اما…!
با اینکه خودروهایی همچون سوزوکی X-90 در سال 1995 تولید شدهاند اما این بامو X6 بود که در سال 2008 کلاس شاسی بلندهای کوپه را اختراع کرد. از آن زمان تاکنون باواریایی ها سبد محصولات SAC خود را کاملاً گسترش داده و این خانواده هماکنون شامل X4 و X2 کوچکتر هم میباشد. دیگر خودروسازان نیز همین رویه را دنبال کردهاند.
مارک لیچ مدیر طراحی آئودی در مصاحبه با اتوکار از بامو به خاطر اختراع این کلاس جدید که باعث ترکیب طراحی خودروهای کوپه و کراس اوور شده تمجید کرده اما اذعان داشته که طرفدار محصولات X بامو نیست. او گفته است: “من به بامو به خاطر عرضه این ایده بسیار احترام میگذارم اما صادقانه باید بگویم طرفدار خودروهایش نیستم.”
او خاطرنشان میسازد آئودی زمان زیادی را صرف تولید شاسیبلندی کوپه با طراحی بسیار جذاب صرف کرده است. او از آئودی E-Tron اسپورت بک به عنوان نتیجه این تلاشها نام میبرد. لیچ توضیح میدهد که چگونه یک شاسیبلند کوچه را باید طراحی کرد. او میگوید بخش پایینی E-Tron استاندارد را انتخاب کرده و سقف A7 اسپورت بک را در فرایندی که به نظرش “بسیار ساده” بوده روی خودرو نصب نموده است.
شاید برخی افراد بگویند کلاس شاسی بلندهای کوپه دیگر محدود نیست زیرا خودروسازان زیادی پس از بامو واردش شدهاند. برای مثال مرسدس بنز با GLC و GLE کوپه در این بخش حضور داشته و پورشه هم کاین کوپه را عرضه کرده است. آئودی با Q8 برای دومین بار در این کلاس حضور یافته است. این خودرو از نظر فنی مشابه لامبورگینی اوروسی است که خودش نیز در این بخش حضور پررنگی دارد. Q3 اسپورت بک نیز با X2 رقابت میکند.
حتی برندهای رده میانی همچون رنو نیز با معرفی آرکانا امیدوار به فروش بیشتر هستند و فولکسواگن نیز کانسپت شاسیبلند کوپهای را در بازار چین به نمایش گذاشته است. تویوتا نیز با C-HR فیس لیفت شده روانه این کلاس شده است.