اختصاص 48 میلیارد ریال برای جبران خسارت سیل به سیستان و بلوچستان


اختصاص 48 میلیارد ریال برای جبران خسارت سیل به سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 48 میلیارد ریال اعتبار ملی به منظور جبران زیرساخت‌های بخش کشاورزی این استان ناشی از سیل تخصیص یافت.

عبدالرحمن شهنوازی روز یکشنبه در حاشیه نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اعتبار مصوب یک ماه اخیر هیات وزیران برای جبران زیر ساخت‌های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان ناشی از سیلاب ابتدای سالجاری بود که هم‌اینک تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: این اعتبار بعد از تصویب در شورای برنامه ریزی سیستان و بلوچستان توسط سازمان جهادکشاورزی صرف جبران زیرساخت‌های کشاورزی نظیر قنوات، راه دسترسی به مزارع و کانال آبیاری عمومی خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت:۱۳۰ حادثه طبیعی شامل زلزله، توفان، سیل و آبگرفتگی از ابتدای امسال تاکنون در این استان به وقوع پیوست که بیشترین آمار با ۶۶ مورد به سیلاب و آبگرفتگی اختصاص دارد.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می‌کند.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان