیم.

وی افزود: در کنار مواردی همچون ثبات امنیت و قدرت منطقه باید به درون نیز نگاه کرد، روش‌های‌مان در پژوهش باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم. پژوهش چقدر در مورد نقش زنان در دفاع مقدس اثرگذار بوده تا بتوانیم از محتوای آن برای امروز استفاده کنیم. یکی از فاکتورهای اساسی بین تمام پژوهش‌های موفق باز کردن گره‌هاست.

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه، تصریح کرد: پژوهشگر باید خود را در کانون تصمیم‌گیری ببیند، خود را با تصمیم‌گیران رده بالا در یک توانمندی تصور کند. ما حوزه مطالعات وسیعی در دفاع مقدس داریم که همه مفاهیم مورد نیاز در آن وجود دارد و هر کس با هر نظر و ذائقه وارد حوزه پژوهش دفاع مقدس شود امکان ندارد که دست خالی برگردد. باید سعی کنیم پژوهشگران از همه اقشار با دیدگاه‌های مختلف به حوزه دفاع مقدس آمده و فعالیت کنند. دستیابی به منابع دسته اول در این حوزه موجود است، ما در شناسایی و عرضه خود به مراکز دانشجویی و دانشگاه‌ها کم گذاشته‌ایم. لازمه آن آزاد اندیشی آکادمیک است که بدون سو گیری اجازه دهیم تفکر خود را به ما بگویند.

گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر با اشاره به مستندنگاری جنگ گفت: آیا هدف مستندنگاری تحولات در حوزه جغرافیای نظامی و محل وقوع جنگ است، هدف اسناد شناسایی اقشار اجتماعی دخیل در جنگ است یا گروه‌های رزمی از دسته تا لشگر و قرارگاه‌های عملیاتی هدف ما است؟ هدف پژوهشگر و نویسنده ادبیات مستند جنگ در کدام موضوعات قرار می‌گیرد. باید برای کاری که می‌خواهیم انجام دهیم سناریو بنویسیم و در تدوین سناریو را اجرا کنیم.

وی افزود: باید تاریخ‌مان را با تاریخ جذاب قصه و داستان بیان کنیم، حضور راویانی که از سال دوم جنگ به یگان‌های تازه تاسیس جنگ اعزام شدند باعث شد این افراد بخش اعظم جنگ را تجربه کنند. ضبط حادثه به صورت صوتی و تصویری و استفاده از تجارب راویان از الزامات کار پژوهشی در زمینه دفاع مقدس است. مواد خام بسیاری برای مراجعه پژوهشگران وجود دارد، مراجعه به این اسناد خام مورد نیاز ما است. از مشکلات عمده مستندنگاری جنگ اطلاعات طبقه‌بندی شده است، نشر مسائل حفاظتی ضرر دارد ولی به مصلحت نبودن نشر برخی مطالب قابل تامل است. متاسفانه برخی به منزله قدیس‌سازی از همه رخدادهای جنگ، بعضی مسائل را حذف کرده یا تحریف می‌کنند. مغشوش کردن خاطرات دفاع مقدس آفت کار پژوهشگران است.

در این مراسم با حضور سردار نقدی، سردار نائینی، امیربختیاری و مرتضی سرهنگی از خانواده مرحوم سردار ابراهیم حاجی‌محمدزاده موسس دفتر سیاسی سپاه تقدیر شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی