تراز دریاچه ارومیه 80 سانتی افزایش دارد


تراز دریاچه ارومیه 80 سانتی افزایش دارد

تبریز - ایرنا - مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بارندگی های امسال و وضعیت کنونی آبی دریاچه ارومیه رضایت‌بخش نیست، گفت: با این وجود تراز دریاچه با رسیدن به 1271.25 سانتی متر 80 سانتی متر نسبت به هم سنجی سال گذشته در این مدت افزایش نشان می دهد.

عقیل اقدسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش ۳۳۷ سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به متوسط درازمدت اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه نیز در تراز کنونی ۲۷۹۴.۰۷ کیلومتر مربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۵۳.۱ کیلومترمربع افزایش و نسبت به دراز مدت ۱۷۱۷.۹ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

وی افزود: بیشینه تراز دریاچه ارومیه در سال جاری ۱۲۷۱.۹۴ متر از سطح آب های آزاد ثبت شده است که با توجه به تراز کنونی حدود ۶۹ سانتی متر کاهش تراز نشان می دهد که دلیل اصلی آن کاهش بارندگی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کاهش جریانات سطحی ورودی و افزایش میزان تبخیر است.

وی گفت: تاریخ ثبت تراز حداکثری آب دریاچه ارومیه روزهای پنجم تا هشتم خرداد ماه سال جاری می باشد و از تاریخ یاد شده تا به امروز به دلیل کاهش بارندگی های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و کاهش جریانات سطحی و افزایش میزان تبخیر نسبت به ورودی های دریاچه به دلیل افزایش دما، کاهش تراز صورت گرفته و در حدود شش ماه اخیر (۱۹۵ روز)، ۶۹ سانتی متر کاهش تراز رخ داده و به طور میانگین روزانه نیم سانتی متر از تراز ارتفاعی دریاچه ارومیه کاسته شده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی تشریح کرد: از ابتدای آبان ماه به دلیل کاهش دمای منطقه، میزان تبخیر از دریاچه کاهش یافته است به طوری که از ابتدای آبان ماه تا ۲۱ آذرماه تراز تقریباً ثابت می باشد.

وی ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری در تراز حداکثری ۵.۳۵ میلیارد متر مکعب بوده است که این میزان در ۲۰ آذرماه سالجاری این رقم به حدود ۳.۲۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته و به عبارت دیگر تقریبا ۲.۰۶ میلیارد متر مکعب از آب دریاچه تبخیر شده است.

وی اظهار کرد: در صورت صرف نظر کردن از حجم ورودی به دریاچه از طریق رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه که موجب تأخیر در روند کاهش تراز می شود، میزان تبخیر روزانه این پهنه آبی در فاصله زمانی ۸ خرداد تا به امروز ۱۰ میلیون متر مکعب برآورد می شود که این میزان در ماه های گرم سال بیشتر بوده و در ماه های آبان و آذر حداقلی می باشد.

اقدسی ادامه داد: حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

وی ادامه داد: میزان بارش تجمعی آذربایجان شرقی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر) تا ۲۱ آذر ماه سال جاری ۴۶.۳ میلی متر می باشد که در مقایسه با مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد و در مقایسه با مشابه دراز مدت ۴۲.۱ درصد کاهش نشان می دهد

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بیشترین کاهش بارش در ایستگاه عجب شیر می باشد که نسبت به مشابه سال قبل و دراز مدت (آخر آذرماه) به ترتیب ۷۸.۵ و ۷۰.۱ درصد می باشد.

اقدسی همچنین افزود: ایستگاه های جنوبی آذربایجان شرقی از جمله مراغه، ملکان، بناب و میانه نسبت به متوسط دراز مدت بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته اند و ایستگاه خداآفرین نیز در حدود ۶۷.۳ درصد کاهش بارندگی ثبت نموده است.

وی ادامه داد: از بین ۲۱ ایستگاه مبنای آذربایجان شرقی، ۲۰ ایستگاه نسبت به متوسط دراز مدت کاهش بارندگی داشته و فقط ایستگاه بستان آباد در حد نرمال می باشد.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری، امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه‌ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید