حرف‌های خوش از پرندگان مهاجر ناخوش فریدونکنار


حرف‌های خوش از پرندگان مهاجر ناخوش فریدونکنار

ساری - ایرنا - شورای اداری فریدونکنار امروز یکشنبه در حالی با خبرهای خوش مسئولان شهرستان از عدم وجود آنفلوانزای نوع پرندگان سپری شد که در چند متر آن‌طرف‌تر از ساختمان محل شورا، صدای بلند چوب حراج بر پیکر بی‌جان پرندگان مهاجر شنیده می‌شد.

جلسه شورای اداری شهرستان فریدونکنار صبح امروز با حضور تقریبا تمامی مسئولان شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد و موضوعی که بیش از همه در دستورهای جلسه شورای اداری خودنمایی می کرد، آمارهای جذاب و خوشحال کننده دامپزشکی شهرستان بود.

مسئولان دامپزشکی شهرستان فریدونکنار اعلام کردند که خوشبختانه فریدونکنار امسال فصل سرما را بدون حتی یک مورد گزارش ابتلا به آنفلوانزای حاد پرندگان پشت سر گذاشته و هیچ گونه جانوری نیز به این بیماری دچار نشده است.

آنفلوانزای پرندگان بیماری است که به واسطه انتقال از پرندگان مهاجر هر سال خسارت جانی و مالی بسیاری را متوجه استان مازندران می کند و نوک پیکان این خسارت نیز شهرستان فریدونکنار است که ایستگاه نخست و پر تردد پرندگان زمستان گذر در مازندران است.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان های بابلسر و فریدونکنار گفت: تاکنون هیچ گزارشی از مردم و اداره بهداشت شهرستان مبنی بر دلالت انفلوانزا پرندگان به این اداره نرسیده است .

مهدی کریم پور افزود: با وجود اینکه در ماه های اخیر میزان تلفات پرندگان بومی در این شهرستان زیاد بوده است و خسارت زیادی نیز به شهرستان وارد شده ولی هیچ یک از این تلفات ناشی از آنفلوانزا نبوده است.

البته فرماندار فریدونکنار به صورت علمی خطرات جانی انفلوانزای پرندگان را رد کرد و گفت: انتقال آنفلوانزا از پرنده به انسان هنوز نه ثابت شده و نه دیده شده است.

مهدی نصیری هشدارها و تذکرات پیرامون آنفلوانزای نوع پرندگان را از باب احتمالات دانست و افزود: ابتلای انسان به این بیماری فقط در حد احتمال است زیرا تابحال چنین موردی دیده نشده است .

وی همچنین خواستار پایش جدی در حوزه دامپزشکی و سلامت شد و افزود: در حال حاضر سلامت مردم نشانه گرفته شده است و همه ی دستگاهها و نهاد ها باید در این زمینه جدی وارد شوند.

اما فریدونکنار از موضوعی سالهاست رنج می برد که با ساختمان فرمانداری زیاد فاصله ندارد و حتی اگر پنجره اتاق جلسات امروز باز بود می‌شد صدای این مشکل به راحتی شنید که حتی صدای دوستداران محیط زیست در سطح بین المللی را درآورد.

کشتار پرندگان مهاجر و فروش آن در بازاری که فقط چند متر از ساختمان بالاترین نهاد شهرستان فاصله دارد موضوعی است که سالها با وجود همسایگی نتوانسته به جلسات شورای اداری راه یابد.

جالب این است که امروز در بازار پرنده فروشان فریدونکنار پدیده جدیدی اضافه شد به نام حراج یا همان " چوب زدن" که شکارچیان و کاسبان بر سر لاشه این مهمانان زمستان گذر قیمت گذاری و به بالاترین نرخ می فروختند.

بازاری که سالهاست با وجود ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ممنوع بودن شکار هر گونه پرنده مهاجر یا بومی و خرید و فروش زنده یا کشته آن ، همچنان به قوت خود باقی است و فقط در فصل غیبت به موضوعی داغ برای شعارهای مدیران شهرستانی و محیط زیست و فعالان دوستدار طبیعت تبدیل می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی