نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا


نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا

بندرعباس- ایرنا- نمایشگاه ملی کتاب« دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» در بندرعباس گامی در بزرگداشت مقام شهدا و ادای دینی از سوی اهل قلم به شهدا و جامعه ایثارگری استان هرمزگان است.

نمایشگاه ملی کتاب «دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» در بندرعباس شامگاه شنبه ۲۳ آذرماه با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار، رییس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه استان و جمعی از مسوولان کشوری و لشکری با پیام وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در مصلی بندرعباس گشایش یافت.

این نمایشگاه با محوریت توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که با هدف ایجاد ویترینی برای ناشران و ارائه تازه‌های نشر آن‌ها و تقویت بنیه ناشران در راستای برگزاری کنگره ۱۵۰۰شهید استان هرمزگان برگزار شد، می‌تواند پشتوانه‌ای برای آیندگان و جوانان مشتاق در این حوزه باشد.

خاطرات شهدا و ایثارگران باید ثبت و حفظ شود

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به این حدیث پیامبراکرم(ص)که؛ «مِدادُ الْعُلَمآءِ أَفْضَلُ مِنْ دِمآءِ الشُّهَداءِ مداد علما از خون شهیدان برتر است» اظهارداشت: این حدیث ارزشمند در راستای ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده در آیین افتتاح این نمایشگاه ملی کتاب در اهمیت این حدیث اظهارداشت: این حدیث رسالت بزرگی است که برعهده اهل قلم گذاشته شده و دو رسالت بزرگ "تربیت شهید" و "ترویج فرهنگ شهادت و ثبت خاطرات" شهداست.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: اگر اهل قلم رسالت خود را به خوبی انجام ندهند، فرهنگ ایثار و شهادت رو به افول می‌رود.

وی افزود: رمز اینکه امروز در آستانه کنگره ۱۵۰۰شهید دفاع مقدس استان هرمزگان و نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هستیم، به دلیل این است که اهل قلم در مسیر ارزش‌های دفاع مقدس حرکت کرده و کارهای خوبی ارائه داده‌اند.

عبادی‌زاده گفت: در حوزه زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و مقاومت حق قلم را به خوبی ادا نکرده‌ایم؛ قلم در حوزه دفاع مقدس قدری شرمسار است زیرا خاطرات و ارزش‌های دفاع مقدس به قدری والاست که وقتی در مقام شهید وشهادت مقایسه می‌شود با آنچه که صاحبنظران از حقایق دفاع مقدس نوشته‌اند، اثر اندک و ناچیز است.

وی توصیه کرد: خاطرات امروز ایثارگران برای باقی ماندن برای نسل‌های آینده باید حفظ شود و این حق شهدا، جانبازان، مجاهدان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس است.

امام جمعه بندرعباس یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی که برگردن خود رزمندگان و جانبازان و سینه‌های آنها پنهان است را به خاطر خدا در اختیار اهل قلم بگذارند و نباید در این حوزه کوتاهی شود چون این خاطرات باید برای آیندگان ما ثبت و ضبط شود.

کتاب پشتوانه‌ای برای آیندگان است

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا

استاندار هرمزگان نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در برپایی این نمایشگاه، بیان داشت: فضای فعلی مصلی بندرعباس که برای نخستین بار چنین نمایشگاهی مهمی در آن برگزار شده، برای برگزاری سایر فعالیت‌های فرهنگی ملی مذهبی نیز فضای بسیار مناسبی است.

فریدون همتی افزود: کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب یک ابزار مقدس در خدمت تاریخ پربار ایرانیان و انقلاب اسلامی است که می‌تواند به عنوان یک اقدام و پشتوانه بزرگ برای آیندگان باشد.

وی بیان داشت: ارزش‌های انقلاب به خصوص مساله جهاد، ایثار و شهادت و دفاع از تمامیت ارضی یکی از زینت‌های ارزشمند تاریخ انقلاب اسلامی است که در قالب آثار مکتوب باید حفظ، ثبت و ضبط شود.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره ملی ۱۵۰۰ شهید هرمزگان، برپایی نمایشگاه کتاب و آثار فاخر دفاع مقدس را گامی مهم برای بزرگداشت ۱۵۰۰شهید این استان دانست که نشان‌دهنده عظمت و جایگاه شهدا برای ملت ایران و افتخاری برای اهل قلم دانست.

لازمه صد برابر شدن آثار دفاع مقدس توجه به نویسندگان و مخاطبان است

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا

رییس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه و بسیج برگزاری نمایشگاه ملی کتاب«دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» در بندرعباس همزمان با برگزاری کنگره ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان را مایه خیر و برکت دانست و گفت: یکی از مطالبه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس است.

سردارپاسدار احمد حق‌طلب ادامه داد: براساس مطالبات مقام معظم رهبری تولیدات حوزه دفاع مقدس به خصوص کتاب باید صد برابر شود لذا برگزاری این نمایشگاه یکی از راه‌های وصول این هدف بزرگ و ترسیم شده از سوی رهبری است.

وی بیان داشت: لازمه صد برابر شدن محصولات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس به خصوص کتاب، تربیت نویسندگان و مولفان و ناشران و بسترسازی‌های حوزه تولید، نشرو توزیع کتاب است.

رییس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: کتاب‌هایی که تاکنون در این حوزه مورد تقریظ مقام معظم رهبری قرار گرفته که حدود ۵۰ عنوان کتاب است، نشان دهنده توجه مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر جایگاه آثار دفاع مقدس به ویژه کتاب است.

سردار حق‌طلب افزود: امروز یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب از دست اندارکاران حوزه ادبیات پایداری که فراتر از بحث تالیف، نشر و توزیع کتاب است؛ اینکه که در این حوزه هنری به کار گرفته شود که مفاهیم دفاع مقدس در ذهن مخاطب مطالعه و مورد توجه قرار بگیرد.

۴۱ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس تا ۲ هفته آینده عرضه می‌شود

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز گفت: ارزشمندی کتاب به این است که پیامبران اولوالعزم دارای معجزه کتاب بوده‌اند و یکی از سعادتمندی‌های مسلمانان نیز «کتاب قرآن» پیامبراکرم(ص) است.

رضا کمالی‌زرکانی در ادامه استان هرمزگان را جزو استان‌های دوستدار کتاب معرفی کرد و بیان داشت: برگزاری این نمایشگاه بسیار حائز اهمیت است چراکه برای نخستین بار چنین نمایشگاهی ویژه آثار دفاع مقدس در هرمزگان در وسعتی بزرگ برگزار می‌شود.

وی در زمینه توسعه کتاب ابرازداشت: ۴۱ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس نیز به همت بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس، حوزه هنری و معاونت فرهنگی سپاه در این کنگره چاپ شده و تا ۲ هفته آینده عرضه می‌شود.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد: تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه برنامه رونمای از جدیدترین کتاب‌های دفاع مقدس را خواهند داشت که اتفاقات خوب و جذابی خواهند بود.

در این نمایشگاه کتاب که از امروز ۲۳ آذر ماه کار خود را آغاز کرده و تا بیست و نهم ماه جاری ادامه دارد، ناشرانی از سراسر کشور که به صورت تخصصی در حوزه دفاع مقدس فعالیت می کنند حضور دارند.

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا

قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در بخش پایانی این مراسم با ذکر خاطراتی از دوران اسارت خود در زندان‌های رژیم بعث عراق، تنها راه نجات کشور را اطاعت از رهبر انقلاب وتکیه ببر فرهنگ اصیل انقلاب، فرهنگ اسلامی - ایرانی و داشته‌های خود از فرهنگ ایثار و شهادت دانست.

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بندرعباس ادای دین اهل قلم به شهدا

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس،انقلاب اسلامی و مقاومت در بندرعباس با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور ناشران تخصصی این حوزه در بندرعباس آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه با یکصد ناشر با ۱۰هزار و ۸۸۵ عنوان کتاب و با همکاری موسسه نمایشگاه های فرهنگی کشور و بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس کشور در مسجد جامع بندرعباس از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه هر روز آماده بازدید علاقه‌مندان است.

دعوت از خانواده‌های شهدای مدافع حرم، رونمایی از کتاب، سه نشست تخصصی و دو شب شعر و خاطره، معرفی برگزیدگان از جمله معرفی غرفه دولتی برتر، غرفه خصوصی برتر، غرفه‌دار برتر، کتاب پُرفروش و تجلیل از خادمان و فعالان حوزه فرهنگ و ادبیات از بخش‌های جانبی این نمایشگاه است.

کارگاه‌های آموزشی برای نویسندگان نوقلم را با حضور «محمد قاسمی‌پور» مدیر دفتر ادبیات پایداری استان‌های حوزه هنری، کارگاه تبیین «مرزهای بین ادبیات و تاریخ» را با حضور محسن کاظمی نویسنده کتاب «نقاشی قوه‌خانه» و کارگاه «گم شده‌های ادبیات و دفاع مقدس» را با حضور مهدی کاموس منتقد ادبی در طول این نمایشگاه برگزار می‌شود.

از جلوه‌های ویژه این نمایشگاه غرفه مربوط به آثار تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه‌ای است و کارشناسانی نیز برای معرفی و توضیح و تفسیر این آثار در این غرفه حضور دارند.

کنگره ملی ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان نیز از اول تا پنجم دی‌ماه سال جاری، به همراه چندین نمایشگاه و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در مسجد جامع بندرعباس برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس