وضعیت هوای قم در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد


وضعیت هوای قم در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد

قم- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: در حال حاضر اطلاعات هواشناسی و محیط زیست نشان می دهد وضعیت هوای قم در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

محسن اوروجی عصر یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و کاهش تردد خودروها در شهر، هم اکنون نسبت به صبح امروز، میزان آلاینده‌های هوا کاهش‌یافته است.

وی بابیان این‌که بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی احتمال پایداری هوا در ساعت‌های آینده وجود دارد، اضافه کرد: امروز پنجمین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا در سال جاری برگزار و مقرر شد محیط‌زیست میزان آلاینده‌ها را به‌صورت مستمر سنجش کند و برای هرگونه تصمیم‌گیری برای صدور اطلاعیه در اختیار کمیته قرار دهد.

وی با تاکید بر این‌که شهروندان اطلاعیه‌های کمیته اضطرار آلودگی هوا را از صداوسیما دریافت کنند، ادامه داد: این کمیته تا ساعت ۲۰ امشب تصمیم‌گیری نهایی در زمینه تعطیلی و یا برقرار بودن مدارس را اطلاع‌رسانی خواهد نمود.

اوروجی ادامه داد: با توجه به وجود آلاینده‌ها در هوا،‌ توصیه می‌شود کسانی که بیماری‌های ریوی، قلبی، آسم و تنفسی دارند، از قرار گرفتن در فضاهای باز و سایر افراد نیز از فعالیت بدنی سنگین مثل ورزش و پیاده‌روی در فضای باز تا بهتر شدن شرایط خودداری نمایند.

وی در ادامه با اشاره به دستورالعمل آلودگی هوا، گفت: محیط‌زیست، هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل مدیریت بحران و آموزش‌وپرورش عضو کمیته اضطرار آلودگی هوا به ریاست استاندار هستند و جلسه‌های این کمیته در روزهایی که هوای استان آلوده باشد، ‌تشکیل می‌شود.

وی افزود: هواشناسی وظیفه پیش‌بینی هواشناسی، محیط‌زیست اعلام میزان آلاینده‌ها، مرکز بهداشت توصیه در زمینه الزاماتی که باید توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی رعایت شود و دبیرخانه کمیته نیز وظیفه اطلاع‌رسانی تعطیلی مدارس را بر عهده دارد.

مدیرکل مدیریت بحران قم با اشاره به شاخص‌های وضعیت هوا،‌ اضافه کرد: درصورتی‌که شاخص آلاینده‌های هوا از صفر تا ۵۰ میکروگرم در مترمکعب باشد،‌ هوا پاک(سبز)، ۵۰ تا ۱۰۰ هوا قابل‌قبول(زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس(نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم(قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم(بنفش) و بیشتر از ۳۰۰ میکروگرم در مترمکعب خطرناک(قهوه‌ای) است.

وی ادامه داد: در شرایطی که هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته باشد، عموم مردم باید از هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود، خودداری و با رعایت نکات بهداشتی، از وسایل نقلیه استفاده کمتری نمایند.

وی افزود: اداره کل آموزش‌وپرورش نیز در این شرایط باید فعالیت بدنی دانش آموزان را در فضای آزاد کاهش دهد و پلیس راهور کنترل بیشتری بر تردد خودروها در محدوده‌های ترافیکی و برگه معاینه فنی داشته باشد.

اوروجی گفت: اگر وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت،‌ محدودیت برای تردد وسایل نقلیه آلوده‌کننده تشدید می‌شود و تعطیلی پیش‌دبستانی‌ها و مدارس بر اساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط هوای بسیار ناسالم، علاوه بر انجام موارد ذکرشده، باید از ورزش‌های همگانی در فضای آزاد و از هرگونه تردد خودروهای شخصی و دولتی خودداری شود.

به گفته وی،‌ تعطیلی واحدهای صنعتی و تجاری اثرگذار بر تشدید آلودگی هوا که در محدوده شهر مستقر هستند نیز از دیگر مواردی است که در شرایط هوای بسیار ناسالم اعمال می‌شود.

اوروجی بیان کرد: در روزهایی که مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل بوده است،‌ تردد تعداد زیادی از خودروهای والدین دانش آموزان و سرویس مدارس کاهش‌یافته و در نتیجه کاهش آلاینده‌های هوا محسوس بوده است.

وی به والدین توصیه کرد: در چنین روزهایی از خروج فرزندان خود از منزل خودداری نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی