20 میلیون دلاری که می‌توانست صنعت تایرهای سنگین را خودکفا کند!


20 میلیون دلاری که می‌توانست صنعت تایرهای سنگین را  خودکفا کند!

تولید سالانه 250 هزار حلقه تایر رادیال باری-اتوبوسی در کویر تایر معطل تخصیص 20 میلیون دلار ارز است.

۲۰میلیون دلاری که در یک ماه گذشته بیش از ۵برابر آن برای واردات تایر ساخته‌شده از چین پرداخت شده است. اما تولیدکنندگان داخلی باوجود تاکید مقام‌معظم رهبری برای رونق بخشیدن به تولید ملی موفق به راضی کردن دولتی‌ها برای دریافت ارز و پرداخت تعهدات خود به کارخانه‌های سازنده تجهیزات تایرسازی نشده‌اند.

روایت دردناکی است حرف‌های سید محمد حسین زینلی، مدیرعامل شرکت کویر تایر، ‌آن‌هم در سالی که توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال رونق تولید ملی نامگذاری شده است.

زینلی از معطل ماندن توسعه کارخانه کویرتایر برای تولید سالانه ۲۵۰هزار حلقه تایر رادیال سنگینی می‌گوید.کارخانه‌ای که نیمی از تجهیزات و دستگاه‌های آن با منابع داخلی شرکت خریداری شده و یک‌سال‌ و نیم است در انبار شرکت سازنده در چین در انتظار تخصیص ارز خاک می‌خورد.

وی در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» با گلایه از مسئولان از روزهای سخت این کارخانه می‌گوید و اینکه تاکنون با وجود موافقت مقامات عالیرتبه کشوری با این طرح توسعه،‌ وام ارزی و ریالی در اختیار کویرتایر قرار نگرفته است و توسعه کارخانه برای تولید سالانه ۲۵۰هزار حلقه تایر سنگین معطل ارز موردنیاز برای واردات تنها ۱۴۰هزار حلقه تایر چینی است!

زینلی از سرمایه‌گذاری ۱۰میلیون دلاری کویرتایر تا این لحظه و خرید نیمی از تجهیزات و معطل ماندن آنها در انبار شرکت تولیدی در چین می‌گوید. البته عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان باعث شده است کارخانه چینی تهدیدهای خود را شروع و در صورت عدم پرداخت هزینه‌هایش حتی راه شکایت و حراج دستگاه‌ها را نیز دنبال کند.

اما مجموع ارزی که این تایرساز بزرگ برای عملیاتی کردن تولید سالانه ۲۵۰هزار حلقه تایر نیاز دارد به اندازه واردات ۱۴۰هزار حلقه تایر چینی است.آمارها کمی عجیب هستند و هر غیرکارشناسی هم با شنیدن آن به این نتیجه می‌رسد که سرمایه گذاری برای تولید ۲۵۰هزار حلقه تایر درسال عقلانی‌تر از واردات ۱۴۰هزار حلقه برای یک‌بار است.

مدیرعامل کویرتایر با تاکید بر اینکه کار ساخت سوله‌های موردنیاز برای توسعه کویرتایر به پایان رسیده است و نیمی از تجهیزات موردنیاز در انبارهای کارخانه چینی در حال خاک خوردن است، گفت: «درصورتی‌که مسئولان وزارت صمت با پرداخت ۲۰میلیون دلار موافقت کنند،‌ حداکثر طی یک‌سال‌ونیم آینده۱۰هزار تن به ظرفیت تولید تایرهای رادیال سنگین کشور اضافه خواهد شد و کویرتایر به تنهایی ۲۰درصد از نیاز تایرهای تی‌بی‌آر کشور را تامین خواهد کرد.»

وی بیان کرد: «در صورت عملیاتی شدن این کارخانه،‌۵سایز تایر سنگین سیمی در بیرجند تولید خواهد شد. این نکته را نیز نباید از یاد برد که در صورت تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات موردنیاز،‌ سالانه ۵۲میلیون دلار نسبت‌به واردات تایر آماده به کشور صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.این درحالی‌است که اکنون بارز به‌عنوان تنها تولیدکننده تایرهای سنگین رادیال مشغول فعالیت است و آرتاویل‌تایر نیز به زودی بخشی از نیاز بازار به تایرهای سنگین سیمی را تامین خواهد کرد. بنابراین با حمایت دولت و تخصیص ارز موردنیاز می‌توان در تولید تایرهای TBRبه خودکفایی رسید.اما متاسفانه با وجود اینکه تجهیزات فوق با ارز ۳۶۰۰تومانی خریداری شده است نهادهای مسئول حتی با پرداخت ارز نیمایی به ما نیز موافقت نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده است توسعه و حتی حیات کارخانه به مخاطره بیفتد.»

اگرچه بارها مسئولان صنعت تایر ایران تاکید کرده‌اند با تخصیص تنها بخشی از ارز دولتی که در یک سال گذشته صرف واردات تایر آماده از چین شده است، می‌توانند کشور را به خودکفایی برسانند ‌اما هنوز پالس مثبتی ازسوی مسئولان برای رونق تولید ارسال نشده و همچنان درهای گمرک نه برای واردات دستگاه‌های تایرسازی،‌ بلکه برای واردات تایر آماده باز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در