نشست مشورتی کمیسیون شکایات انتخاباتی با نامزدان معترض بی نتیجه به پایان رسید


نشست مشورتی کمیسیون شکایات انتخاباتی با نامزدان معترض بی نتیجه به پایان رسید

نشست مشورتی کمیسیون‌ شکایات انتخاباتی افغانستان با نمایندگان دسته‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی به منظور دریافت راه حل برای بن‌بست انتخابات بی‌نتیجه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نشست مشورتی کمیسیون‌ شکایات انتخاباتی افغانستان با نمایندگان دسته‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی به منظور دریافت راه حل برای بن‌بست انتخابات بی‌نتیجه به پایان رسید.

جنجال بر سر ابطال یا صحت حدود ۳۰۰ هزار رای از هفته‌ها به اینسو مانع شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری (ششم میزان) شده است.

دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان و از نامزدان پیشتاز این انتخابات، از مخالفان اصلی روند بازشماری است. اعضای این تیم ادعا دارند که حدود ۳۰۰هزار رای نامعتبر از سوی کمیسیون در روند بازشماری شامل شده که باید باطل اعلام شود.

اسدالله سعادتی، معاون دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در نشست امروز گفت حدود ۳۰۰هزار رای "بدون اطلاعات بیومتریک و بی‌اعتبار و باطل است."

سعادتی گفت در حالی که ممکن است با تفاوت یک رای، نامزدی برنده انتخابات ریاست جمهوری شود، "کمیسیون تصویب کرده که هر محلی که کمتر از ۵ رای در آن تفاوت وجود داشته باشد، مورد بازشماری و تفتیش قرار نمی‌گیرد. یعنی این‌ها در هر محل ۵ رای تقلبی را قبول کرده‌اند که خلاف قانون است."

وی همچنین یکبار دیگر تاکید کرد آرایی‌که خارج از زمان رای گیری ثبت شده ،بی‌اعتبار است. این دسته انتخاباتی با شمار دیگری از نامزدان معترض مانع بازشماری آرا در هفت ولایت شده‌اند.

در همین حال، عمر داوودزی، مسئول کمپین انتخاباتی اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان و از نامزدان ریاست جمهوری در این نشست از دسته‌های انتخاباتی خواست تا به کمیسیون انتخابات فرصت بازشماری و اعلام نتایج انتخاب را بدهد.

داوودزی تاکید کرد که تنها کمیسیون انتخابات صلاحیت تفکیک، شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات را دارد. وی گفت: "اگر تصمیم نتایج انتخابات را نامزدان بگیرند، پس کمیسیون انتخابات برای چیست؟"

وی تاکید کرد:مطمئن است که کارهای فنی کمیسیون به پایان رسیده و شمارش صورت گرفته و حالا زمان اعلام نتایج رسیده است.

داوودزی از دسته‌های انتخاباتی خواست تا شکایات‌شان را پس از اعلام نتایج ابتدایی مطرح کنند.

همچنین قاسم الیاسی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در این نشست از دسته‌های انتخاباتی خواست تا به منظور رسیدن به یک راه حل، انعطاف‌پذیری نشان دهند. او تاکید کرد که تا حدی به اعتراضات معترضان رسیدگی صورت گرفته است.

وی گفت:"راه حل پیدا می‌شود اما مشروط بر اینکه دو طرف از خود انعطاف نشان بدهند و راه منطقی جستجو بکنیم. نگذاریم که انتخابات به بن بست برود. اگر این بار انتخابات به بن بست برود، سومین بار می‌شود و باید فاتحه جمهوریت را بخوانیم."

پیش از این کمیسیون انتخابات افغانستان نیز نشست مشورتی را با نامزدان معترض برگزار کرده بود. این کمیسیون گفته بود در تلاش است تا با رسیدگی به این اعتراضات، روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری را از سر بگیرد.

/انتهای پیام/

نشست مشورتی کمیسیون شکایات انتخاباتی با نامزدان معترض بی نتیجه به پایان رسید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا