برایان هوک: به تقویت نیروی نظامی عربستان ادامه می‌دهیم


برایان هوک: به تقویت نیروی نظامی عربستان ادامه می‌دهیم

تهران – ایرنا – برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران گفت که واشنگتن به تقویت نیروهای نظامی خود و نیز نیروهای نظامی ارتش های عربستان سعودی و دیگر کشورها به بهانه آنچه وی رویارویی با حملات احتمالی آینده از جانب ایران خوانده، ادامه خواهد داد.

هوک روز شنبه (12 دسامبر) در گفت و گو با شبکه سی ان بی سی در قطر بار دیگر مدعی دست داشتن ایران در حملات موشکی و پهپادی ماه سپتامبر (شهریورماه) به تاسیسات نفتی سعودی آرامکو شد و آن را اقدام جنگی از سوی ایران دانست.

وی مدعی شد: ما در نتیجه توافق هسته ای (2015) با ایران، خطر درگیری منطقه ای را انباشته می کردیم و اقدام 14 سپتامبر (23 شهریور ماه) ایران علیه عربستان سعودی، اقدام جنگی بود.

با اینکه نیروهای ارتش و مردمی یمن مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی در شرق عربستان سعودی را بپذیرفته اند، اما سعودی ها به همراه آمریکا و برخی مقام های اروپایی به مقصر قلمداد کردن تهران در این حملات ادامه می دهند که تولید نفت عربستان را در آن زمان به نیم سطح معمول کاهش داد. تهران با رد قاطع این ادعاها و اتهامات، اعلان کرده است که نیروهای ایران دراین حملات مشارکت نداشته اند.

آنتونیوگوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در 10 دسامبر (19 آذر ماه) به شورای امنیتت گفت که این سازمان به مدارک و شواهد مستقلی در تائید اجرای این حملات از سوی ایران دست نیافته است.

گزارش های چند روز اخیر رسانه ها، حاکی از تلاش ریاض برای بهبود روابط با تهران است.

خبرگزاری رویترز 19 مهر ماه به نقل از منابع خود در پنتاگون گزارش داد: بعد از حملات گروه انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو، ایالات متحده قصد دارد تعداد زیادی از نیروهای اضافی خود را به عربستان سعودی اعزام کند. اگرچه این خبرگزاری به تعداد نیروهای اعزامی ارتش آمریکا به عربستان اشاره ای نکرده است، اما در خبر منتشر شده قید شده که تعداد آنان باید در حدود یک هزار نفر باشد.

پنتاگون طی بیانیه‌ای با تایید خبر اعزام نیروهای اضافی به عربستان سعودی اعلام کرد که اعزام تجهیزات بیشتر به عربستان سعودی شامل سامانه‌های دفاعی نیز می‌شود. وزارت دفاع آمریکا افزود که اعزام سه هزار نیروی بیشتر به عربستان سعودی در دستور کار قرار دارد و دو سامانه دفاع موشکی تاد و پاتریوت نیز به این کشور حاشیه‌ای خلیج فارس ارسال خواهد شد و 2 اسکادران جدید از جنگنده‌های این کشور در عربستان سعودی مستقر می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار طغیان رودخانه‌ها در 3 استان