بیش از کم‌هزینه شدن اثر یک فیلم اولی، باید به تأثیر اجتماعی آن نگاه کرد


بیش از کم‌هزینه شدن اثر یک فیلم اولی، باید به تأثیر اجتماعی آن نگاه کرد

ساداتیان گفت: اگر فنداسیون یک قصه قوی و محکم باشد، خیلی نباید متکی به آن بود که خروجی آن اثر کم‌هزینه از آب درآید.

بیش از کم‌هزینه شدن اثر یک فیلم اولی، باید به تأثیر اجتماعی آن نگاه کردحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی آن‌قدر کیفیت آثار حاضر در بخش «نگاه نو» جشنواره فجر بالاست که انتظار‌ها بر رقابت آن‌ها با آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ است. استقبال گسترده فیلمسازان جوان از بخش «نگاه نو» سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر از یک سو و همچنین حضور موفق فیلمسازان جوان در دوره‌های قبلی این جشنواره که منجر به تغییر فضای مهمترین رویداد سینمایی کشور به نفع فیلمسازان جوان شده است، بهانه‌ای شد تا با سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در ارتباط با این موضوع گپی کوتاه بزنیم.

ساداتیان که سال گذشته با تهیه‌کنندگی دومین فیلم سینمایی سعید روستایی فیلمساز جوان سینمای ایران یعنی «متری شیش‌ونیم» توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد، در ارتباط با اهمیت بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در همه جشنواره‌های فیلم در جهان چنین بخشی وجود دارد؛ بخشی که بتواند با جمع کردن آثار تازه‌ای که نگاهی نو دارند، توجه افکار عمومی را نسبت به این فیلم‌ها جلب کند.

وی افزود: کارکرد بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر هم برای این است که زمینه بیشتر دیده شدن فیلم‌اولی‌ها را فراهم کند؛ البته همیشه حرف و حدیث‌هایی در ارتباط با این بخش وجود دارد؛ چرا که گاهی آن‌قدر کیفیت آثار حاضر در بخش «نگاه نو» بالاست که انتظار‌ها بر رقابت آن‌ها با آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ است و ترجیح سازندگان این آثار بر رقابت با فیلم‌های آن بخش است.

ساداتیان با اشاره به دوره سی‌وچهارم جشنواره فیلم فجر که در آن فیلمسازان نگاه نو توانستند اغلب جوایز جشنواره را به خود اختصاص دهند، گفت: در دوره سی وچهارم دو فیلم «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان و «ابد و یک روز» سعید روستایی که هر دو فیلم اولی بودند؛ هم در بخش «نگاه نو» مورد توجه قرار گرفتند و هم در بخش سودای سیمرغ موفق ظاهر شدند. آینده سینمای کشور متکی به جوانان با استعدادی است که وارد این عرصه می‌شوند.

این تهیه‌کننده سینما همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد که در چند سال گذشته فیلمسازان جوان‌تر سینمای ایران نسبت به فیلمسازان باسابقه، پرفروغ‌تر ظاهر شدند، نیز اظهار کرد: قطعا همین‌طور است؛ چون بالاخره فیلمسازان جوان اندیشه جدید و نوآوری دارند و فکر‌ها خلاق‌تر است. این فکر‌های جدید هم به مرور کهنه می‌شود و جای خود را به نگاه‌های تازه نسل جدید می‌دهد.

وی افزود: از بین ۳۷ فیلمی که متقاضی حضور در بخش «نگاه نو» شدند، قطعا چند نفری خواهند بود که در سینما درخشش خواهند داشت و مردم به آثارشان توجه خواهند کرد. همچنان که در دوره‌های قبلی فیلمسازانی مثل محمدحسین مهدویان، سعید روستایی و حتی قبل‌تر از آن‌ها اصغر فرهادی به عنوان یک فیلمساز جوان توانستند آثاری را ارائه کنند که توجه افکار عمومی را به خود جلب کند.

یکی از مسائل مهم در ارتباط با فیلم اولی‌ها آن است که بسیاری از آن‌ها برای ورود خود به عرصه جدی فیلمسازی سعی می‌کنند با انتخاب قصه‌های آپارتمانی و کم‌هزینه ریسک شکست اثر اولشان را کاهش دهند؛ اما در چند سال گذشته مخصوصاً جشنواره فجر امسال فیلمسازان فیلم اولی بر قصه‌های متفاوت سیاسی و جنگی هم دست گذاشته‌اند.

ساداتیان در ارتباط با نظرش درباره دلایل این تغییر رویکرد گفت: یکی از کار‌های سخت فیلم اولی‌ها آن است که بتوانند تهیه‌کننده‌ای را برای سرمایه‌گذاری بر اثرشان قانع کنند و به همین خاطر آن‌ها معمولاً ساخت اثری را مبنا قرار می‌دهند که هزینه ساخت آن کم باشد. در صورتی که من معتقدم اگر فنداسیون یک قصه قوی و محکم باشد، خیلی نباید متکی به آن بود که خروجی آن اثر کم‌هزینه و ارزان از آب درآید؛ بلکه بیشتر باید به این نگاه کنیم که تأثیر اجتماعی این اثر چیست و تا چه اندازه در برقراری ارتباط با مخاطب موفق است. یعنی اثر اگر حرفی برای گفتن داشته باشد؛ مخاطبش را پیدا می‌کند و در نهایت گردش مالی آن هزینه‌های اقتصادی‌اش را پوشش خواهد داد.

او خاطرنشان کرد: همین سال گذشته که ما فیلم سینمایی «متری شیش‌ونیم» را ساختیم، در نهایت اثری پرهزینه شد، ولی به لحاظ جلب نظر مخاطب موفق ظاهر شد و هزینه‌های صرف‌شده برای آن بازگشت. در حالی که آثار پرهزینه دیگری هم در این سال‌ها بودند که در نهایت با شکست اقتصادی روبرو شدند. در این موفقیت یا شکست، قصه فیلم و کیفیت ساخت آن تاثیر دارد.

این تهیه‌کننده سینما البته در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که باید پتانسیل اقتصادی سینما را بالا ببریم؛ چرا که به واسطه شکننده شدن اقتصاد سینمای ما، همه به دنبال ساخت فیلم‌های خوب با بودجه کم هستند. هرچه اقتصاد سینمای ما قدرتمندتر باشد، قطعاً می‌شود انتظار ساخت آثاری جدی‌تر و باکیفیت‌تر داشت.

او در همین راستا ادامه داد: در وضعیت فعلی بضاعتی که من در اقتصاد سینمای ایران می‌بینم این است که شاید حتی ۲۰ نفر هم نتوان پیدا کرد که بتوانند خودشان هم تهیه‌کننده و هم سرمایه‌گذار اثر باشند و قطعا امورات سینمای ما با این ۲۰ نفر نمی‌تواند بچرخد. پس به همین خاطر است که سینمای ما، هم به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران جدید رفته است و هم وقتی سازمان‌ها و نهاد‌ها به ساخت اثر می‌پردازند، از آن استقبال می‌کند.

ساداتیان در انتهای این گفت‌وگو در ارتباط با پیشنهادهایش به هئات انتخاب جشنواره فجر امسال اظهار کرد: باید بهترین‌ها را انتخاب کنند و در کنار توجه به قصه و محتوای اثر به مسائل فنی نیز توجه کنند؛ البته با توجه به سختی‌های فیلمسازی همه انتظار دارند که اثرشان در میان آثار نهایی جشنواره باشد و انتخاب و قضاوت کردن در این شرایط کار سختی است.

وی افزود: من امیدوارم آثاری بتوانند در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو حضور داشته باشند که بتوانند روی مخاطبانشان اثر مضاعف بگذارند و نظر مخاطبان را به سینما جلب کنند؛ چون واقعیت این است که کیفیت فیلم‌ها در جذب مخاطب به سینما تاثیر زیادی دارد و می‌تواند باعث ارتقای سینمای کشور شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو