نمایندگان نباید مستقل بودن خود را یک موهبت بدانند


نمایندگان نباید مستقل بودن خود را یک موهبت بدانند

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت: مجالس ما از ابتدای انقلاب اولین نقصی که داشتند این بود که حزبی نبودند، یعنی اینکه به اندیشه و برنامه اعلام شده ویژه‌ای تعهد نداشتند.

مهدی عبایی در گفت‌گو با ایسنا، در خصوص لزوم ساختار حزبی در مجلس، بیان کرد: نمایندگان به مجلس می‌آمدند و مستقل بودن را هم یک موهبت می‌شمردند که نباید اینگونه باشد و به جای اینکه بگویند حزبی هستیم و برنامه حزب‌مان را در مجلس پیگیری می‌کنیم، می‌گفتند که ما مستقل هستیم، بدین صورت که هر روزی به هرجایی دلمان بخواهد رای می‌دهیم و در حقیقت به هیچ چیزی جز منافع خودشان پایبند نبودند.

عبایی افزود: سیستم پارلمان باید حزبی باشد، البته مردم می‌توانند به افرادی با برنامه مشخص رای بدهند ولی در صورتی که اجرای برنامه را از آن‌ نمایندگان بخواهند.

وی اضافه کرد: افرادی که اعلام مستقل بودن می‌کنند بیشتر مورد اقبال مردم قرار می‌گیرند. در برخی از کلان شهرها برای انتخابات مجلس به لیست رای می‌دهند و آن لیست هم برآمده از یک اندیشه و برنامه نیست. احزاب باید تقویت شوند و برنامه برای ادراه کشور داشته باشند و کسانی که از طریق احزاب به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند مقید به پیگیری آن برنامه باشند که اگر یک حزب یا جناح سیاسی اکثریت را پیدا کرد مردم به سراغ آن‌ها برای پیگیری برنامه اداره کشور بروند.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی ادامه داد: مردم برای مشکلات معمولی‌شان مانند آب شرب، کسب و کار فردی و گرانی به نمایندگان مراجعه می‌کنند حال اینکه مجلس در این قبیل مسائل کارآمد نیست، مجلس باید قوانین خوب وضع کند.

وی اضافه کرد: برای رسیدن کامل به مردم سالاری به آن بخش‌های مختلف اجتماعی- مردمی اعم از NGOها، احزاب کوچک و بزرگ، شرکت‌های صنعتی و اقتصادی باید فعال شوند و این بخش‌ها باید در مجلس نماینده داشته باشند.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مجالس ما همواره دولت را تقویت و بخش خصوصی را تضعیف می‌کردند اگر اکنون صنایع کوچک و بزرگ کشور را بررسی کنیم اکثر این صنایع با حتی کمتر یک سوم از ظرفیت خود کار می‌کنند.

عبایی افزود: آن پولی که در حقیقت در نظام ما باید به صنایع برسد و در واقع آن پولی که از طریق خدمات دولتی و موارد این چنینی انباشت می‌شود باید در صندوقی برای تقویت صنایع استفاده شود.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که در ‌مجلس نیازمند افراد متخصص است بخش حقوقی و قضایی است، ما به لحاظ حقوقی باید در سطح کشور بررسی کنیم که قوانین‌مان علاوه بر اینکه ظرفیت اجتماعی داشته باشد باید بتواند خواسته‌های دولت و مردم را برآورده کند. مرتبا قانون در مجلس تصویب می‌شود و دوباره به مجلس باز می‌گردد و تبصره می‌خورد اما مشکل مردم حل نمی‌شود.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی در خصوص تسهیل محیط کسب و کار، گفت: ما در مسائل مربوط به کسب و کار مشکل داریم. ما در جهان از نظر کسب و کار در رتبه‌های پایین قرار داریم و دلیل آن وضع قوانینی است که جز ایجاد مانع هدف دیگری نداشته است، این طور تصور می‌کنند که هر کس می‌خواهد برای کسب و کار مجوز و تسهیلات بگیرد در صدد کلاه گذاشتن بر سر دولت است، حقوقدان باید در اینجا قوانین را تسهیل کند.

عبایی بیان کرد: بخشی از مسائل مربوط به جامعه ما مغفول مانده است، ما یک فلسفه مدون برای زندگی کردن نداریم، روحانیون ما طرح‌هایی از گذشته در ذهنشان بوده است. باید سراغ فلسفه‌ای برویم که بتواند مسائل و چالش‌های اجتماعی را کم کند. ما از این نظر هم در مجلس دیدگاه نداریم و متخصصین ما اکثرا در بیرون هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی