آواربرداری از حدود 1641 واحد در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی


آواربرداری از حدود 1641 واحد در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از آوار برداری از حدود 1641 واحد در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: امیدواریم آواربرداری تا پایان بهمن ماه به اتمام برسد، اما عجله‌ای برای آواربرداری نداریم.

حافظ باباپور در بازدید از روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زلزله ماه گذشته، دو شهرستان میانه و سراب را متاثر کرد و موجب تخریب ۱۰۰ درصدی حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی شد، اظهار کرد: طبق ارزیابی همکارانمان حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر دارند.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰۰۰ واحد دامی هم در حادثه زمین‌لرزه از بین رفته و نیاز به بازسازی دارند.

به گزارش ایسنا، وی متذکر شد: برای اولین بار است که هم بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده و هم بازسازی و احداث واحدهای دامی تخریب شده به بنیاد مسکن سپرده شده است.

باباپور تامین اسکان موقت و دائم و آوار برداری را سه وظیفه اصلی بنیاد مسکن در حادثه زمین لرزه عنوان کرد و گفت: پس از بحث عملیات امداد و نجات و اسکان اضطراری که عمدتاً بر عهده جمعیت هلال احمر استان، نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان‌های امدادرسان است، بنیاد مسکن وارد عرصه شد.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده به منظور تامین اسکان موقت زلزله زدگان آذربایجان شرقی گفت: دولت محترم تدبیر کرده بود که ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض برای اسکان موقت در اختیار زلزله زدگان قرار داده شود و متقاضیان با دریافت این وام اقدام به اجاره منزل مسکونی در خانه آشنایان یا جای دیگر برای تامین اسکان موقت کنند.

وی احداث اتاقک پیش ساخته ۱۲ متری و اهدای کانکس را از دیگر تدابیری برای تامین اسکان موقت زلزله زدگان دانست و افزود: تا به این لحظه ۳۱۳ نفر درخواست اتاقک و کانکس از ما کرده بودند که همگی تامین و تحویل متقاضیان شده اند.

وی اضافه کرد: ۱۳۸ اتاقک از شهرستان سراب و ۱۱۱ اتاقک از شهرستان میانه، ۴۶ عدد کانکس از شهرستان سراب و ۱۴ عدد کانکس هم از شهرستان میانه درخواست داده شده بود.

باباپور با بیان اینکه به اعتقاد ما اسکان موقت در مناطق زلزله زده به پایان رسیده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اظهار کرد: مرحله اول پرداخت وام ۱۰ میلیونی بلاعوض به تمامی متقاضیان پرداخت شده و ۵۰۰ نفر نیز مرحله دوم یعنی هفت میلیون بقیه را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: اعطای هفت میلیون وام ۱۰ میلیونی مشروط بر تحویل چادرها به دهیاری و اعلام محل سکونت به بنیاد مسکن است.

وی از تشکیل ۱۹۹۵ پرونده در خصوص واحدهای دامی تخریب شده در شهرستان‌های سراب و میانه و ثبت آن در سیستم پایش خبر داد و گفت: معرفی به سیستم بانکی هم در حال انجام بوده و کارشناسان بانکی در محل مستقر هستند تا مردم بدون مراجعه حضوری به بانک‌ها اقدام کنند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۰۰۰ واحد نیاز به احداث ۱۰۰ درصد داشتند، اظهار کرد: تا کنون ۲۶۵۰ پرونده تشکیل شده و صدور پروانه هم به عهده بنیاد مسکن گذاشته و ۸۷۷ فقره پروانه صادر و ۷۹۷ معرفی به بانک انجام شده است.

وی از ۴۲۰ مورد عقد قرار داد خبر داد و افزود: تا کنون ۱۳۵ مورد پی کنی، ۲۳ مورد قالب بندی، ۱۵ مورد فونداسیون و ۱۰ مورد نصب اسکلت انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حواشی موجود در مبنی بر اسکان برخی زلزله زدگان در چادرها گفت: پس از انتشار گزارشات در شبکه‌های ملی یک به یک به خانه‌های زلزله زدگانی که مدعی زندگی در چادر بودن سر زده و وضعیت را بررسی کردیم و متاسفانه قریب به اتفاق این ادعاها درست نبود، به این معنی که به دلیل ترس از زلزله در چادرها ساکن بودند.

وی اضافه کرد: خود این افراد اعلام کردند که تا ساعاتی از عصر در خانه‌هایشان مانده و شب به دلیل ترس از وقوع پس لرزه در چادر ساکن می‌شوند، مقرر شده بود تا گروهی از روانشناسان از سوی مدیریت بحران استان به مناطق اعزام شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌ها در این راستا است که بازسازی حدود هزار واحد تا پایان سال جاری به اتمام برسد و مابقی نیز تا پایان تیر ماه به مردم تحویل داده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه انبارهای بنیاد مسکن را از مصالح ساختمانی است متذکر شد: خوشبختانه این مساله با مصوبه هیئت وزیران ۱۰ درصد زیر قیمت بازار و بورس در اختیار مردم قرار داده می‌شود، اسکلتهای پیچ و مهره‌ای ۶۰ و ۸۵ متری هم به اندازه نیاز موجود است که اگر لازم باشد دوباره تامین کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیمان هم به اندازه کافی موجود بوده و در اختیار مردم قرار داده می‌شود در بازسازی خانه‌ها علاوه بر کمک بنیاد مسکن، همت خود مردم نیز مطرح بوده و مردم خودشان هم باید کمک کنند، ما هم نظارت و نقشه‌ها را به طور رایگان در اختیار ایشان قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش