مقابله آلمان با آمریکا، عزم برلین برای نهایی شدن «نورد استریم 2»


مقابله آلمان با آمریکا، عزم برلین برای نهایی شدن «نورد استریم 2»

تهران- ایرنا - گرچه برخی از نمایندگان مجلس آمریکا تحریم‌هایی علیه مقاطعه‌کاران اروپایی پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان (نورد استریم 2) تصویب کردند اما به نظر می‌رسد عزم برلین برای تکمیل این پروژه و مراحل پایانی لوله‌کشی آن از یک سو و تهدید تحریم متقابل شرکت‌های آمریکایی، تصویب این تحریم‌ها در سنا و امضای آن در کاخ سفید را با دشواری روبرو سازد.

این هفته در چهارچوب بررسی بودجه نظامی سالیانه آمریکا، قانونگذاران کنگره برای فشار بیشتر به پروژه نورد استریم۲، بسته‌ای تحریمی را تدوین کردند که براساس آن، شرکت های اروپایی همکار در لوله‌کشی دریایی این پروژه با مسدود شدن دارایی‌ها و ابطال روادید آمریکا روبرو خواهند شد.

در واکنش به مداخلات واشنگتن، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفته، سیاست انرژی این قاره در اروپا تعیین می‌شود نه در آمریکا.
« یوآخیم فایفر » از نمایندگان ارشد مجلس آلمان و از اعضای حزب دموکرات مسیحی نیز تهیه پیش‌نویس این تحریم ها را "اقدام خصمانه آمریکا علیه متحدانش" نامید.

وزارت اقتصاد آلمان نیز در بیانیه‌ای تحریم‌های برون مرزی آمریکا را رد و خاطرنشان کرد: ما از رای مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تحریم خط لوله "نورد استریم دو" ابراز تاسف می‌کنیم.

« کلاوس ارنست » رئیس کمیسیون امور اقتصادی و انرژی مجلس آلمان نیز از برلین خواسته تا گاز مایع طبیعی آمریکا را هدف قرار دهد زیرا واشنگتن تلاش می‌کند آن را جایگزین گاز روسیه معرفی کند.

ارنست معتقد است اگر واشنگتن جلوی تکمیل این خط لوله را بگیرد، آلمان باید تعرفه های تنبیهی بر واردات گاز از آمریکا وضع کند.
به اعتقاد او، این امر بازدارنده‌ای قوی برای توقف اقدامات آمریکا بوده و در نتیجه فروش ال‌ان‌جی این کشور را کاهش داده و آن را وادار به تجدید نظر در رفتارش می‌کند.

اتاق بازرگانی آلمان و روسیه پیشتر و به دنبال تصویب لایجه تحریم خط لوله گازی نورد استریم در بودجه دفاعی ۲۰۲۰ آمریکا، گفت: به طور کلی این خط لوله برای امنیت انرژی اروپا مهم است و در صورت تصویب این لایحه، خواستار تحریم‌های تلافی‌جویانه علیه ایالات متحده هستیم.

مقابله آلمان با آمریکا، عزم برلین برای نهایی شدن «نورد استریم 2»


دونالد ترامپ پیشتر و برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیک دهد.
وی استدلال کرده بود آلمان و به تبع آن دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند. موضوعی که ارنست آن را رد کرده و گاز آمریکایی حاصل از فرکینگ (شکست هیدرولیکی) را گرانتر از گاز روسیه می‌داند که مناسب نیازهای آلمان نیست.

رسانه‌های آمریکایی نیز به تحریم های آمریکا چندان خوشبین نیستند؛ به عنوان نمونه شبکه خبری بلومبرگ به این نکته اشاره کرد که زمانبندی و طراحی این بسته تحریمی تنها می‌تواند پروژه ای را که تکمیل آن تا اندازه‌ای حتمی است به تاخیر بیاندازد.

شرکت آلمانی وینترشال که در ساخت این خط لوله فعالیت می کند خبر داده در صورت فراهم بودن آب‌وهوای دریای بالتیک، تا پایان سال ۲۰۱۹ کار ساخت این خط لوله پایان می یابد. آخرین بخش پروژه که ۲۸۰ کیلومتر طول دارد از نزدیکی ساحل دانمارک می‌گذرد و کپنهاگ موافقت خود را با این عملیات اعلام کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ آذر) لایحه بودجه دفاعی ۷۳۸ میلیارد دلاری این کشور را با ۳۷۷ رأی موافق در مقابل ۴۸ رأی مخالف تصویب کرد.
براساس این مصوبه، تحریم‌هایی در رابطه با خطوط لوله « ترک استریم » و « نورد استریم۲ » علیه روسیه پیش بینی شده است.

روسیه با ساخت این خطوط لوله ۹.۵ میلیارد یورویی، تقویت تامین انرژی اروپا با دور زدن اوکراین را هدف قرار می‌دهد و اعضای کنگره دولت ترامپ را برای اقدامات بیشتری به منظور توقف این پروژه‌ها با توجه به نزدیک بودن دوران تکمیل آن‌ها تحت فشار قرار داده‌اند.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت