«باغچه‌های خانگی» طرحی در راستای سلامت شهروندان بوکانی


«باغچه‌های خانگی» طرحی در راستای سلامت شهروندان بوکانی

مهاباد- ایرنا- سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بوکان گفت: در راستای ارتقای سلامت شهروندان طرح باغچه‌های خانگی (تولید سبزی سالم) در این شهرستان توسط زنان روستایی اجرایی شد.

انور امینی‌خواه روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این طرح با هماهنگی کارشناسان تغذیه مرکز بهداشت و درمان و مشارکت کارشناسان جهاد کشاورزی در ۱۰ روستای این شهرستان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه تاکنون ۴۰ نفر از زنان روستایی آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند، افزود: هدف از اجرای این طرح دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه بهتر و ترویج کشاورزی پایدار و ترویج فرهنگ تغذیه سالم در بین زنان روستایی و عشایری است.

وی ادامه داد: در این طرح تولید در باغچه‌های خانگی با موضوع سبزی و صیفی همراه با ارائه مشاوره‌های لازم در جهت ترویج الگوی غذایی سالم با هدف بهبود وضعیت تغذیه زنان و خانوارهای روستایی و تولید محصول سالم موردنظر است.

وی گفت: در همین راستا تولید محصول سالم در روستای «آتابلاغی» از توابع بخش سیمینه این شهرستان در سطح ۱۰ هکتار با عملکرد ۴۰۰ تن توسط «فاطمه محمدنیا» اجرا شد که موفق به اخذگواهی استاندارد تشویقی از اداره استاندارد کشوری شد.

سرپرست جهاد کشاورزی بوکان اظهار کرد: نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که آلودگی کود و سموم شیمیایی محصول تولیدی این بانوی بوکانی کمتر از حد مجاز بوده است.

وی گفت: افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر در مناطق شهری و روستایی و ترویج کشاورزی پایدار مستلزم آن است که برنامه بهبود تغذیه با هدف اصلاح الگوی غذایی خانوارها در مناطق روستایی اجرا شود.

بوکان یکی از قطب‌های مهم تولید سبزی در آذربایجان غربی است به طوری که سالانه در این شهرستان هفت هزار و ۵۰۰ تن انواع سبزی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

هم اکنون در این شهرستان ۳۲۲ هکتار زمین زراعی به کاشت انواع سبزی از جمله سبزی‌های برگی اختصاص یافته است که به طور میانگین از هر هکتار بیش از ۳۵ تُن انواع سبزی برداشت می‌شود.
کشت سبزی در این شهرستان یک نوع زراعت خانوادگی به شمار می‌رود و همه اعضای یک خانواده در تولید آن با هم مشارکت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...