تب تند استفاده از گاز مایع در خودروهای مازنی‌ها


تب تند استفاده از گاز مایع در خودروهای مازنی‌ها

ساری - ایرنا - پس از افزایش قیمت بنزین در اواخر ماه گذشته و به موازات ان بالارفتن تقاضا برای سوخت دوگانه همچون سی ان جی، شاهد افزایش استقبال مردم مازندران از نصب مخازن گاز مایع در خودروها هستیم.

نیازی به سند و مدرک نیست و اگر در حاشیه شهرهای مازندران یک دوری بزنید با صف های طولانی در کنار برخی خیابان ها روبرو می شوید که نه برای جایگاه سوخت است و نه به علت ترافیک شهری، بلکه این صف ها در مقابل تعمیرگاه های شخصی است که اقدام به نصب مخازن گاز مایع می کنند.

درحالی که در سراسر استان مازندران حتی یک جایگاه سوخت گاز مایع برای سوخت گیری خودروها وجود ندارد و جای آنها را دکه ها و آلونک های کنار جاده ای پر کرده است که با کپسول های خانگی گاز مایع برای خودروها سوخت گیری می کنند.

چرا گاز مایع؟

غدیر حسینی یکی از شهروندانی که در صف نصب کپسول گاز مایع بود به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل اینکه نوبت نصب مخزن گاز سی ان جی بسیار طولانی است مجبور به نصب کپسول گاز مایع شد.

وی ادامه داد: سه هفته پیش برای نصب سیستم گاز سی ان جی به یکی از مراکز رسمی مراجعه کردم اما هنوز نوبتم نشده، در حالی که برای نصب گاز مایع گفتند فقط یک نصف روز زمان کافیست.

این راننده با بیان اینکه کار من مسافرکشی است افزود: یک روز اگر کارنکنم از زندگی عقب می مانم و نمی توانم اینهمه منتظر نصب گاز طبیعی بمانم .

علاوه بر این حسینی گفت: تفاوت های زیادی میان سوخت گاز مایع و گاز طبیعی است، زیرا سرعت و شتاب خودرو با گاز مایع بیشتر از گاز طبیعی یا همان سی ان جی است.

وی ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از تعمیرکارها خرابی و استهلاک خودرو نیز با گاز مایع بسیار کمتر است و به همین خاطر ترجیح دادم از این نوع سوخت جایگزین استفاده کنم.

وی به صرفه بودن گاز مایع نسبت به گاز سی ان جی را نیز دلیل استقبال از این نوع سوخت برشمرد و گفت: با ۲ کپسول گاز مایع که ۱۵ هزارتومان قیمت دارد می توان ۵۰۰ کیلومتر را طی کرد در حالی که با ۲ بار سوخت گیری گاز سی ان جی که همین میزان هزینه می شود حداکثر ۳۵۰ کیلومتر را طی می کنم که برای مسافرکشی گاز مایع را به صرفه تر می کند.

گاز مایع برای استفاده خودرویی ممنوع است

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: از نظر ما استفاده از گاز مایع جهت دوگانه سوز کردن خودروها ممنوع و هیچ استانداردی نیز برای آن تعیین نشده است.

حسین اصغرزاده افزود: از نظر اداره صمت تنها سوخت جایگزین برای خودروها گاز سی ان جی (گاز طبیعی ) است و هیچ جایگزینی دیگر برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اصلا جایگاه مجاز برای توزیع گاز مایع به عنوان سوخت خودرو در مازندران وجود ندارد، ادامه داد: همین مسئله گویای این است که استفاده از این نوع سوخت در استان ممنوع می‌باشد.

معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران تاکید کرد: توزیع کپسول های گاز مایع برای خودروها مربوط به شرکت های حوزه پخش فراورده های نفتی است و منشا توزیع این کپسولها نیز نامشخص می باشد.

اصغر زاده گفت: نظارت بر فعالیت غیر مجاز کارگاه های شخصی جهت نصب گاز مایع و هر نوع سوخت دیگر بر عهده سازمان صنعت و معدن بوده و هر اعتراضی پیگیری خواهد شد.

مراکز خیابانی گاز مایع و معضل نظارت

معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران در مورد مراکز خیابانی شارژ گاز مایع نیز گفت: به نظر ما تمامی این مراکز غیر مجاز بوده و وجاهت قانونی ندارند.

اصغرزاده در مورد برخورد با این مراکز غیر مجاز کنار جاده نیز گفت: شرایط مردم اکنون حساس بوده و نباید بیش از این به آنها سخت گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر استفاده کنندگان از گاز مایع به عنوان سوخت خودرو قشر ضعیفی هستند که با خودرو خود ارتزاق می کنند، تعطیلی این واحدها عملا فشار بیشتری به این قشر وارد می کند.

به گفته او عدم تامین تجهیزات سی ان جی بر اساس افزایش تقاضا و صف و نوبت های طولانی برای دریافت سیستم گاز طبیعی به عنوان سوخت دوم نیز در روی آوری مردم به نصب مخازن گاز مایع موثر بوده که لازم است مسئولان نیز به تقاضای مردم به موقع پاسخ دهند.

۶۰ درصد مصرف گاز مایع مازندران در خودروها

مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه ساری مازندران گفت: حدود ۶۰ درصد از گاز مایع استان در بخش سوخت دوگانه خودرو ها استفاده می شود.

رجب پور با بیان اینکه از نظر شرکت ملی نفت نیز گاز مایع برای مصرف خودرویی ممنوع و غیر ایمن است ، افزود: شرکت پخش فراورده های نفتی فقط به یازده نمایندگی مجاز خود در سطح استان گاز مایع تحویل می دهد.

وی نیز چگونگی توزیع گاز مایع در استان و دسترسی مراکز غیر مجاز به این سوخت را تحت مسئولیت و نظارت اداره کل صنعت ، معدن و تجارت دانست و گفت: بر اساس دستور العمل جدید بخش توزیع به شرکت پخش فرآورده های نفتی مربوط نمی شود و ما فقط تامین کننده هستیم.

وی دلیل استقبال برخی از گاز مایع را در عدم تغییر قیمت دانست و افزود: در حال حاضر هر کپسول ۱۱ کیلویی حدود هفت هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد.

گویا محدودیت پاسخگویی مراکز رسمی نصب سیستم جایگزین گاز سی ان جی و تبلیغات گسترده تعمیرکارها قدرت بیشتری از نظارت در زمینه ممنوعیت استفاده از گاز مایع در استان مازندران داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید