پیامک اتمام زمان معاینه فنی به شهروندان پایتخت ارسال می شود


پیامک اتمام زمان معاینه فنی به شهروندان پایتخت ارسال می شود

تهران-ایرنا- سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: زمان اتمام مهلت برگه سلامت خودرو مالکانی که از شهر تهران معاینه فنی دریافت کرده‌ و شماره تلفن همراه آنها در سیستم مراکز معاینه فنی به صورت صحیح ثبت شده باشد، از طریق ارسال پیامک به آنها اعلام می‌شود.

حسین مقدم روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا توضیح داد: چون این اعلام به صورت سیستمی انجام می شود حتما دارای درصدی خطا است بنابراین خود شهروندان باید نسبت به کنترل مستمر تاریخ انقضا گواهی معاینه فنی اقدام کنند چراکه طبق قانون تردد خودرو بدون معاینه فنی ممنوع است.

وی یادآور شد: جهت اطمینان از ارسال پیامک، شهروندان می توانند شماره تلفن همراه و تاریخ انقضاء معاینه فنی خود را در سایت مرکز ثبت نام کنند تا بتوانیم ۱۰ روز قبل از تاریخ انقضاء معاینه فنی برای آنها پیامک بفرستیم.

مقدم در خصوص حذف برچسب معاینه فنی خودروها نیز گفت: بیش از شش ماه برچسب معاینه فنی بر روی خودروها در سراسر کشور حذف شده و در شهر تهران معاینه فنی خودروها از روی پلاک به صورت مکانیزه توسط دوربین های سطح شهر کنترل می شود.

اجرای معاینه فنی برتر خودروها در کشور، نیاز به الزامات قانونی دارد

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه با اجرای معاینه فنی برتر و اعمال سخت گیرانه تر حدود مجاز آلایندگی در خودروها می‌توانیم شهری پاک‌تر داشته باشیم، گفت: اجرای فراگیر معاینه فنی برتر در مراکز معاینه فنی کلان شهرهای کشور نیازمند زیرساخت و الزامات قانونی است.

وی توضیح داد: شهرداری تهران با هدف ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای پاک تر از ابتدای آذر سال ۹۵ و با اجرای مرحله اول طرح کاهش نسبت به انجام معاینه فنی برتر در مراکز خود به صورت کاملا اختیاری اقدام کرد.

سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در این طرح مقرر شد تا مالکان خودروهایی که معاینه فنی برتر بگیرند از امتیاز ۲۵ درصد تخفیف برای تردد در محدوده طرح ترافیک جدید بهره مند شوند و این مهم موجب شد تا بسیاری از شهروندان برای انجام تست معاینه فنی برتر برای خودروی خود اقدام کنند.

به گفته مقدم، هم اکنون در مراکز معاینه فنی شهر تهران برای تمامی خودروها، آزمون معاینه فنی برتر انجام می شود که در صورت مردودی خودرو در معاینه برتر و قبولی در معاینه فنی معمولی در صورت تمایل مالک برای خودرو معاینه معمولی صادر خواهد شد.

وی افزود: معاینه برتر و معمولی از لحاظ هزینه هیچگونه تفاوتی نداشته و تنها آزمون آلایندگی معاینه برتر دارای شرایط سخت گیرانه تری است.

سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت که از ابتدای سال تاکنون در حدود ۳۰۰هزار دستگاه خودرو موفق به اخذ این معاینه فنی شده اند.
مقدم افزود: همکاری شهروندان در اجرای معاینه فنی برتر در شهر تهران نشان می دهد که کاهش آلودگی هوا و تردد خودروهای پاک یک مطالبه عمومی است و امیدوارم قانون و زیر ساخت های لازم به صورتی تعریف و برنامه ریزی شود که در شهرهای آلوده و کلان شهرها بتوانیم معاینه فنی سختگیرانه تری از منظر آلودگی داشته باشیم.

پیامک اتمام زمان معاینه فنی به شهروندان پایتخت ارسال می شود

خودروهای هیبریدی نیاز به آزمون آلایندگی ندارند
وی در خصوص شرایط آزمون آلایندگی خودروهای هیبریدی و برقی در مراکز معاینه فنی گفت: خودروهای هیبریدی و برقی براساس آخرین حدود مجاز معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری کشور که توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده نیازی به آزمون آلایندگی ندارند چراکه اصولا این خودروها الودگی تولید نمی کنند.

وی ادامه داد: وجود فیزیکی کاتالیست و چراغ های مربوط به آن در خودروهای هیبریدی به هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی کنترل می شود اما این خودروها در سایر آزمون های مربوط به ایمنی با خودروهای دیگر تفاوتی ندارند.

مقدم در خصوص اجرای این رویه نیز گفت: در حال حاضر عدم انجام آزمون آلایندگی برای این دسته از خودروها در سامانه سیمفا وزارت کشور به صورت یکپارچه تعریف نشده ولی در این ارتباط هم مشکلی نیست چون این خودرو به رغم انجام آزمون آلایندگی صد درصد در آزمون قبول می شوند.

سهم ۸۰ درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوا در کلان شهر تهران مربوط به خودروها و وسایل نقلیه است، گفت: چهارمیلیون خودرو سواری و حدود سه میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که این وسایل نقلیه سهم ۸۳ درصدی در تولید آلایندگی و سهم ۶۱ درصدی در تولید ذرات معلق در هوا دارند.

وی ادامه داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در سال ۹۶، خودروهای سواری در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا ۲۸ درصد و خودروهای دیزل ۳۳درصد سهم دارند.
به گفته مقدم، اظهار نظرهایی از سوی برخی افراد براساس اطلاعات گذشته مطرح می شود که چهار میلیون خودرویی که در تهران تردد می کند فقط سه درصد در آلودگی هوا سهم دارد که این اطلاعات صحیح نیست.

وی افزود: خودروهای سواری شامل سواری، تاکسی و وانت ها در تولید ذرات معلق ۱۸ درصد و موتورسیکلت ها ۱۰ درصد سهم دارند البته این سهم ها تنها مربوط به آلایندگی اولیه و مستقیم است و خودروها با تولید مونواکسید کربن، هیدروکربن و اکسیدهای ازت گازهایی پدیده‌ای در جو به نام آلایندگی ثانویه ایجاد می‌کنند.

پیامک اتمام زمان معاینه فنی به شهروندان پایتخت ارسال می شود


تست معاینه فنی کنار جاده ای
این مقام مسئول در خصوص فعالیت اکیپ های تست کنارجاده ای با مشارکت پلیس راهور و سازمان راهداری نیز گفت: با توجه به تشدید آلودگی هوا اکیپ های تست کنار جاده ای در سه شیفت کاری در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران و در مناطق با آلایندگی بیشتر مستقر هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو مورد ارزیابی این اکیپ قرار گرفته که ۹۰ درصد دارای معاینه فنی و ۱۰ درصد فاقد معاینه فنی بودند، افزود: پس از آزمون مجدد آلایندگی، ۱۹ درصد این خودروها در این آزمون مردود شدند.

مقدم تصریح کرد: امسال و با اجرای این طرح، معاینه فنی ۴۱۴ دستگاه خودرو ابطال و ۷۳۵ دستگاه خودرو نیز به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه شدند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد دستگاه خودروی سنگین متوقف شده برای انجام پایش آلایندگی، تقریبا یک درصد از تهران و ۹۹ درصد از سایر شهرستان‌ها معاینه فنی دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۴۶ خط معاینه فنی در ۱۶ مرکز ثابت و ۸ واحد سیار در پایتخت فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟